Gå til innhold
Arkivverket

[#33439] Ole Knudsen født 1884 i Odalen, sønn av Ingeborg Olsd. fra Eidskog


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT 1900 for Kristiania i Brochmannsgt 4 finnes Ole Knudsen sønn og kornmøllearbeider født 1884 i Odalen. Ole er sønn av Ingeborg (gift Jakobsen) Olsdatter født 1848 i Eidskog.Spørsmål 1) Vet noen hvem Oles far Knud var?Sprøsmål 2) Vet noen hvor i Eidskog Ingeborg Olsdatter var fra?Nedenfor Ole står Minda gift Eriksen, spinnerske født 1880 i Odalen. Hun skal være døpt Minda Olava og skal også være datter av Ingeborg Olsdatter.Spørsmål 3) Vet noen hvem hennes far var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg legger en lenke til 1900-tellingen med Ole Knudsen fra Odalen. LenkeSkal ta en titt for å se om jeg kan finne noe om hans far i Oldalen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare hyggelig! Jeg har kikket litt etter Ingeborg Olsdatter som skulle være fra Eidskog. Har selv interesse av slekt i Odalen, og under søkingen kom jeg over dette nettstedet fra Eidskog. http://www.eidskogslekt.no/ Kan hende du kan få hjelp der.Selv la jeg merke til at det skulle være et møte i november i Oslo, med Roar Lishaugen, om forskning på Kryvelslekt.Det møtet skulle jeg gjerne hatt med meg. Har hatt kontakt og hjelp av han om min slektstilknytning til Krybel-slekta, Odalen.Dette ble et sidespor, men som du ser har vi interesser fra samme områder.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ikke noen Ingeborg Olsdatter f. 1848 i første omgang:Den nærmeste var en dame født på Aamot, Hedmark: LenkeLurer på om du kan få hjelp av slektshistorikere fra Eidskog, om du kikker litt nærmere på lenken jeg sendte?Lykke til i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Artig, jeg meldte meg inn i Eidskog slektshistorielag for en stund siden. Hadde ikke sett at det skal være et foredrag om Krybel-slekten. Min mann er også etterkommer etter hoffskulptør Georg Krieble og Catharine Scultze fra Magdeburg og deres sønn Georg 'Jørgen' som kom som kaptein til Odalen.Grunnen til at jeg leter etter Ole Knudsens røtter, er at han var gift med min farfars søster fra Vinger - og mine tremenninger mener det skal være et anesammenfall et stykke bakover. Og sånt er jo spennende, vet du! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da er din mann og jeg i slekt langt tilbake.Mine ene tippoldefar, Hans Jørgensen , var skreddermester i Kristiania, f. 1808 på Krybbelsrud nedre i S-Odal. Reiste fra O-dalen i 1826 til Kristiania som skredderdreng.Hans etterslekt har jeg bra oversikt over. Har også fått hjelp til å finne en god del bakover.Har en del gamle fotografier fra familien i Odalen, Foreldre og søsken av skreddermester Hans Jørgensen.Kan hende vi kan utveksle noen private mail om fellesaner i O-dalen senere.Skulle gjerne hørt foredraget, men får se om jeg kan få det til.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne nettsiden om Akergårder , under fotogaleriet, kan du se kopier av malerier av Hans Jørgensen, fra Krybbelsrud og hustru Karen Olsdatter.Bildekopiene her jeg fått fra et annet tippoldebarn som er etterkommer av Hans Jørgensen. Porterettene er malt av teatemaler Olaf Jørgensen, som emigrerte til Amerika i 1890.Lenke ( Dyktig maler var flere av sønnene til Hans, og her ligger det nok mye i genene etter den gamle billedhuggeren) Svært mange i etterslekta er kunstnere.Tenke dette kunne være av interesse også for mannen din.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Guro. Har ingen ledig Ingeborg Olsd. f. 1847-1850. Det var ei Ingeborg Gustava f. 15. oktober 1845 Linnåsen i Eidskog, datter av skomaker Ole Albrechtsen og Anne Hansd. Ikke konfirmert her i sognet. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved landsomfattende søk på RHD finner jeg tre Ingeborg Olsdøtre f. på Eidskog.Ingen av dem passer med oppgitt alder f. 1848.Det er en enke som er oppgitt f. 1838 som jeg lurer på om kan være rett dame. Alder kan være feil oppført i folketellinger og hun kan ha vært enke etter en Knut?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Gunn for henvisning til de fine bildene. Jeg skal sette meg skikkelig inn i hva som finnes på ager.no, som jo Rune satt meg på sporet av i et annet innlegg! Det hadde vært morsomt å utveksle Odal informasjon ved en senere anledning - både min mann og jeg har mange aner derfra. Han er av Krybel-slekt et par generasjoner etter deg.Takk til Finn for at du sjekket for meg - Jeg har heller ikke funnet henne i kib jeg har her hjemme, som du vet - men jeg hadde oversett Ingeborg Olava.... Jeg er føler at at 'Eidskogen' som står i FT er feil (hun hadde kanskje bare bodd der). Jeg tror hun er fra Nord Odal, hvor de eldste barna er født.Har ikke kib for Odalen her hjemme, så jeg får karre meg til filmrullene. Ha en bra helg - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå ar enken i innlegg nr. 10 må være feil. I 1900 var hun jo gift og bodde sammen med mann og barn. Beklager det forslaget.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ja, her skriver på om hverandre, Gunn! Tidlig på'n..... Jeg skulle akkurat til å sjekke FT igjen - morsomt at du gjorde det samme. Jeg har Eidskog BB her hjemme, skal se under Ilag om det står noe mer om henne senere i dag. Takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Gunn. I Eidskog V under Ilag står det at Ingeborg døde ug. 2 jul 1881 (barselseng), så her har vi en til jeg kan eliminere. Sjekket akkurat FT 1865 for Nord- Sør Odal, ingen kandidater der heller. Søket forsetter! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også søkt en del rundt og fortsetter senere i dag.Lurer på om du kan få sjekket den damen jeg fant på IGI dpt. 26 mars 1848, foreldre Ole Olsen og Ingeborg Semingsdatter. ( i nr. 5 innlegg)Hun kan jo ha blitt feil oppført som f. i Eidskog, som du selv er inne på.Lykke til med letingen!Mvh. gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det så ikke så lovende ut med den Ingeborg som var født i Aamot heller. LenkeHer er hun oppført som 13 år i 1865, om det da ikke er en yngre søster som er oppkalt etter en eldre som kan være død tidlig?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant den samme Ingeborg Olsdatter døpt i 1850 på F.S. IGI, her også:LenkeVed foreldresøk fant jeg også en rekke barn av samme paret f. i Eidskog:Ole f. 1856Erik f. 1859Sofia f. 1843Karen f. 1853Svend f. 1845Olia f. 1853 I tillegg til Ingeborg f. 1850.Her er vel mulig å få sjekket disse i kirkebøkene.2 års aldersforskjell i forhold til folketellinger er vel ikke helt uvanlig.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for at du hjelper meg med dette, Gunn. Ifølge Eidskog II under Snedsbøl giftet denne Ingeborg seg 1) med Svend Julius Hansen og 2) i 1888 med Edvard Andersen Bjørndalen - ser ut som om hun også må elimineres... Noen 'nøtter' støter man jo alltid på! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Nå er muligens den rette Ingeborg funnet, takket være denne opplysningen at hun skal ha hatt barn med en Jakobsen. Ingeborg Olsdatter født 26. juni 1852 Pisut under Skinnarbøl i Vinger. Ingeborgs datter Minda Olava født 26.oktober 1880, Konfirmert 1895, hennes far var Jakob Jakobsen fra Nes. Ole Toralf Knutsen født 1884 i Sør-Odal, far Knut Torkildsen som hadde tilhold på Drammen under Auli i Sør-Odal. Knut var dreng på Haukerud i 1886 når Olga Kristine ble født 15. februar 1886 i Altona Fattiggård, Sør-Odal, døpt i Oppstad kirke 26. april 1886. Ingeborg var også mor til Olga Kristine. Så får Ingeborg barn med Gulbrand Hansen (Har opplysninger som jeg ikke vil legge ut på nettet) Barnet var Elisabet Amalie født i Altona fattiggård 6. september 1888, døpt i Oppstad kirke 13. januar 1889. Så får Ingeborg sønnen Sverre Alfred 26. august 1891 Aulibakken, døpt 11. februar 1892 i Oppstad kirke. Faren var Sverre Alfred Antonsen. Ingen opplysninger om hvem denne personen var. Ingeborgs første barn var Emma Olivia Edonsdatter født 23. mars 1875 Øvre Sørli av Fagernes i Vinger, døpt 17. mai 1875 i Vinger kirke. Far til Emma Olivia var Edon Marius Kristiansen f. ca 1851 i Nes. Emma Olivia bodde i Holseter når hun ble konfirmert i Austmarka kirke 19. oktober 1890. Hun fikk utflyttningsattest datert 29.12.1899. Hadde denne Ingeborg i mine tanker, men måtte undersøke i min database hva jeg hadde på henne. Tror det er riktig Ingeborg, sikker kan en ikke være før en får bekreftet via andre kilder at det var denne Ingeborg og de barnefedre som er oppgit av Ingeborg. Sender deg en tekstfil Guro, så får du det som jeg har utelatt her og litt om Ingeborgs foreldre og søsken. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.