Gå til innhold
Arkivverket

[#33440] Mons Søreide i USA/Canada


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Kan noen hjelpe meg med å finne opplysninger om Mons Haktorsen Søreides tid i USA og Canada? Han dro første gang til USA ca. 1895, før han kom tilbake til Norge ca. 1904. Siden dro han over med sin kone i 1910, hvor han da bosatte seg i Lafleche, Canada, frem til 1923 da han dro tilbake til Norge for godt. Noen som har opplysninger (fra folketellinger etc.) om hans tid i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Har du stavet etternavnet rett?? Host opp alle data du har (fødselsdato, sted, emigrasjonsdok,ektefelle osv) så kanskje kan vi hjelpe deg.Det er unødvendig at vi alle forsøker å finne det du kanskje allerede har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Mons Haktorsen Søreide ble født den 19.12.1875 i Austevoll. Han giftet seg 1910 med Ingeborg Mikkelsdatter Haukenes (født 17.02.1890). Ingeborg var også fra Austevoll. Mons reiste første gang til Amerika den 13.05.1897. Der søkte han om Amerikansk statsborgerskap, noe han fikk innvilget ca. 1904. Han reiste tilbake til Norge før 1906 da han giftet seg med sin første kone i Austevoll. Hun døde ca. 1907 og Mons giftet seg på nytt med Ingeborg i 1910, rett før de emigrerte til Amerika den 14.04.1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

1910-tellingen ble påbeynt den 15. april. Jeg er litt usikker på om han finnes der ettersom jeg forstår han reiste den 14.Kan noen svare oss på det??Hva slags etternavn brukte han som emigrant?Om du har noe mer konkret å lete i kan jeg se etter hos ancestry.com for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Hei Tor! Jeg forsøkte å søke på Soreide i Ancestry.com og fikk mange treff. Jeg kan imidlertid ikke se resultatene, da jeg ikke har abonnement. Kan du se nærmere på dette? Mons hadde også to brødre, Christian Severin og Lars Olai som begge emigrerte til USE før 1900. Christian ble værende der, men Lars forsvant. Jeg har opplysninger om at en Lars Hectorsen døde i Sacramento i California i 1946, men jeg vet lite om livet hans i Amerika før dette. Dersom du kan finne opplysninger om disse brødrene, er jeg svært takknemlig for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg begynner så smått med det enkleste; her er bekreftelsen på Lars's død:Name: HECTORSON, LARS Social Security #: 570106817 Sex: MALE Birth Date: 11 Mar 1879 Birthplace: OTHER COUNTRY Death Date: 27 Apr 1946 Death Place: SACRAMENTO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg går ut fra at du har funnet Mons som emigrant fra Bergen; men du har ikke nevnt at han i 1910 skulle til familie i Minneapolis??(jeg får av en eller annen grunn ikkke lenken til å fungere; men han finnes lett ved å søke på Mons Haktorsen)Forsøker å lime inn istedet; kona er også her:69110 Bergen 1416 1910 April 14 Mons Haktorsen Søreide m g Fiskeri 1875 35 Sund Austevold Sund Amk Minneapolis Minn Nei a (bedre fortj) Farmarb Skal til familie Fripas 28/5 1908 Canadian Pacific 69111 Bergen 1417 1910 April 14 Ingeborg Mikkelsdtr Søreide f Forr Hustru 1890 20 Austevold Sund Austevold Sund Amk Minneapolis Minn Nei a (bedre livsvilkaar) Følger manden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg finner han ikke direkte i 1910-tellingen. Det kan ha flere årsker: Han kan ha kommet for sent til å bli registrert(??)Han kan være registrert hos familie. (1910 er ikke fullindeksert) Som et håp der lette jeg etter brødrene uten resultat.Hva med annen slekt av Mons eller kona??En tredje mulighet er at de fortsatte direkte til Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hei Det er en Mons Soreid i Nord Dakota i 1910 Benson Co.Minco Twp 34 år gift i 2 år Immgr. 1910Kan det være ham? Kona er ikke nevnt herTellingen her var tatt opp i Juni 1910 (ingen dato)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Nei, Laila, ditt arbeide var veldig nyttig. Jeg har imidlertid ikke kommet noe videre, og håpet kanskje at noen hadde noe å tillegge? Jeg har heller ikke funnet ut noe om Lars som forsvant og som døde i Sacramento i 1946. Jeg ble også veldig nysgjerrig når jeg fikk mange treff på Ancestry.com, men ikke kunne lese resultatene da jeg ikke har abonnement. Håpet kanskje at noen kunne finne noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

De Søreide jeg finner på ancestry synes ikke å ha noen forbindelse med de du nevner. De holder stort sett til i Iowa.Du får jo opp navnene selv, ønsker du at noen skal sjekke de nærmere så si ifra.Et lite hjertesukk; hvorfor fortsatte du ikke på det temaet du allerede hadde? Der var det jo mye å starte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Beklager, det gikk nok litt fort i svingene. Skal huske på det neste gang... Dessverre får jeg ikke opp navnene, men bare beskjed om at Soreide dukker opp et visst antall ganger i forskjellige folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at du regner Lars som emigrert før 1900, men jeg finner ham utreist fra Bergen i april 1906 - som forhyret sjømann. LenkeI 1920-Census - Township 153, Koochiching Co. - Minnesota finner jeg en Louis Hectorsen, 41 år gammel, ugift, f. i Norge, immigrerte i 1907, 'Alien'. Yrke: 'Laborer - Timber'. Er bosatt i en 'Lumbercamp'.Dette kan vel godt være 'din' Lars Søreide.Ser også at Mons fikk seg land i Saskatchewan så sent som i mars 1921.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk Arne! Det er det eneste sporet jeg har etter Lars Hectorsen mellom 1906 og 1946. Er det mulig å finne noe i folketellinger for 1910, 1930 eller 1940?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1940-Census har vi ikke tilgang til. I 1930 finner jeg en Louis Hector i Dillon, Summit Co., Colorado. Han er ført som 'Employee - Laborer - Stock Farm', - 51 år gammel, f. i Norge, ugift, immigrerte i 1910, 'Alien'.Dette _kan_ være 'din' Lars, selv om ikke immigrasjonsåret stemmer helt, noe vi ofte ser i tellingene.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk Arne! Du har nok rett i at dette kan være Lars. Er det mulig å finne ut noe om ham i 1910 (siden han emigrerte i 1906)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har dessverre ikke klart å finne Lars i 1910-tellingen. Dette har vel kanskje med mangelfull indeksering å gjøre. Det er kun 'head' i husstanden som er indeksert.Hva mangler du nå vedrørende Kristian og Mary? Var det 1930-tellingen Laila viste til i lenken i sitt innlegg # 19?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette tror jeg kan være Christians sønn: Name: Louis S. Soreide SSN: 504-07-2781 Last Residence: 82070 Laramie, Albany, Wyoming, United States of America Born: 9 Nov 1912 Died: 25 Sep 2003 State (Year) SSN issued: South Dakota (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hans ekteskapsinngåelse:South Dakota Marriages, 1905-1949 Record about Louis Soreide Name: Louis Soreide Age: 24 Gender: Male Spouse: Mae M Barber Marriage Date: 14 Mar 1937 Marriage County: Pennington County of Residence: Pennington Post Office: Rapid City

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.