Gå til innhold
Arkivverket

[#33441] Gjert Gjertsen Holst Fca 1550?( Lensmann i Gildeskål) Død iSør- Arnøy, Gildeskål


Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hugo Jensen

Gjert Gjertsen, hadde en datter Margret Gjertstad F ca1585 Sør-Arnøy Gildeskål.Hun skal være gift med Willum Jacobsen Lind f1565 Orkenøyene? d 1618 Gildeskål, Nordland.Willum skal ha vært kremmer på Sør-Arnøy og Fleina Gildeskål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg kjenner ikkje til den Gjert Gjertsen Holst du nemner, men kanskje var ein soneson den Gjert Holst (omlag 1620 - 1691) som budde på Vevelstad i Tjøtta og i følgje Wilhelmine Brandt var lensmann der. Eg undrar òg på om den Willum Jakobsen Lind du nemner kan ha vore far til den Jakob Willumsen på Leivset i Skjerstad (omlag 1604 - etter 1666) som hadde ei dotter, Maren Jakobsdtr Lind, gift med Nils Hansen Ryberg på Oldereid i Skjerstad. Namnelikskapane kan tyde på slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Olav.Du har rett ang.Willum Jacobsen Lind Slekten er som du sier, Denne holst,s slekten fant jeg på internett. Margret Gjerstad,hennes Far Gjert Gjertsen hans far Gjert Holst. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp denne tråden igjen.Arbeider litt med å sjekke alle 'Gjert' ene i Flakstad kirkebok. Der kommer jeg over følgende:1794 4s e tr Døpt: Gjert Holst. Foreldre : (sal)Gjert Olsen og Maren Christophersdatter Killenæs. Faddere: Christopher Pedersen,Peder Pedersen, Ane Graa, Ane Abrahamsdatter,Bente Larsdatter.Årsaken til min lille leteakjson er om disse 'Gjert'ene i Flakstad kan koples til Gjert Rasmusen Lind på Hustad. Fra 1816 har jeg 'styr på de' da Ribor Lucia Gjertsdatter Lind slår seg ned der på Ørsvåg. Men det er flere før dette. I 1792 finnes Gert Friderichsen, Sara Gjertsdatter, Giert Olsen Killenæs som begraves 30 år fra Killenæs, Gjert Nathanaelsen Evenstad, Gjert Jensen, begravet Gjert Edissen Næss 51 år, og Jens Gjertsen som fadder for barn av Christopher Jensen Valle og Karen Andersdatter. Dette fra 1792 til 1795.Kan og nevne at i 1828 slår Mille Johanne Gjertsdatter seg ned her. Hun er fra Skei på Leca og en etterkommer av Ane Gjertsdatter, søster til Adriane Gjertsdatter (Brems) på Hustad.Så kansje en liten 'dugnad' kan få fram de rette forbindelsene og at disse 'Gjert' ene kommer fra Gjert Holst ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.