Gå til innhold
Arkivverket

[#33445] Rolv Jørgensen LINGUM - Tjølling 1717-1731


Gjest Ellen Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Sandvik

I Tjølling bygdebok (s.555) står det at han kom fra gården Kjær og giftet seg i 1717 med enken på Vestre Lingum, Mari Pedersdatter. I 1731 solgte han gården til stesønnen Nils Ågesen og flyttet fra bygden. Hvor ble han av??I samme avsnitt står det at Rolv og Mari hadde to barn: Rasmus f. 1720 og Marthe f. 1727.I Tjølling kirkebok på vestfold-slekt.net og på familysearch.org fant jeg tre barn til, hvorav to døde som små: Sidsel f. 1718, Marthe f. 1722 d.1725 og Åge f. 1724 d.1725.Er denne Sidsel Rolvsdatter den samme som gifter seg med Lars Olsen Grimestad 26.12.1741 i Stokke? Forlovere er Gullich Clausen Lund og Fenrich Ladeholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Lars og Sissel døper minst 7 barn i Stokke i perioden 1742-1760, bosted er Kjelderen under Vadum til 1754, Vaktberg i 1760). Marthe Rolvsdatter Stokke (prestegården) er fadder for Anne Margrete, døpt 16. juli 1751.Sissel Rolfsdatter Vagtberg begraves 21. februar 1773, 54 år gammel.Marthe Rolvsdatter og Anders Olsen Vestre Gile døper sønnen Anders 10. desember 1749 i Stokke. Jacob Rolvsøn fra Holmestrand er fadder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med svar på hvor det ble av Rolf Jørgensen.I bygdeboka som du sier, står det at han flyttet ut av bygden ca 1731. Spørs om det var etter at han hadde fått noen bøter i Tjølling for ulovlig hugst av to eiketrær, og senere måtte han bøte 60 rdl for å ha gått løs på stueinventar med øks.Ikke så populær i bygda kan hende?Jeg har søkt i digitale kirkebøker under både Tjølling, Sandar, og Stokke samt under skifter i Larvik. Har ikke funnet han der under døde.Hva med Hedrum eller Brunlanes? Kan det være noen av disse stedene han flyttet.Jeg har selv aner fra Lingum, så derav interessen.Skal si fra om jeg finner noe om hvor Rolf Jørgensen ble av.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

Takk for svar!ad(2) Jeg har navnet på syv og dåpsdato på seks av barna til Lars og Sissel.1. Ole dpt. 21.04.17422. Anders dpt. 04.10.17443. Maria dpt. 06.09.17474. Anne Margrete dpt. 25.01.17495. Anne Margrete dpt. 16.07.17516. Maria dpt. 17.03.17547. Ragne Cathrine f. 1760Det er vel mye å be om , men vet du noe mer om faddere til disse?Det at Marthe Rolvsdatter er fadder i 1751 kan vel være en indikasjon på at de er søstre.At Jacob Rolvsøn kommer inn i bildet som fadder hos Martha i 1749 er litt forvirrende, han er muligens fra en helt annen familie for jeg har ikke funnet noen Jacob som sønn av 'min' Rolv.At Sissel er 54 år når hun begraves i 1773 stemmer også godt overens med at hun er født i 1718. ad(4) Han reiste kanskje i sinne? På s. 302/303 i b.I står det om hendelsen, men ikke noe om hvor han dro. Han tok ihvertfall med seg kone og barn.Jeg leter videre, og er takknemlig for alle innspill!Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

Jeg har funnet igjen sønnen Rasmus Rolvsen på Eftang Øvre i Tjølling hvor han er bruker fra 1747-80.Han dukker også opp i et skifte i Hedrum 18.12.1762 hvor hans første kones tante er arvelater (Bertha Christensdatter).Dette kan jo tyde på at Rolv Jørgensen ikke flyttet så langt med familien.Rasmus Rolvsen er først gift med Anne Nilsdatter Hegdal f. 1718 d. 1748, og andre gang med Anne Andersdatter Eftang Mellem f. 1714 d. 1802.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er fadderne i kronologisk rekkefølge:Hans Olss., Simen Hanss., Lenne Olsd., Kirsten Olsd.Gullich Claussøn Lund, Henrich Albertsøn Ladeholmen, Hans Olsøn Grimestad, Anne Aakkesdttr. Giile, Kirsten Olsdaatter LadeholmenMads Abrahamsøn Kjelderen, Hans Olssøn Grimestad, Anne Aakkesdaatter Qvernene, Kirsten Olsdaatter LadeholmenHenrich Albertsøn Ladeholmen, Hans Olssøn Grimestad, Anne Olsdaatter Syverød, Pernille Andersdaatter KjelderenMads Abrahamsøn Kjelderen, Hans Olsøn Grimestad, Anne Olsdaatter Siuvesrød, Marthe Rolvsdttr. StokkeHenric Ladeholmen, Hans Olssøn Grimestad, Maren Matthiædt. Tufte, Pernille Andersd. KielderenHans Olss. Grimestad, Niels Knutss. Ø. Kille, Michel Larss. Ødegaarden og Qvinde, Barbara Andersd. WagtbergRagne Cathrine ble døpt 3. august 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

Hei igjenFlere av fadderne er fra Ladeholmen. Hvor er det? Jeg har lett i Stokke bygdebok og i FT 1801.Kan noen hjelpe meg?Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ladeholmen var en husmannsplass, og jeg tror den sorterte under Stokke prestegård. Fadderne derfra er sannsynligvis for naboer å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Stokke-presten har rota det bra til når det gjelder disse folkene, særlig med en del patronymforvekslinger mm.Blant annet kan det ikke ha vært Marte Rolfsdatter som ble mor i 1749 (se innlegg 2), da Anders Olsen på Vestre Gile/Melsom kvernbruk var gift med Anne Ågesdatter. Denne Anne Ågesdatter må være Marte Rolfsdatters halvsøster. Fadderen Jacob Rolfsen i Holmestrand har fått feil patronym av presten, for han må være Jacob Ågesen fra Linnum - bror av Anne og halvbror av Marte. I 1743 ble nemlig 'Jacob Aagesen Linnum' trolovet og senere gift i Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.