Gå til innhold
Arkivverket

[#33446] Seilmaker Ole Schouverøe,Kristiansand -Hvor stammer han fra?


Gjest Ole Kristian Schouverøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Kristian Schouverøe

Min tipptippoldefar giftet seg med Anne Margrethe Malthe(enke etter gullsmed Hubert)13.august 1802.Han løste borgerbrev som seilmaker 21.desember 1802.Hvor kommer han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men det er ingen Ole akkurat på Skoverøe ((forskjellige skrivemåter) i Vestre Moland) i 1801. Lenke. men jeg tror det er en bra bygdebok fra området.IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Er usikker på om det finnes noen god bygdebok for Vestre Moland.For sikkerhets skyld må det sjekkes om navnet kan være Sjøverstø, som er stedsnavn både i Arendals- og Kristiansandsområdet.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kr.Schouverøe

Tusen takk for alle innlegg. Jeg vet at Ole døde i 1832. Jeg har i alle år lurt på om familien var dansk,tysk eller hollansk. Vet noen noe mer om Nils Tostensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå har jeg ikke sett så nøye på slekta på Skogsøy, men jeg antar at denne Nils Tostensson Skogsøy kan ha en forbindelse med folket på Hogganvik i Halse, Klepp i Holum og Nome i Øyslebø. Forgreninger til bl.a Flekkerøya.Lesestoff er bl.a. bygdebøkene for Holum og Øislebø samt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Delen om Hartmark er vel i komda, mens Halse-delen fremdeles er under arbeid.Det er forøvrig en artikkel av Erik Skjævesland fra Agder Historielags Årsskrift nr. 17, 1935: Utdrag av en lagmannsrettsdom frå 1635 um bygselretten til Nome og Ramsland.I tillegg finnes det et skifte fra Skogsøy, 9. nov. 1641 mellom Jon,Ola og Kristoffer Tostenssønner nevnt under Skålevik på Flekkerøya, som må være sønnene til Tosten (Jonsson Nome)Hogganvik. Ifølge bygdeboka for Øislebø skal det også være en søster Olaug Tostensdotter.Jeg har ennå ikke klart å lokalisere skiftet for å bekrefte Olaug.I påvente av bygdeboka er det skiftekortene som kan gi en forbindelse tilbake til tidlig 1600.En langvarig trette (1600-1650/60) om en part i SOdeland gir også opplysninger.Alt i alt skulle det være en god del å ta fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.