Gå til innhold
Arkivverket

[#33452] min oldemor martha asora født 4feb 1905


Gjest roger Sandtorp
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Det er et ektepar i Glemmen i folketellingen som heter Gustav og Anna. Dem finner du her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00132&gardpostnr=76&personpostnr=513&merk=513#ovre>LenkeI registeret over innflyttede svensker til Østfold finner jeg en Per Gustav Andersen. Han har riktig fødselsår, giftet seg i Fredrikstad i 1894 og flyttet til Glemmen i 1898:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

hei laila. de skav vist være norske begge to. han het vist eriksen men var vist mye eldre en henne. han fikk 6 barn i første ekteskap så ble han sammen med anna og de fikk 6 barn sammen. min oldemor var hennes første.når barna var voksne skilte de seg å hun fant en ny mann å flyttet vist til drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

tusen takk laila. jeg tror det er han. stemmer jo med barn.og han var voksen i forhold til henne. skal sjekke på riksarkivet når jeg skal ditt for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

Da er det kanskje dette ekteskapet du ser etter. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500222535425&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDette er sendt inn av at medlem av menigheten og bør absolutt kontrolleres mot kirkeboka.Men om du dra kjensel på navnet hennes , eller tidspunkten hun døde på, da er vi et godt stykke på vei. Her er kanskje Gustavs første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Annes identitet, så vil kirkeboka røpe navnet på faren hennes, og trolig også alderen hennes.Du skriver at Gustav var meget eldre enn henne, vet du noe om hvor mye eldre han var?Jeg finner 7 kvinner med navnet Anne Mathilde Johansdtr. født i Østfold 1865-1885, men der kan være flere.Og hun kan hatt Johannesdtr. som etternavn, vilket vil gi flere treff.Jeg tror veien går via kirkeboka og giftemålet deres i 1903. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner disse barna født av Gustav Eriksen og Anne Mathilde Johansdtr.Opplysningen er sendt inn av andre som har forsket på slekten, og opplysningene bør derfor kontrolleres.Jeg finner heller ikke din oldemor blandt barna, uten at det behøver å bety noe.1. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500222312346&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke2. Lenke3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

hei rune. fant de hos riksarkivet. i klokke bok. stod der at han var født 1865 og hun het anna johannesdatter født 1885 men stod ikke noe om hvor de var født så må nok se i orginal bok. tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kan jo dette være en bra kandidat.LenkeOm du får sjekket ekteskapet i kirkeboka, vil du kunne se om dette kanskje stemmer. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er Gustav Eriksens familie slik den ligger i FamilySearch på Family Group-kort i Ancestral File. Det stemmer ikke med årstallene for Gustavs og Annas fødsler i klokkerboka, men ellers ser det tilforlatelig ut. Det kan være utgangspunkt for undersøkelser i hvert fall. Her ser det ut som Gustav Eriksen har vært gift tre ganger! I ekteskapet med Anna Mathilde er det ført opp seks barn, men siden fem av barna levde på det tidspunktet da opplysningene ble innsendt, står det ingen navn eller årstall på dem:Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19 Husband's Name: Gustav EriksenBorn: 4 Mar 1860 Place: Veum, Glemmen, Ostfold, NorgeChristened: 13MAI1860 Place: Veum, Glemmen, Ostfold, NorgeDied: 8 Jan 1941 Place: Glemmen, ,Married: 11 OKT 1903 Place: Glemmen, Ostfold, NorgeFather: Erik JENSEN Mother: Inger Helene MADSDATTERWife's Name: Anna Mathilde JOHANSDATTERBorn: 6 Apr 1881 Place: Oslo, ,Died: 15 Sep 1956 Place:Married: 11OKT1903 Place: Glemmen, Ostfold, NorgeFather: Johan ANDERSEN Mother: Josefine ANDERSENChildren1. Sex Name F Living2. Sex Name F Living3. Sex Name F Living4. Sex Name F Living5. Sex Name F Living6. Sex Name F Helene Josefine ERIKSEN Born: 23MAI1903 Place: Glemmen, Ostfold, Norw Died: 1906 Place: --------------------------------------------------------------------------------Wife's Name Petrea EDVARDSDATTER Born: 30 Jul 1864 Place: Glemmen, Ostfold, Norge.Christened: 21 Aug 1864 Place: Glemmen, Ostfold, Norge.Died: 24 Dec 1900 Place: Glemmen, Ostfold, Norge.Married: 23 Nov 1884 Place: Vestre Fredrikstad, NorgeFather: Edvard OLSEN (AFN:2MMK-KL) FamilyMother: Birthe Marie PEDERSDATTER (AFN:2MMK-LR)Children1. Sex Name M Harry Omar ERIKSEN Born: 07OKT1893 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Died: 22 Nov 1964 Place:2. Sex Name M Hjalmar Marensius ERIKSEN Born: 1 Mar 1889 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Died: 24 Dec 1974 Place:3. Sex Name M Kristian Emil ERIKSEN Born: 18 Jun 1891 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Died: 20 Dec 1978 Place:4. Sex Name M Hjalmar Marensius ERIKSEN Born: 29 Jul 1885 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Died: 11 Dec 1885 Place:5. Sex Name F Ester Marie ERIKSEN Born: 3 Sep 1895 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Died: 11 Feb 1964 Place:6. Sex Name F Astrid ERIKSEN Born: 29 Sep 1898 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Died: 29 Aug 1972 Place:7. Sex Name M Georg Paul ERIKSEN Born: 20 Dec 1886 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Christened: 23 Jan 1887 Place: Glemmen, Ostfold, Norge Died: 3 Dec 1957 Place: Glemmen, , Buried: 7 Dec 1957 Place: Glemmen, ,--------------------------------------------------------------------------------Wife's Name Anna ANDERSEN Born: Abt. 1864 Place:Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

takk laila. jeg skal få sjekket dette med orginal. jeg skal få sjekket med glemmen kirke på døds datoer også. hun skilte seg jo å flyttet til drammen. fins det innflytningslister her på nett som du vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er det vel den familien vi finner her i Glemmen i 1900.LenkeOm dette er korrekt, så er begge foreldrene født i Sverige. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ad innlegg 17 vil jeg tro at Anna Andersen er identisk med Anna Mathilde Andersdatter, og at det kun dreier seg om de to kjente ekteskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det spørs hvor korrekt *Oslo* og datoen for Anna Mathilde er, siden hun ikke er å finne der på FS. Her bør originaler sjekkes.Her er en annen mulig kandidat (ad innlegg 16): [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28244500&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeUndrer meg på om dette kan være flere barn av paret. Her kan jo alt eller ingeting stemme, og er verdt å sjekke nærmere:Jenny Helmine, f. 11.5.1887, døpt 12.6.1887, Østre Fredrikstad. Foreldre: Johan Andreasen og Josefine Andersdtr.Ole, f. 11.3.1881, Onsøy, død 15.10.1951. Foreldre Johan Jørgen Andreasen og Josefine Andersdtr.Signe Marie f. 20.11.1894, døpt 6.1.1895, Lier (Frogner). Foreldre: Johan Fredrik Andersen og Josefine Andersen.En helt annen greie, er at om du går inn på denne, som er henvist til i tidligere innlegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

tusen takk for hjelp. er litt usikker selv så må nok se i orginal. han som står oppført som du nevner står ikke i tlf katalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Roger!Hvis du lurer på mennesker i Fredrikstadområdet så kan jo kanskje Fredrikstad og Omegns Historielag være behjelpelig?http://www.historielaget.org/Hver tirsdag møtes de også på biblioteket i Fredrikstad fra 16.00 og ut åpningstiden for biblioteket. Der er de behjelpelige med å lese og lete. De er veldig snille og hyggelige mennesker!Med vennlig hilsen Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.