Gå til innhold
Arkivverket

[#33455] Ole Olsen fra Toten. Nåla i høystakken?


Gjest Bjørn Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Sundseth

23. august 1789 gifter Ole Olsen seg med Marit Jespersdatter fra Dovre i Dovre kirke. Han skriver seg da for Ole Olsen Budsjord, og er vel i tjeneste der. Men han er ikke fra Dovre.I kirkeboka er han ved den eldste datteren Marits innførsel benevnt 'Totning'.Han er født rundt 1750, muligens 1751.I 1801 er han husmann med jord på Bjørnsgaardhaugen under Bjørnssgaard.Finnes det noen mulighet for å identifisere denne Ole Olsen nærmere? Eller er det nåla i høystakken? Hilsen Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Man kan jo også være heldig og finne skifte etter Ole Olsens foreldre eller søsken, hvor det er oppgitt at Ole bor på Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Takk for interessen. Samme spørsmålet har jeg alt lagt inn på etterlysingssiden til slektshistorielaget, uten at har ført til noe. Her må det nok en god porsjon flaks til om en skal komme noe videre. Største muligheten er nok om en skulle komme over en skifteprotokoll. Men takk for interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker
Lenke - Dersom du veit foreldrene til Marit Jespersdatter kan du sjå kva for navn som er oppkalla på morssida. Eg ser på Familysearch at dei får ein sønn i 1802 og kallar han Jesper. Det tyder på at dei bruker tradisjonelt oppkallingsmønster. Mor til Ole Olsen heiter kanskje Marit, og kanskje er farmor hans Ingri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I slike tilfeller kan det det gå forholdsvis raskt å finne kandidater blant konfirmerte, som en så kan se nærmere på, og deretter prøve å eliminere noen av dem ved giftermål eller død på Toten. Men konfirmerte på Dovre bør vel også sjekkes i tilfelle han kom dit som ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Takk for konstruktive tips. Oppkalling kan være et spor å følge. Jeg vet at foreldrene til Marit Jespersdatter het Jesper Iversen og Marit Olsdatter. Lenger bakover kjenner jeg ikke rekka der heller. Men den burde være greiere å spore. Eldste sønn til Ole Olsen og Marit Jespersdatter het Ole. Altså bekrefter det navnetradisjonen. Eldste dattera het Marit. Deretter kommer Kari. Så kommer Ole, Ingrid, Birgit og Jesper. Da er det vel rimelig grunn til å tro at mor til Ole het Kari. Heller ikke et uvanlig navn. Men likevel en ledetråd.Konfirmasjonslistene var også et godt tips. Trolig er han konfirmert på Toten. Hvilke kirkebøker er mest aktuelle å starte letingen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ikke for å ta fra deg motet, Bjørn, men man bør være litt forsiktig med å stole altfor mye på oppkallingstradisjoner. Det er i hvert fall én feilkilde, og det er hvis begge mødrene hadde samme navn, f.eks. i dette tilfellet Marit (på Toten ville hun vel helst blitt kalt Marte). Da kunne eldste datter være oppkalt etter begge bestemødrene, også ville de kanskje gi neste datter et annet navn fra slekta lenger bak. I noen distrikter var det tradisjon for å gi flere i søskenflokken samme navn (selv om det første barnet levde opp), men jeg har ikke inntrykk av at det var slik på Toten. Hvordan det var med dette på Dovre, vet jeg ikke. - Man kan jo også spørre seg, dersom oppkallingstradisjonen var blitt fulgt fullt ut og det evt. bare fantes én Marit blant barnas besteforeldre, hvorfor ELDSTE datter skulle være oppkalt etter mormoren? Tradisjonelt skulle eldste datter være oppkalt etter farmoren, men det kunne være grunner til at så ikke var tilfellet her. F.eks. hvis paret bodde hos Marit Jespersdatters foreldre.En annen feilkilde er at enkelte foreldre ikke ønsket å kalle opp foreldrene sine så lenge disse var i live, men dersom Marit Jespersdatters foreldre ennå levde da de ble oppkalt, kan man vel eliminere akkurat denne muligheten i dette tilfellet.Men når dette er sagt, kan man absolutt ha som en arbeidshypotese at farmoren het Kari (eller Karen, som hun vel helst ville bli kalt på Toten), så lenge man ikke lukker døren for andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Jeg tar poenget. Men noe må en prøve, så får en se om det kan være feilspor eller ikke. Her er eldste datter oppkalt etter farmoren, Marit. Nummer to heter Kari. Jølger vi f.eks. Jesper Olsens linje videre, er Marit og Mari brukt videre. Men Kari/Karen er ikke brukt. Så noen klar ledetråd er ikke dette. Men verdt et forsøk, synes jeg. Jeg setter veldig pris på at dere viser interesse for puslespillet, og jeg skal informere dersom jeg kommer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.