Gå til innhold
Arkivverket

[#33461] Sætra, Setskog - Marte Jonsdatter (ca1764-1831) Hvorfra?


Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Marte Joensdatter (f.ca 1764, død 1831) var gift med Engebret Amundsen (døpt 2.februar 1764, Setskog), begge bosatt på Sætra, Setskog i 1801. Mange av Engebrets aner fra Aurskog er kjent for meg, men ikke Marte Jonsdatters opprinnelse og aner? Hvem var hennes foreldre? Kom hun fra Ruken i Trøgstad? Marte kan ha vært en yngre søster av Ragnhild Jonsdatter som ble gift med Kristian Olsen Åmot i 1781.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du noe om Ragnhild Johnsdatter (ca.1752-1808) opprinnelse. Jeg har noe om Ragnhild, men ikke foreldre. Skulle gjerne ha funnet dem.Hun fikk en sønn Ole i 1777 med Ole Larsen Yttersbond. Ved dåpen bodde hun på Bunes søndre. I skiftet etter RAgnhild står det at hun hadde vært gift med Ole Larsen, men jeg har ikke funnet noe ekteskap og heller ikke Ole Larsen etter fødselen. I 1781 ble hun trolovet med Christian Olsen Skjeggenes, og de bodde vel på Åmodt gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiMarte Jonsdatter f 1765 har jeg ført opp m fødested Trøgstad, etter bygdeboka for Høland/Setskog men jeg har ikke notert slekten hennes. Jeg tror det er Bind 1, jeg søkte på FS når det gjaldt Marte, da kom det opp far Johannes Olsen. Når jeg søker på Ragnhild kom det opp en Ragnhild døpt 23 april 1752 i Trøgstad, med foreldre Jon Olsen og Kirsti Madsdatter. Men, i skrivende stund har jeg problemer m å komme inn på FS. Når det gjelder Ole Larsen kan ha være sønn av Lars Olsen Ydersbond og Dorthe Jakobsdattermvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei igjenDet ble døpt en Ole Larsen 17 august 1755 i Høland, med foreldre Lars Olsen og Dorthe Jakobsdatter.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJeg skrev feil på far til Marte Jonsdatter, det skal være John Olsen, men det er jo dåpen hennes som er intr., hvorvidt moren heter Kirsti Madsdatter som jeg ref. til kunne være foreldre til Ragnhild Jonsdatter.mvh inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk, Berit og Inger Sofie for at dere kommer på banen. Tilknytningen mellom Ragnhild og Marte fant jeg på www.eidskogslekt.no Jeg kjenner dessverre ikke Ragnhilds aner, men forestiller meg at hun kom fra Trøgstad til Åmot og at lillesøsteren Marte fulgte etter en del år senere. Det var interessant å høre at Ragnhild hadde vært forlovet med Christian Olsen Skjeggenes, jeg har også mye Skjeggenesslekt. Dessverre kan jeg ikke foreløpig bidra med Ragnhilds aner. Her trenger vi nok hjelp av Odd Ottosen og Petter Vennemo ....:-)Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ragnild var også gift med Christian Olsen Skjeggenes. Jeg hadde bare funnet forlovelsen og ikke ekteskapet. Men jeg kan ikke nå huske om de bodde på Skjeggenes først eller om han var derfra, og at de så senere flyttet til Åmodt. Det står om det i Hølandsbøkene.Inger. Jeg har slekta til faren til Ole Larsen Yttersbond, men ikke moren Dordie Jacobsdatters slekt. Jeg har notert Bunes som mulig sted.Det er en stund siden nå, men jeg mener jeg har lett høyt og lavt etter Ragnhild på Høland uten å finne henne noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Kai, du etterlyser min bistand, men dessverre, her er det ikke stort jeg kan komme med. For å ta det punktvis:1. Kai, du hevder at Engebret Amundsen på Sætra av Åmot på Setskog ble døpt 2. februar 1764, noe som i tilfelle har gått meg hus forbi da jeg gikk gjennom kirkeboka for Høland (hvilket selvsagt er mulig). Derfor er Engebret oppført med ca.-fødselsår i bygdeboka. Fremstillingen av akkurat denne familien bygger ellers på notater ved Gudrun Bunes på Setskog.2. Det er jo åpenbart at denne familien på Sætra (Engebrets foreldre) har bodd utenfor Høland, og skjønt Trøgstad ligger et stykke unna Setskog, er der kjent forbindelser fra Åmot på Setskog til Trøgstad en generasjon og to tidligere.3. Hypotesen om at Marte Jonsdatter (født ca. 1765 [jeg kan ikke gjøre rede for hvorfor bygdeboka oppgir Trøgstad som fødebygd]) på Sætra og Ragnhild Jonsdatter (født ca. 1752) på Åmot er søstre, ser jeg ingen grunn til å forkaste.4. Ragnhild Jonsdatter hadde en uekte sønn med Ole Larsen fra Ydersbond i Høland (født 1755), nemlig Ole Olsen Aamodt, født på Søndre Bunes i Hemnes i Høland 1777, død på Rud i Aurskog 1838. (Ole Olsen Aamodt bodde en tid på Vennemo i Høland og er omtalt i bind 4 (s. 202) av ”Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog”. Han er dessverre ikke nevnt som Ragnhilds sønn i samme bygdebok, bind 1, s. 87f og 401.) – Mor til Ole Larsen, Dordi Jakobsdatter, ble gift i Høland 1751 med Lars Olsen Ydersbond (1723-1792), men ser ikke ut til å være fra Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk, Odd Jeg hadde direkte kontakt med Gudrun Bunes for mange år siden og mener å huske at opplysningene om Engebret Amundsens dåp stammer derfra, men dette skal jeg sjekke. (Dette forutsetter omfattende arkeologiske utgravinger i gamle arkivbokser på loftet der det finnes notater fra henne.)Fikk dessverre ikke svart raskere da jeg har forlenget sommeren ved å leke toreador på høsttur i de spanske fjellene.Vennlig hilsen Kai Vårveien, Vinterbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.