Gå til innhold
Arkivverket

[#33468] Morten Andersen, f. ca. 1724, Tørberget i Trysil. Barn?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

MORTEN ANDERSEN, f. ca. 1724, Tørberget, Andersgården, Trysil. † juni 1805.G.m.1 Anne Erichsdatter, f. 1734, Østenheden, Søndre Osen. Paret giftet seg 19.3. 1753.G.m.2. Martha Andersdatter, f. 1743, Tørberget, Trysil. Bgr. 29.9. 1765. De giftet seg 19.3. 1764.G.m.3. Marte Peersdatter, f. Grønoset, Trysil. Dpt. 21.3. 1747. Bgr. 17.3. 1811. De ble gift 3.10. 1784.Har noen kjennskap til om det finnes barn her og eventuelt hvem ble barna gift med?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det eneste gårdsnavnet som likner i Trysil i 1801 er dette:LenkeKan gårdsnavnet være forandret? På denne gården er det fler som heter Morten Andersen, men i yngre utgave enn den du søker.Kan det være barn eller barnebarn av den Morten som er f. ca 1724?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Gården heter TØRBERGET og ikke Førberget. Det er feil i FT 1801. Forøvrig var det på Tørberget flere gårder. Min Morten og Marte finner jeg ikke i FT 1801. Noe som kanskje ikke er så rart, da det finnes en viss underregistrering. Se 33304, innlegg 8.Til Gunn. Når det gjelder Morten A som du har funnet i Elverum, stiller jeg meg tvilende til om dette er den rette. Grunnen til det er at min Morten på denne tiden er gift for tredje gang.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arthur Peterson

I apologize for any mistakes in filling out this form. My Norwegian is not very good.I can read just enough to suggest that there are two different Morten Andersens being listed.The Morten A born in 1724 appears on my great grandmother's side. He marries Marte Persdatter who is a sister to my fourth great grandfather, Paul Persen. Their parents were Per Paulsen s Galaasen and Marte Andersdatter n Galaasen. Marte is listed as marrying a widower Morten Andersen in 1784 under listing for Grønoset. The Morten A who marries Marte Andersdatter is born in 1833. In my information Morten is listed as the 7th son of Anders Olsen Tørberget (Larsgården) and Kari Steffensdatter Anders Olsen is listed as first owners of Søndre Otteråsen.My third great grandfather (Erik Andersen Tørberget) on this line would be the fifth owner of Søndre Otteråssen. Erik Andersen Tørberget (Andersgarden) 1753-1824 marries Kari Mattisdatter Gravberget 1755-1831. This is as far back as the information I have goes. Could the Erich Andersen born 1753 be related to the Erich Andersen born 1714?Best regards, Art P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Hej! Jag har dessa svedjefinnar i min farmors släkt. Jag lånade Trysilboka band 8, och fick reda på mycket om släkten. Jag är på jobbet nu och kan inte bidra med vad jag har i mitt material. Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Hej Bengt! Jag vet mer om hans bror Anders f. 1713, död före 1726. Jag hade inga barn till Morten som jag trodde. Med vänlig hälsning Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Arthur. Erich Andersen (born 1714) is uncle to Erich Andersen (born 1753).Annika. Jeg tar gjerne imot all den informasjonen du måtte ha om broren Anders. Kanskje du kan sende meg en mail, så kan vi utveksle information. b-vestha'krøllalfa'online.noMVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Nordhagen

I Trysilboka bind 8, Bråten i Søre Osen s 253 er første bruker Morten Andersen Tørberget, Andersgården, Tørberget 1724-1805. Her er oppgitt fire ekteskap. G1 1753 Anne Eriksdatter Østenheden søndre 1734-1756G2 1764 Marte Andersdatter, Larsgården , Tørberget døpt 29/9 1743, død 1765G3 1784 Marte Persdatter Grønoset, Lutnes døpt 24/6 1747 død 1811G4 1788 Marte Halvorsdatter Hammersgaard, Bækkestuen, Innbygda, 1/1 1768 - 1789Barn:1. Anders 17542. Anne døpt 22/8 1756 d.s.å3. Anders 1784-1785(Kan se ut til at alle de oppgitte barna har dødd tidlig da det er to med navn Anders)Mvh Gudmund Nordhagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.