Gå til innhold
Arkivverket

[#33471] Halvor Eriksen f ca 1721,Trondheim Stjørdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Halvor Eriksen som holdt til i Stjørdal som voksen og var født ca 1721. Han ble trolovet i Stjørdal med Marit Jonsdatter 27.02.1769, og forloverne var Johan Fredrik Petersen og muligens Jon Eriksen Ree(??). De ble gift 27.03.1769 i Stjørdal. De bodde i Halsen på Stjørdal, og var husmannsfolk der. Merkelig egentlig, siden det ikke ser ut til at resten av hans familie akkurat var husmannsfolk(!!)Jeg har bare funnet 1 barn på disse:1)Elen Kierstina døpt i Stjørdal i 1773, og gift med Tore Arntsen Berg fra Frosta 29.05.1792. Ved skiftet i 1816 kalles han Tore Arentsen Halsen, men han døde alt 04.03.1815 vet jeg ellers.Har tatt opp om Halvor Eriksen tidligere i emne 17025 her på Digitalarkivet, og da med utgangspunkt i skiftet etter han 06.04.1784 i Stjørdal. Etter de nye opplysningene valgte jeg å ta opp om han i nytt emne, siden det ikke lengre er skiftet etter han som er viktigst her.Halvor Eriksen hadde følgende søsken ut fra skiftet etter hans søster Ingeborg Eriksdatter (madame Ingeborg Hiort) avsluttet 10.06.1816 i Stjørdal:-Thore Eriksen var død ved søsterens skifte i 1816, og hadde vært gift med Anne Jensdatter Lund. Han hadde denne sønnen: Erik Toresen Bye. Finner ikke Erik Toresen ved folketellingen 1801 for Stjørdal, og heller ikke i bygdeboka for Stjørdal etter en rask kikk under Bye både i Stjørdal og Skatval. Hvor var Erik Toresen i 1801? Thore Eriksen finner jeg ikke i 1801, men han må jo være svært gammel hvis han skulle leve i 1801. Thore Eriksen er nevnt før broren Halvor i skiftet, og må derfor være eldre enn min ane Halvor som ble født i ca 1721.-Madame Randi Eriksdatter, som hadde vært gift med Christian Steen i Trondheim. Hun var død og hadde en sønn: *Peter Steen. Det må være han jeg finner i Vestergade hus 25 i Trondheim i 1801, og han var da 42 år. Hans kone het da Ingeborg Johanne og var 35 år. Peter var død ved morsøsterens skifte, og han hadde datteren: * Christiana som var 14 år i 1801. Hun var også død ved skiftet etter Ingeborg Eriksdatter i 1816, og hun hadde vært gift i Trondheim med Gunder Karter. Hun var gift med Gunder Karter, men må tidligere ha vært gift med Jens Gundersen Karter hvis jeg forstår skiftet riktig. Barn: Gunder Jensen Karter 11 år og Karen Kierstina Jensdatter Karter 9 år.-Ingeborg Eriksdatter som det var avsluttet skifte etter 10.06.1816. Hun var 72 år i 1801, og altså født i ca 1729.Gift 1 med Johan Fredrich Petersen som ble gravlagt i Stjørdal 24.01.1787. Ingen barn nevnt i skiftet i 1816 iallefall. Johan Peter var født ca 1733.Gift 2 med Jørgen Hiort. Det er heller ikke nevnt barn fra dette ekteskapet i skiftet i 1816, og hennes søsken var jo arvinger.Begge Ingeborgs ektemenn drev med handel i Stjørdal, og skiftet etter henne i 1816 er på over 20 sider. Har tatt utskrift av de 6 første sidene fra mikrofilm som jeg skal prøve å studere nærmere.Mine spørsmål er: Hvem var foreldrene til Halvor Eriksen og hans søsken? Hvor kom de fra? Skulle også gjerne vite litt mer om de navnene som kommer frem i skiftet etter Ingeborg Eriksdatter(Madame Ingeborg Hiort) i Stjørdal i 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Jeg lurer på om ikke Erik Toresen Bye kan være identisk med 'Hjort-Erik' som nevnes i Stjørdal 2.1, s. 602, under eiendommen Lysheim (105-45). Erik Toresen Bye (f. 1757, d. 9.11.1836) tjente i lang tid hos Jørgen Hjort på Øyan, og ble derfor kalt 'Hjort-Erik'. Han hadde ei stue på det som senere ble eiendommen Lysheim, nå Kjøpmannsgata 12. På denne tomta ble Johnsens bakeri bygd i 1902 (revet for noen år sia).Under Øyan (s. 558-559 i samme bok) finner jeg at Jørgen Hjorts andre kone var Ingeborg Eriksdatter, enke etter Johan Frederick Pettersen. Erik Toresen har altså tjent hos sin fars søster Ingeborg og hennes mann.Det står videre at Erik Bye, etter det som ble fortalt, skulle vært en bror av 'den kjende Trondheimskjempa, styrmann Tøvis Rask Steen, som var matros i 1798'. Kanskje har 'folkeminnet' her tatt feil. Navnet Steen kan kanskje tyde på at han var sønn av Randi Eriksdatter og ektemannen Christian Steen i Trondheim.Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for dette svaret Arne. Du er nok bere kjent i Stjørdalsbøkene enn jeg, og jeg holdt på å lete under Bye og Halsen(Værnesmoen) uten å finne noe som helst.Halsen er nevnt i skiftet i forbindelse med Erik Toresen, og han kalles Erik Toresen Bye. Det som er merkelig er at jeg ikke finner Erik ved folketellingen 1801. Hva gjør jeg feil når jeg søker?Jeg har studert skiftet litt nærmere nå med forstørrelsesglass, og det ser ut som om jeg tidligere har misforstått noen av etterkommerne til Randi Eriksdatter(Madame Steen). Det ser ut som om det skal være slik:Madame Randi Steen død, og gift med Christian Steen mens hun levde. Barn:-Peter Steen som var død ved morsøsterens skifte i 1816. Han var død og etterlot seg sønnen Tøver eller Tæver Rask hvis jeg har tolket skiftet riktig(dette er neimen ikke enkelt).-Christina Rockersdatter(???som jeg først trodde var Petersdatter) som var gift med Gunder Karten i Trondhjem. Det står faktisk datteren foran Christina, og da som datter av Randi Steen. Disse hadde sønnen: *Jens Gundersen som var gift med en som het Marit Maria. Jens var også død, og det var iallefall Jens og Marit som hadde barna Gunder Jensen 11 år og Karen Kierstina Jensdatter 9 år.Har prøvd å se etter Jens Gundersen ved FT-1801 uten å finne han i Trondheim. Han døde kanskje før 1801?Skal jo se skiftet igjen på mikrofilm på mandag, og skal se om jeg kan få forstørret det noe mer på mikrofilmapparatet slik at iallefall arvingene blir enklere å lese. Det var iallefall ingen tvil om hvem som var søsken av Ingeborg Eriksdatter, og den delen var lettere å lese. Skulle egentlig se etter skifter i Frosta, men så fant jeg altså dette også.Ellers lurer jeg på om det finnes litteratur om familien Steen(dette høres ut som et kjent navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp dette emnet igjen, og håper noen vet noe mer. Lurer på om Karten kan være Kartem som muligens er i Hegra? Eller kan det være Kattem på Heimdal? Noen med tilgang til bygdebøker for disse stedene? Nå står det jo at Gunder Kartem var i Trondhjem, men han som skrev skiftet kan jo ha tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Fant omsider ut at det gikk an å ta landsomfattende søk på FT-1801 her på Digitalarkivet, og når jeg søker på Bye så dukker det opp en Erik Bye på 42 år i 2. rode og Reperbahnen i Trondheim. Han var gift med Anna Birgitha Gravrock som var 54 år. Dette var Anne Birgithas 1. ekteskap og Eriks 2. ekteskap. Erik er ikke å finne ved FT-1801 for Stjørdal, hverken med Bye eller Toresen som etternavn. Hvis dette er riktig Erik, så må han jo ha blitt gift for minst 3. gangDen egentlige årsaken til at denne Erik dukket opp igjen i minnet hos meg er at jeg nå holder på med slekt i Åsen i Trøndelag, og det dukket opp en Peder Eriksen Bye født 1795 på side 326 i bind 3 av bygdeboka for Åsen under Grenne. Han har barn med navn som går igjen i etterslekta til Erik Toresen Byes farbror og min ane Halvor Eriksen.Blant annet har Peder Eriksen Bye en datter som heter Elen Jonetta, og det har også sønn av min ane Halvor Eriksen(Tore Halvorsen på side 41 i den samme boka), Elen Kierstina er en datter av Peder og det samme het mor til Tore Halvorsen på side 41 i bind 3. Ingeborg Anna er en datter av Peder, og Halvor Toresen hadde en søster som het det. Kanskje burde jeg spørre etter aner på denne Peder Eriksen Bye som eget emne?Altså blir spørsmålene:1) Var den Erik Bye som var 42 år jektemann i 2.rode i Trondheim i Reperbanen sogn den samme Erik Toresen Bye som var sønn av Tore Eriksen som jeg skriver om i innlegg 1 her?2)Noen som vet noe mer om anene til den Peder Eriksen Bye som var født ca 1795 og bruker i Grenne i Åsen, som var gift med Gjertrud Johansdatter Stokkan i 1824?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk jo selvfølgelig ikke med at jeg tror at Peder Eriksen Bye født ca 1795 kan være sønn av Erik Toresen Bye født ca 1757 i et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Øver meg på å lage lenker her, og Halvor Eriksen og kona Marit Jonsdatter har jeg jo fremdeles ikke kommet videre på. Derfor prøver jeg meg med linken til deres trolovelse 27.02 og gift 13.03.1769. Jeg forstår noe, men ikke alt: Den 27.februar trolovet i Wærnes ungkarl Halvor Eriksen ? hands ?8noe med divisjon?) fra Kongens tjeneste med pigen Marit Jonsdatter og ???? nu plads ? under Wærnes. Dette er det 2.paret på året 1769(side 6).[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16371&idx_id=16371&uid=ny&idx_side=-363>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener at det står noe om at Halvor Eriksen og kona Marit skulle have plads under Wærnes. Navnet på den ene forloveren var vel Johan Fredrik Petersen, som jo var gift med Halvors søster Ingeborg. Den andre forloverens fornavn som står først mener jeg begynner på og kanskje heter noe med Caster til etternavn, men det siste er jeg meget usikker på. Hva het den andre forloveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja nå er jeg visst på sporet av noe her, og det er vel Halvors bror Tore Eriksen som ble trolovet i Trondheim Domkirke 29.12.1756 med pigen Anne Jensdatter, men hva heter Tore mer enn Eriksen? Står det Asbøe??I tillegg finner jeg på venstre side nest nederst at en Madame Ingeborg Eriksdatter har fått tillatelse til trolovelse med Jørgen Hiort? Hvis hun fikk tillatelse til å gifte seg med han hvorfor ble hun da først gift med Johan Fredrik Petersen? Hvis Ingeborg her og Jørgen Hiort ikke er de samme som gifter seg i 1789 så er det da også et merkelig sammentreff her. Den Kongelige tillatelsen ble gitt 28.12.1757, men ellers er det ikke mye jeg forstår av det som står her. Var de beslektet?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-248>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå var jeg vel litt dum her, for Jørgen Hiort kan selvfølgelig ha vært gift med 2 Ingeborg Eriksdatter. Likevel er det jo et merkelig sammentreff. Det er vel heller ikke mange Jørgen Hiort på samme tid i Trøndelag, og ut fra folketellingen 1801 så var han jo absolutt gifteferdig i 1757.Jeg finner ellers også Tore Erisen og Anne Jensdatters sønn Erik døpt 26.03.1757 i Domkirkens sogn i Trondheim, og han ble gift 07.02.1788 i Vår Frue kirke med Anna Cathrine Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, siden jeg enda ikke har funnet hvem foreldrene til Halvor, Thore, Randi og Ingeborg var. Men jeg har en del nye opplysninger, og da særlig da om Randi Eriksdatter. Hun ble trolovet eller gift 1. gang i Trondheim Domkirke den 27.06.1741 med Peder eller Peter Olsen Juul Smith, og jeg har funnet disse barna på dem:-Kirsten Pedersdatter Juul døpt i Trondheim Domkirke 30.11.1743, og hun ble gravlagt 23.06.1784 på Vår Frues kirkegård. Gift 1 med Jens Andersen Sand(ca 1727-gravlagt 04.12.1775). Jeg finner ikke giftermålet deres. Hun ble gift 2 med Gunder Rasmussen Kaster 28.11.1776 i Vår Frue kirke. Gunde var kremmer i Prinsens gate i Trondheim i 1801, og 66 år(født ca 1745). De hadde barna Jens døpt 30.11.1778, og Peter Christian døpt 21.01.1780-Erik Pedersen Juul døpt 30.12.1748 i domkirken-Ole Sterk Pedersen døpt 03.07.1751 i domkirken-Peter Pedersen døpt 21.01.1756 i domkirken. Peter var født etter at faren var død, og faren Peter eller Peder ble gravlagt 16.05.1756. Det må være denne Peter som har tatt navnet Steen og som er nevnt ved skiftet etter morsøsteren Ingeborg Eriksdatter i Stjørdal i 1813-16. Jeg finner ingen andre Peter eller Peder som barn av Kirsten eller Christina som hun kalles i nevnte skifte.Randi var gift 2 med Tøver Rasch kommer det frem da hun gifter seg for 3 gang 13.05.1765 med Christian Steen. Han var født i ca 1725, og 63 år da han ble gravlagt 10.04 og jordfestet 12.04.1788. Det var skifte på han i 1788, og det ser ut som om en søster av han arvet han i tillegg til kona Randi da. Så de hadde tydeligvis ikke barn. Jeg har ikke greid å finne ekteskapet med Tøvis Rasch i kirkebøkene. Det er nok denne Tøver Rasch som kalles opp i 1782, da Randis sønn Peter før sønnen med samme navn døpt 30.06.1782.Når det gjelder Randis 3. ektemann Christian Vibe Steen, så har jeg funnet ut at han var gift 1. gang 19.11.1750 med Anna Dorthea Jordan i Trondheim Domkirke. Ved folketellingen 1801 finner en Randi(kalt Ragnild) Steen i Prinsens gate 19 hvor hun drev slakterbruk. Hun døde i 1803, og ble gravlagt 07.11.1803 på Trondeheim domkirkes kirkegård.Merker meg jo ellers at bror av Randi, Halvor og Ingeborg som var Thore Eriksen ved giftermålet i 1757 kaller seg Thore Eriksen Asbøl. Hvor er Asbøl? Den eneste gården med dette navnet jeg finner ved folketellingen er i Orkdal, men er det andre steder i Norge det har vært gårder som heter Asbøl? Jeg har sett litt på kirkebøkene for Orkdal 1720-22, og finner ingen Erik i Asbøl som får barn døpt i den perioden iallefall.Finner ellers artikkel om Tøvis Rasch født 1782 på internett, og det starter på side 603, men siden 604 hvor det fortsetter får jeg ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.