Gå til innhold
Arkivverket

[#33472] Dorthe HARALDSDATTER f. ca. 1773 - Solum, Porsgrunn, Tjølling?


Gjest Ellen Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Sandvik

Hvor er hun født, og hvem er foreldrene?Hun gifter seg 17.11.1796 i Porsgrunn med John Gudmundsen f. 1772 i Solum. Forlovere er Guldmun Johnsen og Engelbret Wenstøp. (solumslekt.org og gamlegjerpen.no). Ved vielsen er det oppgitt at Dorthe er ”af vestre Porsgrund”.Hun dør i 1853 i Østre Halsen, Tjølling. (Tjølling bygdebok s. 1150).Her er hun i 1801 Lenke på Biørntvedt Søndre i Solum.Dorthe og John har 7 barn f. 1797-1816. De fem første er født i Solum, mens de to siste er født i Tjølling.Kan noen hjelpe meg?Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristinn Hegna

Hei Ellen,Fant plutselig innlegget ditt etter at jeg på min kant har sittet og lett etter samme Dorthe. Jeg har lurt på om paret i Solum var det samme som i Tjølling.Har ikke notatene min her akkurat nå, men jeg mener å huske at jeg fant Dorte født i Langesund.Jeg er interessert i den yngste tvillingsønnen til Dorthe og John - Johannes - for han står i FT 1865 oppført som pleiefar for min oldefar Hans Otto Steen hvis alt jeg har funnet ut stemmer...Er på jakt etter en forbindelse mellom Johannes Johnsen og hans kone på den ene siden og Hans Ottos biologiske foreldre på den andre siden (uten at jeg trenger bistand fra noens 'adopsjonsforum' av den grunn :-))Skriver inn flere opplysninger når jeg får tilgang til papirene mine igjen.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Den Dorthe som er født i Langesund som jeg nevner i (2) er født så sent som i 1788, og kan følgelig ikke gifte seg i 1796.Ved giftermålet i Postgrunn står det at hun er fra Porsgrunn mens han er fra Solum, som Ellen nevner. Dorthe står som 27 år i FT1801 i Solum, og må, hvis det stemmer, være født i 1773. Det gjør det jo ofte ikke helt, men hun er virkelig vanskelig å finne spor av.Jeg har lett på familysearch uten hell. Jeg har sett i perioden 1771-1776 i kirkebøkene i Solum, Porsgrunn, Eidanger, Brevik, Bamble, Skien og Brunlanes. Dessuten har jeg sett etter konfirmerte i Porsgrunn og Solum. Ingen spor.Harald er ikke et veldig vanlig farsnavn i Porsgrunnstrakten, men desto mer vanlig oppover i Telemark i Seljord og Kviteseid. Er det sannsynlig at hun kommer derfra?Eller kan dette være et spor? Lenke Det er et skifte fra Porsgrunn i 1780 hvor en Harald Rasmussen er involvert og hvor både han og hans kone Anne (Engebretsdatter?) er døde, men nevnt som foreldre til 'adskiellige endnu levende børn'Det er nok ingen lettvinte løsninger her. Noen tips til videre leting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under Solumslekt fant jeg Dorthe Haraldsdatter registrert f. ca 1874, fant også vielsen her, men hennes foreldre var ikke registrert, bare hans opphav, pluss deres barn: LenkeDet var en skikkelig nøtt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne Dorthe Haraldsdatter døpt 1774 i Gjerpen, Kan det være en mulig kandidat. dåp nr. 86? Lenke Fars Navn: Haral Jansen ser det ut til i 150% forstørrelse. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under denne folketellinga i 1782 for Gjerpen bor det en Haralds enke her med 7 barn. Dessverre er ikke barna navngitt? Lenke Harald navnet forekommer i alle fall her.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det tar jo form av en samtale med meg selv her, men jeg fant henne faktisk til slutt. Et eksempel på hvordan litt detektivarbeide fører fram:Dorthe Haraldsdatters forlover i 1796 står oppført som Engelbreth Wenstøb. Gården Venstøp ligger ved Gjerpen kirke. I kirkeboka her fant jeg Dorte født 2 okt 1774 som datter av Harald Jansen.På den utmerkede siden til Strøm gamlegjerpen.no fant jeg - ved å lete etter opplysninger om Engelbreth Nielsen Wenstøp - at Harald Hansen var møller og bodde på plassen under Erlands Vestøp (hvor Henrik Ibsen bodde) her [url="http://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Venstop/Plassen.htm>Lenke.Dorte er andre datter i Harald Jansens første ekteskap. Når Dorte får sin første sønn med Jon Gudmundsen i Solum, er en av fadderne Sara Haraldsdatter - Dortes søster: Lenke.Og i kirkeboka:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

He he, vi har sittet på morgenkvisten helt samtidig og lett de samme stedene, Gunn. Da er vi ihvertfall to som er inne på det samme.God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.