Gå til innhold
Arkivverket

[#33476] Noen som kjenner til navnet Giodesen


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiI min anerekke har jeg støtt på en mann med navn Ole Giodesen. Han bodde i Stavern, Vestfold. Han får 6 barn i Stavern i perioden 1760 - 1771. Han døde 1789 i Stavern, 79 år.Ole har antagelig en bror med navn Hans Giodesen, denne får et barn i Stavern 1771 hvor Ole er fadder.Da kirkebøkene for Stavern starter i 1756 har jeg vansker med å finne en eventuell dåp på denne karen. Har forsøkt å søke på Giodesen/Giode uten å få noe resultat.Så mitt håp er at noen der ute har vært borte i dette navnet. Hvor kommer det fra, kan det være fra et annet land?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg vil tru det er ein variant av det norske fornavnet Gjøde / Giøde / Jøde. I FT1801 er der 43 Giøde, flest i Sogn og Fjordane. Det er 15 Jøde.Søker du på Giode som fornavn i Norge på Familysearch, LDS IGI, får du 205 treff. Du får 169 treff på Jode. (På Familysearch er 'ø' erstatta med 'o')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I min slekt finnes navnet i formen Ljøde (og i en fordansket form: Lyder). Jf. navneforskeren Eivind Vågslid (NORDERLENDSKE FYRENAMN, Eidsvoll 1988) har navnet nordisk opphav. For å forenkle den godeste Vågslid litt, er den opprinnelige formen Ljót®. Han nevner en svenske ved navn Ljótr hinn bleiki på 1000-tallet, og at navnet også forekom på Island og i Norge i samme perioden. Fra 1100-hundretallet har han dessuten registrert navnet både på Orknøyene, Grønland og i Skottland. Andre (senere) skriftlige middelalderformer: Liotur, Lioter, Leot(h)er, Liotr. Ljote er en senere sideform av Ljotr, og han nevner da som fortløpende eksempler fra 1400- til 1700-tallet disse variantene: Liote, Ljote, Ljøde, Jøde, Jøte, Gjøte. Navneleddet -ljot (som i navnene Arnljot og Bergljot) har antakelig samme opphav.Vågslids tolkning av navnet: ljos, slir, skinande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det snek seg dessverre inn en skrivefeil i min gjengivelse av Vågslids tolkning: 'slir' i siste linje skal selvsagt være skir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Harald og OddbjørnJeg har nok ikke søkt så godt nei:-)Tusen takk for innspillene. Navnet er da sikkert norskt. Da skal jeg se om ikke jeg kan finne ut mer om denne karen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg vil nå holde mest på forklaringen til Harald Storaker mht Giøde. Ljøte tror jeg kan være en avsporing.I Østfold og innover på svensk side vil du finne mange varianter av Giøde eller Giøte, altså Gøte eller Gaute. I skriftelige kilder vil også formen Gude kunne opptre (f.eks. på 1500-tallet).Om du ikke kan følge slekten bakover i tid pga manglende kirkebøker, så er det kanskje oppkalling på en sønn 'Giøde', slik at du kan sjekke hvordan dette er stavet, f.eks. i folketellingen 1801?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei på dereTakk skal du ha Gunn for lenkene. Det kan jo se ut som en variant av det samme navnet dette, Gaute/Giode/Gjøte. Og det er ikke umulig at Ole kom fra den kanten. Alt mottas med takk.Til AreOle Giodesen og konen fikk ikke så langt jeg har funnet ut noen sønn med det navnet. Men skal gå igjennom kirkebøkene en gang til. Og jeg har bare fulgt opp deres ene datter Mette som jeg stammer fra. Det kan være en ide å se hva det ble med de andre barna også. Der kan det kanskje være en oppkalling.Til slutt fant jeg faktisk en Niels Giødesen på Fritsøe i Larvik i 1701 LenkeMulig dette kan være i familie. Alderen på Ole ved begravelsen trenger ikke være riktig. Så dette er kanskje hans bestefar og at han hadde en sønn med navn Giode/Giøde som ikke var gammel nok til å være registrert i 1701 manntallet.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det er ikke godt å vite noe sikkert om opphavet til dette navnet. Etymologien er ikke her helt klokkeklar. Vågslid nevner også som avledning av det norrøne navnet Gaut(e) (Svensk Göt(e)) former som Giøt og Giød.Vi vet jo dessuten at 'protokollførerne' på 1700-tallet nok ikke var særlig etymologisk bevisste. Dertil kommer at den ortografiske praksis jo ofte var i 'fri flyt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Åpenbart har denne Ole Giodesen etterkommere også i USA. Ved søk på navnet i FS er det flere treff på ham, f. ca. 1710, død 25.12.1789 i Stavern. Gift før 1756 med Anne Andersdtr. (1729-15.10.1786). Dette innrapportert av mormonerne selv.Av barn på Ole og Ane finner jeg:Elef døpt 21.3.1762, Jacob døpt 30.11.1763, Niels døpt 1.9.1765 død 7.5.1845 (tipper det er ham som har etterkommer i USA jeg), Mette døpt 4.5.1760, Berent døpt 12.6.1768, Birte Maria døpt 14.7.1771 alle i Stavern ifølge IGI. I tillegg finner jeg Berthe Sophie døpt 29.10.1775 i Brunlanes ifølge VRI.1801 har jødde, jøde, gjøte, giødde, giøde, giøthe - men ingen i Vestfold, eller åpenbare kandidater som barn av de ovennevnte. Av patronym finnes giøddesdtr, giøddesen, giøde, giødelsen, giødesdtr, giødesen, giøe, giøl, giøles, giølesen, giølsdtr, giølsen, giøthesdtr, giøthesen, gjødesdtr, gjøthesdtr, gjøthesen, jødesdatr, jødesdtr, jødesen, jødilsdtr, jødilsen...Lenke til FT 1801 for Sannikedal har du fått før, ser jeg. Der er også en Ole, men jeg tviler vel på om disse er i slekt: LenkeHans Giødesen finner jeg gift i Stavern 26.10.1765 med Dorte Marie Amundsdatter. Hans skal være født ca. 1721 og dør 7.4.1773. De er oppført som brødre på IGI også. Finner sønnen Amund døpt 17.5.1767 i Stavern.Dette har du gjerne fra før, om ikke så er det kanskje mer å tygge på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I manntallet 1663-1666 for Nedenes prosti finner jeg 3 Liøde og 1 Kiøde i Gjerstad prestegjeld og 1 Liøde, 1 Liødel og 1 Giøde i Holt prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenTusen takk innspillene.Til OddbjørnDet er ikke godt å si hvor denne familien kommer fra. Det kan like godt være nedover mot Kristiansand eller fra Østfold/Sverige. Men navnet Giode/Gjøde osv er veldig ukjent for meg, så jeg tenker at de kanskje kan være fra et annet sted enn Vestfold. Det er mest derfra jeg har min (lille) erfaring. Tusen takk for undersøkelsene du har gjort for meg. Jeg har også sett at et navn kunne bli skrevet på mange ulike måter:-) Henger vel kanskje sammen med at mange av prestene var danske?Til HeidiDet var mye av det du kom med som jeg hadde fra før, men at paret fikk en datter i Brunlanes 1775 var ukjent for meg. Jeg får sjekke opp den dåpen til uken. Spennende. Kanskje en av dem var derfra.Sønnen til denne Hans Giodesen var også ukjent for meg og vielsen. Jeg får lete etter flere spor ved hans vielse og eventuelt flere barn. Kanskje de har noen av de samme fadderne som kan gi meg et pekepinn. Tusen takk skal du ha.Det var helt tilfeldig at jeg fant dåpen til et av barna til Hans mens jeg lette etter barn av Ole og konen. Ingen av fadderne til Oles barn heter noe som kan ligne på Giode, Hans Giodesen er altså ikke fadder for noen av de seks jeg har funnet.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker
Gjest Oddbjørn Johannessen

Laila.De navnene jeg nevnte i innlegg 12, kommer fra områder som ligger atskillig nærmere Vestfold enn det Kristiansand gjør. Alle navnene kommer nemlig fra bygder som ligger i østre Aust-Agder, til dels helt opp mot grensa til Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenFørst til deg Oddbjørn. Takk for opplysningene om hvor bygdene ligger. Jeg tok en helgardering når jeg skrev innlegg 13 ved å si fra Kristiansand til Vestfold. Gjerstad vet jeg hvor ligger, men Holt var jeg helt blank på:-)Så til Harald. Dette var jo unektelig litt rart. Jeg fant dåpen i Stavern kirkebok. Men her er hun jo også døpt i Brunlanes og på forskjellige datoer. Datoen for dåpen har jeg ikke, det har antagelig stått noe som Trin. sp... Der er jeg helt borte:-) Men skal sjekke det opp igjen. Kan det ha vært en sammenblanding av Stavern og Brunlanes.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til siste avsnitt i innlegg 9:Instruksen for 1701-manntallet var at guttebarn ned til ett år skulle registreres. I teorien er det derfor bare guttebarn som ikke hadde fylt ett år som er utelatt. Men denne Nils kan jo ha hatt sønner som ikke bodde hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTakk skal du ha for den informasjonen Kristian:-)Jo Nils kan ha hatt en sønn som ikke bodde hjemme. Eller Nils trenger jo ikke være familie i det hele tatt. Ole Giodesen var matros, mulig hans far også var innen sjøfarten og ikke var hjemme i 1701. Men dette er bare spekulasjoner fra min side. Vi får se hva en ny gjennomgang av kirkebøkene kan bringe fram.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har vært på biblioteket, men fikk veldig liten tid ved maskinen. Så derfor fikk jeg ikke gått igjennom alt som jeg ønsket.Etter å ha tatt en ny gjennomgang, kan det se ut som om at Gjòdesen (Gjødesen) kan være det rette navnet. I kirkeboken har presten skrevet tødler/tøddel over o'en i navnet hans ved noen av innførslene, men ikke alle.Når det gjelder innføringene i Brunlanes kirkebok, finner jeg Inger Maria (Berte Maria) døpt 13/7 1771. I Stavern kirkebok finner jeg Berte Maria (Inger Maria) døpt 14/7 1771. Foreldre Ole Giòdesen og Anne Andersdatter på begge. Men fadderne er forskjellige!! Dette var litt snålt. I Brunlanes k.b sto det at hun var døpt i Stavern kirke.I innlegg 11 fant Heidi nok et barn av dette paret: Berthe Sophie døpt 29/10 1775 i Stavern kirke. Denne dåpsinnførselen fant jeg i kirkeboken for Brunlanes, men den er ikke å finne i k.b for Stavern.Deres sønn Berent døpt 12/6 1768 i Stavern fant jeg ikke ført inn i k.b. for Brunlanes.Hva kan årsaken være til denne ukonsevente dobbeltføringen tro?Men jeg kan vel kanskje slå fast at det rette navnet er Gjødesen og at det stammer fra fornavnet Gjøde som er nevnt i innlegg 2.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har transkripsjoner av ekstraskattmanntallene (1762) for Stavern. Jeg har gått gjennom alle med fornavn som begynner på 'Ol', men ikke funnet din mann, Laila. Jeg har heller ikke funnet ham i Brunlanes. Dette er litt pussig, i og med at du tydeligvis har ham i Stavern allerede fra 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTusen takk Kristian for at du tok deg tid til å gå igjennom ekstraskattmanntallet.Jeg har datteren Mette døpt 4/5 1760, sønnen Ellef døpt 21/3 1762, sønnen Jacob døpt 30/11 1763, sønnen Niels døpt 13. søndag etter Trinitatis 1765 (1/9 ifølge FS), så kommer de andre som er nevnt ovenfor.Dermed må de jo ha bodd i Stavern når ekstraskattmanntallet var. Ville du ha funnet ham der hvis han var ute på sjøreise? Han var matros.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det stemmer at 13. søndag etter trinitatis falt på 1. september 1765.Det hjalp nok ikke å være bortreist, skatt måtte man betale uansett. Men ekstraskattmanntallet dekker nok bare Stavern - ikke det militære området Fredriksvern. Ole Gjødesen kan tenkes å ha vært tilknyttet Fredriksvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenTusen takk for informasjonen.Ved Hans Gjødesen`s vielse i 1765 står han som enroulert matros. Mye mulig at også Ole var i militæret. Hvor kan jeg finne informasjon om militæret på den tiden? Finnes det noe slikt?Det er en ting som har slått meg når det gjelder deres barn. Har ikke funnet noen barn av dem før 1760. Har heller ikke funnet noen vielse på dem. FS som kan være upålitelig, sier at Ole og konen giftet seg før 1756. Antageligvis fordi de heller ikke har funnet noen vielse i Stavern. Synes det er litt rart at ingen barn kommer før 1760, hvis de giftet seg før 1756. Barna kommer jo på rekke og rad etter det.Men hva med Brunlanes, deres k.b. starter ikke før 1766. De kan ha giftet seg der. En av fadderne til deres barn er Peder Andersen Watum (ant. fra gården Hvattum i Brunlanes men finner ham ikke i b.b.), han kan være en bror av Anne. Men dette er bare spekulasjoner. Jeg skal lete mer i kirkeboken, evt konfirmerte og døde for å se om jeg kan finne noe mer informasjon om barna deres.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På Riksarkivet finnes det et rikt arkiv fra Fredriksvern, som muligens kan inneholde både det og det andre. Jeg har ikke sett det selv, men jeg pratet nylig med en historiker som brukte deler av arkivet - dog ikke med slektsgransking for øyet.Det høres rimelig ut at 'gift før 1756' er et resultat av at paret ikke finnes gift i kirkeboka fra Stavern. De kan ha blitt gift et annet sted, eller de kan være tilflyttet straks før 1760 - det er ikke lett å si.Angående Peder Andersen på Hvatum, så finnes det i alle fall ingen (over 12 år) med et slikt navn på noen av Hvatumgårdene i 1762. Derimot er det en husmann Peder Andersen på gården Berg, gift med Berte Svensdatter. Det er også en Peder Andersen på gården Gumserød, som er sønn av gårdens brukere, Anders Torbjørnsen og Siri Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.