Gå til innhold
Arkivverket

[#33478] Nesna Nordland Johan Simonsen,Oldersletten


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Hei! Trenger hjelp til å finne opphavet til Anne Karen Olsdtr.Ørkedalen . Mannen Johan Simonsen,Oldersletten f.Ca:1835 er gift 1.g.med Michaline Thomasdtr.f.ca:1820 og får to barn:Andreas og Kaspar. Kona Michaline må være død mellom 1876 og 1878. Ole Zakarias Mørk Johansen f.3/11-1879 og Magna Nikoline Bang Johansdtr. f.24/3-1884 er født på Oldersletten da med Anne karen Olsdtr.som mor. Kilde er kirkebøkene fra Nesna. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Finner også at det er skifte på Mikkeline Sofie Thomasdatter i 1880 på Oldersletten. Johan Simonsen er ektefelle og de har sønnene Andreas Nikolai Johansen på 22 år og Kasper Simon Tønder Johansen på 16 årMed hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Finner også ett skifte på Oldersletten i 1914, der det skiftes over Johan Simonsen, her står det at hovedpersonen døde 9 apr 1914 og var gift 4 ganger, ingen barn i siste ekteskap og som ektefelle ved skiftet er Karen Simonsen. 6 barn er oppgitt.Kilde til skiftene er Svein Edvardsen sine skiftesamlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan ta med at følgende barn nevnes i skiftet i 1914;Kasper Johansen 1 ekteskap Amerika.Andreas Johansen sønn 1 ekteskap Amerika.Ole Simonsen sønn 2 ekteskap Skotheim i Nesna.Magna Somonsen datter ekteskap gift med Edvard Jakobsen Fagervik.Karen Olsen datter 3 ekteskap Saltvik i Nesna.Petrine Johansen datter 3 ekteskap, gift med Mathias Johansen Nordbostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg kikket litt på kirkeboken for Orkdalen og fant i farten ikke denne personen som døpt i 1838, jeg lurer derfor på om det kan være en 'sammenblanding' av ektefelle nummer 2 og 3 og at det er ektefelle nummer 3 som er oppført i tellingen i 1900?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Den 2 aug 1849 fødes det en Karen Olsdatter i Orkdalen, hun døpes den 12 aug samme år. Faren er Ole Olsen og moren er Randi Hansdatter.Jeg regner med at dette er den samme Karen som finnes på tellingen i 1900.Men så er mitt spørsmål: Er en tidligere kone til Johan Simonsen fra Orkdal også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg trur den andre kona til Johan var Anne Kristine Olsdatter, f. 1838 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29439047&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og at ho var enke etter bror til Johan, Ole Andreas Simonsen, f. 1835 LenkeI 1865 bur dei på Horn, Nesna: LenkeI 1875 er dei på Halland: LenkeDei får dattera Karen i 1876: Lenke Ho er i 1900 på Saltvikhaug. Lenke Ho bor hos onkelen Ole Olsen, Lenke bror til Ane Kristine OlsdatterSøstra Petrine Olsdatter er gift med Matias Johansen i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei! Tusen takk til dere begge.Dette var til stor hjelp. Jeg finner Johan Hermann Simonsen gift 2.gang med enke Anne Kristin Olsdtr.Horn.f.1838 gift 5 jan.1881. Hun døde 27/7-1887. Johan H.Simonsen gifter seg 3. gang med pike Karen Olsdtr.Asbjerd?i Orkedalen,gift 28 des.1890 Kildene er kirkebøkene for Nesna. 'Min mann'sønn fra 2.ekteskap Ole Zakarias Mørk født 3.nov 1879 (kilde konfirmerte i Nesna)må da være født 'uækte'.Foreldrene Johan og Anne K.Olsdtr.gift1881.Dette må være konklusjonen. Må få tilføye at de hadde en livlig fantasi å finne på navn,noe som er helt fraværende i Nord- Hordaland.Hvor finner vi foresten Orkedalen. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei! Det siste innlegget til Harald Storaker ,lyngdal hadde jeg ikke sett før jeg la inn mitt siste. Tusen takk for opplysningene. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til siste innlegg; Orkdalen ligger i Sør-Trøndelag, sydvest for Trondheim. Når det gjelder skiftet på Oldersletten i 1914, så står det følgende:Johan Simonsen er hovedperson; Døde 9 april 1914. Var gift 4 ganger. Barnløs i 4 ekt.Karen Simonsen er oppført som ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.