Gå til innhold
Arkivverket

[#33492] Nord Odal bygdebok som omtaler Stormoen - Peder Henriksen f. ca. 1730.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Trenger hjelp til oppslag i Nord Odal bygdebok - Stormoen.I FT 1801 under Stormoen finnes Peder Hendrichsen 70 år, enkemann efter 1te ægtesk. Lever av føderåd hos datter og svigersønn. I 1800 kalles Peder 'Sætra' da han som enkemann får sønnen Jørgen med Åse Torgersdatter født på Børgen-eie i Sør Odal. Stormosætra?Vil gjerne vite om det står noe i bygdeboken om hvem han var eller hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Guro!Det står følgende på s.453 i N-Odal BB III: Sætra u.48/1. Per Henriksen f.ca.1731,gm. Anne, som levde ca.1716-95,var husmann i Stormosætra i 1801. Det er uvisst når han kom hit,men det var etter 1760 og før 1794. Han og Anne giftet seg ikke i Odalen,så de var kanskje fra Romedal. Av barn nevnt Kari f.ca.1757,se neste (ikke døpt i Odalen 1756-61), Olea f.1760 i Bergstua,se den andre plassen Sætra, Berte f.1765 på Moeiet (faddere var bl.a. Guri Fjell og Kirsti Oppi). Per Henriksen fikk som enkemann i 1800 sønnen Jørgen med Åsta Torgersd. Garvikeiet. En svigersønn tok over:Nils Sjønnesen fra Struterud f.1761 ble g 1793 m Kari Persd. f.ca 1757. Barn: Sjønne 1794-95, Per f.1796, Ingrid f.1797. Faddere i 1794 var bl.a. Gunner Fossen og Finn Bakken.Trolig var det 2 plasser på Stormosætra (Finna) omkring 1800,og de lå vel med en til hvert bruk på Stormoen. Et jorde neda stuggua til Kristoffer Hansen Finna hette ennå omkring 1890 Perbråtålandet, og det var vel et navn som hadde tilknytning til Per Henriksen,den eneste Per vi veit om i Stormosætra.Det står endel om Olea på den andre Sætra hvis det er av interesse.Jeg søkte litt på FS og fant et gifte i Grue i 1755 mellom en Peder Henriksen og Anne Eriksd. og ei Kari døpt Jan.1758 i Brandval med samme foreldre, kanskje et spor?mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei og takk igjen Carsten! Fikk ikke e-post om at det var innlegg til meg... godt jeg tok en titt allikevel. Jeg er ganske sikker på at du er på rett spor. Åse Torgersdatter som han fikk barn med, har også røtter i Grue. Føler han er av finneslekt - 'Henrik' var et typisk finne-navn. Tar det videre herfra! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er Peder Henriksen og Anne Eriksd. med dattera Kari f. 1758 som kommer til Nord-Odal. En Peder Henriksen ble døpt 1718 i Grue kirke med foreldre Henrik Olsen og Eli Jensd. som da bodde i Karlstorpet, Grue Finnskog. Henrik Olsen døde 30 år gml. 1719 i Karlstorpet, og ei Eli Jensd. døde 1724. Dette fra k.bok avskriften for Grue. Det kan være denne Peder som ble gift i Grue 1755 med Anne Eriksd. som var på Sormerud. Deres datter Kari f. 1758 Femoen. Peder var på Femoen ved vielsen. Anne var nok noen år yngre en det som antydes i N.O. III. Berte f. 1765, dersom Anne var f. ca 1716 så ville hun da være 49 år når Berte ble f. i 1765. Den eneste som kan passe i Brandval var ei Anne f. på Lystad 1720 (Erik Gudmundsen og Ingrid Gundersd.) Mest trolig var Anne på Sormerud ei som var kommet fra Sverige. Den alder som er oppgit i FT. 1801 på Peder er sannsynlig ikke riktig. Her må en finne dødsfallet til Peder for å se om det er samsvar med alderen i 1801, og antatt fødselsår.Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Peder Henriksen begr./jordf. 30. mai 1805 Strøm kirke, Sør-Odal. Alder er oppgitt til 74 år. Alder ved FT. 1801 (mikrofilm) var oppgitt til 70 år. (Ikke funnet i konf.listene for Grue/Brandval.Hans kone Anne begr./jordf. 3. søndag etter adv. 1795, alder oppgitt til 67 år og 9 mnd. Født ca. 1716. Det var ei Anne Eriksd. Karlstorpet f. 1716. Foreldre Erik Gjøransen og Kirsti Johansd. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Jeg har med stor interesse lest innleggene ovenfor.Jeg er etterkommer etter Nils Sjønnesen og Kari Pedersdatter på Stormoen. En gang før 1812 har de reist fra Odalen og bosatt seg i Lensvika, Stadsbygd pr. gj. Nils døde 1834 og Kari døde 1838. Deres datter Ingri er min 2xtippoldemor. Anne Eriksdatter f 1716 knyttes til Karlstorpet. Er Karlstorpet nevnt i bygdeboka for Grue, eller i annen litteratur? Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(7)Dersom dette er rktig spor så er Karlstorpet i Grue omtalt i Grueboka Finnskogen på sidene 19-24. Boka er utgitt av Grue kommune i 1990. Forfatter er Hans Marius Trøseid. (ISBN 82 992063-0-8)Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk til deg, Finn. For meg er dette et totalt ukjent område og en helt ukjent kultur. -Men du verden så spennende. Jeg ser at det finnes en del slektsopplysninger fra Finnskogen på nettet, men lite som kan være nyttig i forhold til Peder Henriksen f ca 1730, og hvilken familie han ev. kan tilhøre. Jeg tar gjerne imot innspill og forslag. Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(9) Karlstorpet er trolig et feilspor. Jeg må søke litt mere i basen til Solør Slektshistorielag om det finnes noen Peder Henriksen norsk født i Grue ca, 1730 +- og Anne Eriksd. 1728 +- d.s. Underretter Guro, har hennes eadr. Send meg din adr. Aud, Mvh, Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.