Gå til innhold
Arkivverket

[#33494] Herborg Olsdtr., Hordaland


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Kan noen hjelpe meg med opphavet Herborg Olsdtr. Hun var gift med Jens Jenson fra Fedt Øvre i Kvinnherad. De fikk mange barn sammen. Den eldste datteren het Mari og var født i 1819. Fra 1820 bygslet de en plass som heter Barane i Finnås prgj. Herborg og Jens giftet seg i 1818 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>Lenke I 1865 finner jeg henne her: Lenke Jens døde i 1865 tror jeg. Herborg dør her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Den lenka som ikkje virka, var frå Family Search. Det var ekteskapet mellom Herborg og Jens. Det stod at dei gifta seg 20 juni 1818. Det var ikkje meir opplysningar der. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her er linken: -------------------------------------------------------------------------------- Herborg OLESDR Sex:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Jens JENSEN Marriage: 20 Jun 1818 Place: Kvinnherad, Hordaland, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M429142 Source Dates: 1778 - 1843 Film or Fiche Number: 124582 Collection Details: Kvinnherad; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

I bygdeboka står det at Jens jensen var g.m Herborg Olsd. Våge. Då lurer eg på om det er denne: LenkeDu lyt vel ty til kyrkjebøkene for å finna foreldra hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

I folketellinga fra 1865 er det nevnt ei Herbor Olsdtr. som føderådskone på Barane. Hun var da 71 år gammel og enke. Det blir videre opplyst at hun var født i Fjelberg prestegjeld.Ola Vaka i Ølen hadde ei datter til dåpen den 16/11 1794. Vaka ble noen ganger skrevet Vaage av øvrigheta. Han er trolig den samme som Ola Torgeirsen gm. Anna Olsdtr. Ifølge bygdebok for Ølen, bind II, side 442/443, flytta Denne familien til Torsvoll i Skjold (Rogaland) i 1799. Folketellinga for Skjold fra 1801 bekrefter dette. Bygdeboka for Skjold, bind I, side 54 forteller at Herborg Olsdtr. ble gift i 1825 med Ommund Guttormsen Dalen. De bosatte seg på Steinsvoll under Torsvoll der hun døde i i 1851.Mormor til denne Herborg bodde på Vaka i Ølen i 1801. Hun het Herborg Johannesdtr. og var enke etter 3. ekteskap. Hun hadde da fosterdattera Herborg Olsdtr. som var 6 år i 1801. Herborg Johannesdtr. kom fra Ebna i Skånevik. Hun var først gift med Ola Sveinsen Vaka. Han døde i 1781. Andre ektemannen het Knut Gunnarsen og kom fra Skromme i Åkra (bygdebok for Skånevik, bind II). Trdje ektemann var Ola Olsen Innbjoa. Han hadde vært gift 2 ganger tidligere, men jeg har ikke funnet noen Herborg blandt hans barn. Han flytta ofte og bodde på Indre Bjordal, Stumo, Innbjoa og Vaka. Trolig bodde han også på Steinsland i Sandeid fra 1751 til 1767. Han hadde en sønn Ola, født 1752, som jeg ikke har klart å spore etter 1758.Det er fortsatt uklart hvem denne Herborg Olsdtr. var, men navnet tyder på slektskap med fostermora. Mvh Arne Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det stemmer at Herborg Olsdtr. er datter av Ola Torgeirsson f. på Vaka i Fjelberg (Ølen) i 1753 gift med Anna Olsdtr.f.1766 og datter av Ola Sveinsson fra Vaka i Fjelberg og Herborg Johannesdtr.f.1740 fra Ebne søre i Skånevik. Jeg har opplysninger om mange av forfedrene og etterkommerene til Herborg og Ola men det er alt for mye til å skrive det her. Hvis du er interessert kan du sende en mail til jo.art@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.