Gå til innhold
Arkivverket

[#33502] sagbruk på Kongsberg 1850-1900??


Gjest Lise Mette Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Mette Johansen

Min tippoldefar het Jens Petter Eriksen og ble født i 1831 på Kongsberg. Han var trelasthandler på Kongsberg og hadde eget sagbruk. Veit ikke akkurat når, men kanskje fra rundt 1850 til rundt 1900.. Finnes det noen på Kongsberg som veit noe om dette eller om det finnes noen bøker på Kongsberg som slike ting kan stå skrevet i..eller kanskje det finnes noen bilder... Takknemlig for svar. Hilsen Lise Mette Johansen - Moss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg lett gjennom både folketellingen for Kongsberg by og for Kongsberg landistrikt i 1865 og i 1840, pluss i 1900 for å finne navn på din forfader Jens Peter Eriksen f. 1831.Her her jeg ikke funnet noen som har tilknytning til sagbruk og som bor her.Derimot finner jeg denne karen ikke så alt for langt unna :LenkeKan du ha tatt feil når du har fått oppgitt at han skulle være født i Kongsberg?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Jeg tror nok kanskje at jeg kan ha tatt feil av fødestedet til J.P Eriksen. Ser mer ut som Skotselv er det riktige fødestedet. Men at han bodde på Kongsberg senere i livet er nok riktig. Og der har jeg hørt at han hadde eget sagbruk. det er alt jeg vet om min tippoldefar. Men takk for hjelpen. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en trelashandler i Kongsberg som muligens kan være en slektning ?LenkeSom du sier kan han jo ha bodd i Kongsberg i deler av livet selv om han ikke er her i 1865.Kan han være en sønn her som oppholder seg et annet sted i 1865 ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Jens Eriksen i 1865 som er gårdbruker i Hokksund ikke så langt fra Skotselv, kan det være han som vi lurer på hvor befinner seg i 1865? LenkeKirkebøker i Skotselv vil vel klargjøre noe?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Hmmm...og tja sier nå jeg Gunn. Tror ikke det er den Erich Erichsen som er trælasthandler for på lenken står det at han er 46 år i 1865..og det stemmer ikke når han er født i1831. MEN det er jo sant at han kunne jo ha det sagbruket ett sted utenfor Kongsberg også. Jeg veit også at han var gift med Karen Gustava Larsen og J. P. Eriksen døde i 1917 på Kongsberg.Egentelig utrolig at ingen i min familie vet noe om han eller har bilder. Vel vel takker for at du hjelper meg Gunn. Lise mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får:Magda Emilie i 1869: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100010819923&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeErik Hagbart i 1870: LenkeLina Jenny Marie i 1874: LenkeEt barn som dør i 1875: LenkeMulig at barnet over er Hans Bøk: LenkeLars Strøm i 1876:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Da er det vel riktig Jens som Gunn har funnet i 1900 (innlegg 3). Han er enkemann, trælasthandler og bor sammen med sønnen Erik.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok for Eiker: født i Skotselv 2. jan 1831 - døpt i Bakke kirke på Eiker 13. feb 1831 - JENS PETTER - Foreldre: Erik Jensen og hustru Marthe Pedersdatter.Var her og: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp til kirkebokoppslag nå.Under foreldre-søk fant jeg følgende søsken av Jens Petter.Mari dpt. 7 april 1824Randi Karine dpt. 30 mai 1827Ole dtp 7 okt 1834Legger lenke til Mari:LenkeSer at Jens Peder er kalt Hans Peder på F.S. Men det er ofte feil i de kildene, så det må nok sjekkes med kirkebøker.Håper du finner ut mer om Sagbruket. Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Her er vielsen til foreldrene: Viet 2/4 1823 Erich Jensen Græfstad, Modum 25 år og Marte Pedersd. Skotselven 30 årIflg. dødsfallprotokollen dør Erik Jensen, Skotselv 21/4 1865, 71 år gammel. Han etterlater enken Berthe Maria Andersd.Barn av 1 gifte med Marthe Pedersd.(død 17/1 1850),60 år gammel. 1.Jens Petter Eriksen, 34 år, 2. Ole Eriksen, 31 år, Amerika, 3. Mari Eriksd., g.m. Hans Olsen Krogstadelv, 4. Randi Karine Eriksd. g.m. Lauritz Steen i Amerika.Barn av 2.gifte med Berthe Marie Andersd. 1.Anders Eriksen, 13 1/2 år, 2 Marthinius Eriksen, 11 år og 3. Anne Kirstine Eriksd. 7 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Dette er jo utrolig morsomt. Nå har jeg tilogmed fått navnene på mine tipptipp oldeforeldre. Jammen er dere flinke til å finne frem må jeg si. Jeg er helt overveldet over alt dere klarer å finne frem. Er ingen racer på dataen selv må jeg si. Hadde vart artig om noen klarte å finne ut noe om at Jens Petter Eriksen sitt liv som trælasthandler og... :-) Tusen takk alle sammen. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp til å finne tipp-tipp -oldeforeldre i Skotselv.Om du vil vite flere ting om sagbruk på Kongsberg eller Kongsberg-land-distrikt kan du søke på 1900-folketellingene her i digitalarkivet.Om du velger yrker istedenfor navn kan du velge inneholder SAG, da kommer alle som har en tilknytning til Sagbruksyrker opp i menyen.Har ikke i første omgang funnet noen familietilknytning til din Jens Petter Eriksen i 1900. Selv om han bor i Skotselv, kan han jo ha Leid bort sagbruket til andre i en periode?Hvor har du opplysningen om at han døde i Kongsberg fra? Kan hende det står litt om hans yrke i kirkebøker fra Kongsberg, om det er rett plass for hans dødsfall?Lykke til med søket etter sagbruket! Som du ser er det mange som arbeider i den bransjen ca 1900. ( Du kan jo også prøve samme søkemåte i 1865 også.) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Ja dette synes jeg også er kjempe flott. Dette med at J.P.Eriksen døde i Kongsberg stod i avisen i Kongsberg i 1917. Jeg har fått en kopi a av den annonsen av ett familiemedlem skjønner du.Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Under Gamle stedsnavn i Kongsberg kommune finner jeg følgende: Åslandsgt, v. side, øverst - Wittelløkka, v. del, med oppført dampsag.Kanskje dette kan være noe å kikke videre på?Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser jo lovende ut. Håper noen med lokalkunnskap kan hjelpe deg med opplysninger om dette sagbruket!Lykke til, ha en fortsatt god kveld!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Ja dette må jeg si ser lovende ut. Mektig imponert er jeg over at dere klarer å finne ut alt dette. Da gjenstår det bare å se om det er noen lokale folk som veit noe mer omdette. Takker og bukker igjen. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Åslandgata er, som det sies i et tidligere innlegg rett ved et tidligere sagbruk. Opprinnelig var dette sagbruket en del av A/S Kongsberg og Oplands Trævarefabrikk, grunnlagt i 1916. Det besto av etterhvert 3 anlegg: Trævarefabrikken, som lagde dører og vinduer og som idag rommer Kongsberg International School, ligger til Dyrmyrgt. Sagbruket, som etterhvert ble skilt ut og som for meg er bedre kjent som Kongsberg Bruk, en trelast- og byggevareforretning, lå ned mot elven. Nedlagt på 70-tallet. Idag huser tomta Industritunet. Den 3dje delen er kanskje mer interessant i dette tilfelle ettersom K&OT ble grunnlagt først i 1916. I 1919 kjøpte de Hellebæk sag og Høvleri. Dette lå bare noe få hundre meter nordover langs Dyrmyrgt og var trelastutsalg til langt ut i 80-årene. Restene av anlegget står fortsatt. Det kan være der Jens Petter Eriksen hadde sin bedrift. Faktaopplysningene ovenfor har jeg fra en faksimile av boka 'Fra Norges næringsveie i tekst og bilder, Buskerud Fylke, Kongsberg med distrikter' som ble gitt ut i 1924 i forbindelse med byens 300 års jubileum. Uheldigvis er dette etter at han formodentlig var død slik at det ikke er noen direkte referanser til ham. Håper dette kan bringe deg litt videre.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Ja det er sant. Det kan være der Jens Petter Eriksen hadde sin bedrift. Det er ikke godt å vite, men muligheten er der. Finnes det noen flere som vet noe så blir jeg glad Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Tore nevnte 'Kongsberg-boka' fra 1924 - i bind II, side 639 står det om Industri på Kongsberg (også sagbruk). Noen sagbruk er bare så vidt nevnt, men det er kanskje mulig å finne noe mer i kildene som er nevnt til dette kapittelet.Kildene: Femårsberetningene 1835-70. Handelskalendere. N.G. Bergs bok (1914). Kvanbekks opptegnelser.Jeg ville kontakte Statsarkivet på Kongsberg og undersøke hvilke opplysninger de kan 'sitte på.' Hilsen Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Så fint at det står i en bok. Den skal jeg forsøke å få lånt gjennom biblioteket her i Moss allerede i morgen. Interessant dette her se.. Skal jammen kontakte statsarkivet på Kongsberg og se om de kan hjelpe meg også. Takk så mye. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

En liten rettelse til meg selv. Sagbruket som jeg omtalte som Kongsberg Bruk het Kongsberg Dampsag. Kongsberg Bruk lå rett på andre siden av Lågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.