Gå til innhold
Arkivverket

[#33506] Nils Olsen Strand, f. 1843 i Ål, til Nordfjord


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Her har jeg en ordenlig utfordring som jeg håper noen klarer å hjelpe meg med:Ved skiftet etter hans mor Astrid Mikkelsdatter på Bakken-Strand i Ål i 1895 er det oppgitt bl. a. sønnen Nils Olsen, død og ligeså avdøde hustru efterladt følgende børn:Anne Martha Nilsdatter, f. ca. 1879Olaf/Ole Nilsen, f. ca. 1881Sigrid Nilsdtr., f. 1883Johanne Nilsdtr., f. 1885Samtlige bor i Nordfjord.I 1865 bor Nils Olsen hjemme på Bakken-Strand i Ål. Mer har jeg ikke kunnet finne om denne familien. Jeg vil gjerne finne ut hvor i Nordfjord han bodde, vielsesopplysninger, hvor det ble av barna, etc.Hilsen Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg fant fødselen til Johanne på Brendefur i Hornindal i Nordfjord.Under merknader står det at farens etternavn var Strand.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja det ser ut som om vi tenker i samme baner.Men jeg tror dette paret har rørt litt på seg.For jeg fant en Anne Marte døpt 27.09.1879 i Synnylven, Møre og Romsdal med samme par som foreldre. LenkeSamme kilde viser at en Nils Olsen giftet seg 08.07.1877 med en Lovise Johannesdtr. samme sted.Paret døpte også en datter Astrid der 01.01.1878. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk, her fikk jeg masse nye opplysninger. Jeg har likevel ikke kunnet finne barna i FT 1900. Har noen av dere funnet det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

N.O. Strand er nemnd eit par stader i bygdeboka for Eid og Hornindal av Jacob Aaland/Edv. Os: Under Myklebust i Eid, feste b/ bnr. 4: 'Nils Strand (Hallingen) handelsmann, jfr. handelsstaden Grødissanden, kjøpte av Lars [Reinene] og selde til Sivert Paulsen...' Under bnr. 7 Grødissanden i Hornindal står det 'I 1879 gjorde han [L.P. Navelsaker] kompaniskap med N.O. Strand, Halling-Nils eller Hallingen dei kalla, han som seinare dreiv småhandel på Nordfjordeid, mest kjend og ihugkomen som ein svær skrønemakar i Munchausen-stil.' Han åtte nok ikkje jord her sidan han ikkje er nemnd i brukarlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har vore i kontakt med ein som kjenner Honndalen 'som si eiga bukselomme' - men han har dessverre ikkje noko å tilføre her. Har også prøvd landsomfattande søk på alle fire borna, pluss litt emigrantsøk, men finn ikkje noko, enno i alle fall; pussig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.