Gå til innhold
Arkivverket

[#33515] Skifte: Lasse fra Hovland i Vik


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg prøver å finne faren til Anders Lassesen Vadheim, f. ca. 1722 på Hovland i Vik. Det var to menn ved navn Lasse som bodde på Hovland i aktuelt tidsrom. Det er registrert skifter for begge.1. Lasse Tostensen Hovland Klævoll 426b 3b 1728-17332. Lasse Larsen Hovland Klævoll 8b 5 1738-1739Hvem var arvinger ved disse skiftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Lasse Torstensen nevner enken Ingeborg Hansdatter og felles barn Hans, Magnilde og Giertrud, og hans barn med forrige ektefelle: Ole og Sidselle.Lasse Larsen ble det skiftet etter 1. mai 1739. Han etterlot seg enken Haldie Andersdatter og barna Anders, 16, Lars, 8, og Anne, 12, med henne, og datteren Giertrue, 25 år gammel, fra hans første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Mange takk. Dette skiftet, sammen med gravferdsregistreringen for Anders Lassesen Vadheim, gir fullgodt bevis for denne relasjonen. Anders ble begravet 30. januar 1763. Det står oppført som merknad: 'Bror gravf. same dag'. Lars Lasses., bosatt på Klævold, ble også begravet denne dagen, 31 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kommer inn her, da jeg også har ventet på Yngves svar. Lasse Larsson Hovland var også min forfar (5. tippoldefar). Jeg har noen flere forfedre på min slektstavle, hvis du går inn på Anna, Anders søster, her LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Heisann! Jeg kjenner til deres hjemmeside. Jeg har flere ganger brukt den som utgangspunkt for å komme videre. Dere har også funnet et flott bilde av min tipp-tipp oldemor, Sophie Andersdatter Nordeide. Tar man utgangspunkt i mine besteforeldre, så er det forfedrene til farfar, Ingvald Sognefest, som hovedsaklig var fra Gulen og Vik. Men også mormor hadde forfedre derfra. Det morsomme er at jeg har funnet ut at far og mor faktisk er 7. menninger, med felles stamfar Gunder Halvorsen fra Dale i Vik (1717-1791).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Artig!Det er min morfar; Sigurd Førsund, og min grandonkel, Adolf Førsund, som forøvrig har forfattet Bygdebøkene for Kyrkjebø.Lykke til videre med forskningen, og har du noe spennende til meg så send det gjerne til affi@online.no eller oppgi din hjemmeside.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.