Gå til innhold
Arkivverket

[#33519] Herman Olsen Westbye f. 1845 Drammen.


Gjest Hilde Wedde
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Wedde

Herman Olsen Westbye er født i Drammen (Strømsø) 30. okt 1845 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29736390&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFinner en Herman Ols i 1865-tellingen som er tjenestedreng, røgter i Hobøl, 20 år, fra Drammen. Er dette samme Herman? LenkeVet at han senere gifter seg med Thea Pedersdatter og bosetter seg i Vestfold. Her er familien i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Herman Olesen Westbye f. Drammen 1845, siden lenken din forsvant til dette:LenkeHar ikke funnet flere opplysninger om han til nå dessverre.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan ikke se at det er flere Herman Olsener f. i Drammen enn han som du har funnet i 1865:LenkePrøvde med landsomfattende søk på RHD. Skal se om jeg finner noen flere opplysninger.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Hei Gunn. Nei, jeg har heller ikke funnet andre alternativer til Herman i 1865. Kan han ha flyttet til Hobøl for en periode fordi det sies at faren var fra de kanter???Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det høres ut til å være en brukbar teori. Jeg finner heller ikke den Gunhild Marie Haagensdatter som skal være født i Drammen.Hun kan jo være død før 1865?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette kan være den Gunhild marie Haagensdatter som er enke og bor i Hobøl i 1865. LenkeHun har i så fall sikkert vært gift med en annen enn Ole Westbye, men det er vel ikke helt utenkelig.Stedsnavnet behøver jo ikke være riktig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel kan hende ikke den rette Gunhild Marie Haagensdatter som vi finner i Hobøl. Her er lenke til en sønn født i Spydeberg:LenkeDet ville vel være merkelig om samme damen hadde fått en sønn i Drammen med Ole Westbye i 1845? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Jeg er enig der. Iflg 1865-tellingen har hun en sønn født Maarthen født i 1845 i Haabøl (samme år som Herman), så det er sannsynligvis ikke riktig Gundhild.Ved å søke på alle mulige alternativer av Gunhild og Haagensdatter født i tidsrommet 1820 +/- 10 år finner jeg 4 alternativer: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=fodeaar&pgj=106&teljing=ft1865&filnamn=f60604.wc2&amt=6&funnenr=273>Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger en lenke til den gunhild marie som er enke og befinner seg på Kongsberg. Ser at lenkene dine forsvant:LenkeDet er vel denne du mener, men hun skal være født i Kongsberg? Skal se om jeg finner de andre du skulle ha lagt lenkene til. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel også damen med samme navn i passe alder i Kristiania:LenkeLike vanskelig å finne noen sammenheng til sønn Herman Olsen hos noen av disse damene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Jeg har forsøkt å søke på fødte i Drammensregionen på Family Search, men finner ingen aktuelle der heller.Kanskje kirkeboka for dåpen til Herman kan gi mer holdepunkter for Gunhilds opphav. Jeg får nok ta meg en tur på Statsarkivet en av dagene.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.