Gå til innhold
Arkivverket

[#33520] Hvad handlede købmænd med i 1680?


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Mogens Ingemarsen - også kaldet Mons Ingmondssøn var købmand, handelsmand i Kristiania i 1680'erne.Her er hvad jeg har noteret om ham:'Mons lngmorsson (Mogens), borger, bor i en Leiegård i Nordre kvarter 1680, betaler næringsskatt og prinsesseskatt 1680, båtsmannsskatt 1683, krigshjelp 1683, by- skatten 1682-83 og 1687-88 i Nordre kvarter, folkeskatt 1681-84 for 1 tjenestedreng og 1 tjenestepike; takserborger ved by- skatten 1684, underskriver bysk. 1687 sign. Mogens Jngmorss. med segl; kopp- og kvegskatt 1683 i 3.klasse for seg selv og sin hustru, I dreng, I pike, 1 hest, 1 ku, 5 svin; kopp- og kvegskatt 1684 i 4.klasse for seg selv og sin hustru, 1 dreng, 1 pike, 1 arbeidshest.'Hvad kan man tænke sig, han har handlet med? Har han f.eks. handlet med Danmark? I skolen lærte jeg, at nordmænd sejlede over Skagerak ofte i små både for at købe fødevarer, men om det var i den periode husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Den bedste kilde vil nok väre et skifteprotokoll. Dér opregnes foruden arvinger og andre interessenter, al ejendom, inklusive köbmandsvarer. Bergen statsarkiv har skifteprotokoller så langt tilbage som 1695, hvad statsarkivet Oslo har ved jeg ikke, men det må väre i 'Sorenskrivere og byfogder, Akershus' protokollerne. Det kan du nok skrive til dem om, og måske få at vide om der findes et skifte efter Mons, eller efter nogen anden köbmand i samme periode, og måske få en kopi tilsendt mod betaling eller leje en lokal slägtsforsker.Jeg har selv med en hel del möje renskrevet et skifteprotokol fra juli 1699 efter Thomas Danielsen Cromerty, köbmand i Bergen (i sk kl 3 i 1683 og 1689). 9 af 32 folier er 'kram og köbmandsgods'. Han handlede med alt muligt, her er et lille udvalg. : spansk og fransk salt, enkelt og fransk brändevin, fransk og portugisisk vin, tobak, eddike, korn, malt, sild, tran, hvalben, tovvärk og segldug, skind, töj og töjvarer, krudt, hagl, bly, söm, metaltråd pander, tallerkener, andet isenkram, samt '3 voger (ca 50 kg)rustede svenske spiger'. Alt skulle tälles med. Der var desuden parter i 18 skibe, hvoraf 10 på vej till og fra Portugal, 2 indkommet fra Grönland respektive Archangelsk, resten liggende i Bergens havn. Men det var altså i Bergen.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en god del flere kilder som opplyser om Mogens Ingmarssøn enn de som er nevnt ovenfor (som vel bygger på mitt arbeide fra NST 1996) - fra 1670- 80- og -90-tallet. Men de fleste besvarer ikke spørsmålet om sortimentet til kjøpmennene.Skiftene starter først ca 1696, så der er det lite å hente. Men tollbøkene er verdifulle, fordi de inneholder opplysninger om navngitte kjøpmenns import og eksport av varer. Bytings- og byrettsprotokollene kaster også lys over kjøpmennenes detalj-omsetning, disse er bevart fra ca 1660 og utover. Tollregnskapene finnes i egen serie i Riksarkivet, Rentekammeret, mens byretts- og bytingsprotokollene ligger i Statsarkivet i Oslo (og må i hovedsak benyttes per mikrofilm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.