Gå til innhold
Arkivverket

[#33524] Martin Andrew Anderson fra Eide til Amerika. Hvilken Eide


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

HalloI et gammelt brev er en utvandrer fra Norge beskrevet slik. Martin Andrew Anderson kom fra Eide (på Hardangerfjord).Eneste relevante Martin jeg kan finne er fra Eide i Hosanger Lenke.Antar at garden Eide er omtalt i bygdebok nr 3 for Vaksdal. Er det noen som kan sjekke ut denne Martin for meg?Er også interessert i andre mulige kandidater.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Står det PÅ Hardangerfjord ville det vere nærliggande å tru at båten han kom på, heitte Hardangerfjord, men der var vel ingen båtar med det namnet som gjekk i amerikafart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloJa Aase, det står PÅ Hardangerfjord.Men brevet er skrevet på norsk av en amerikaner (barnebarn av Martin) og selvlært i norsk. Derfor er preposisjonene ikke nødvendigvis riktige. Vedkommende som skrev brevet er nå ca 72 år og slekten hans i Norge har mistet forbindelsen med han, slik at vi ikke kan verifisere detaljene. (Jeg forsøker å spore han opp via telefonnummer i USA).Parallellt med dette forsøker jeg å finne forfedrene som han har oppgitt i brevet (derfor dette inlegget). En annen av besteforeldrene til brevskriveren er Ingeborg Markusdtr omtalt i inlegg 2 i debatt 15340 LenkeMartin i Hosanger er f 1867 og utvandret i 1887 med Stjerne Linie.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk for innspill fra Jan.Desverre så finner jeg ikke noen Martin fra Eide og Hordaland, utover karen fra Hosanger.Kjenner noen andre til eventuelle Martiner fra Eide som reiste over.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Roald Sjursen

Henter opp igjen denne. Har ikke kommet mye lenger, men Eide kan være Granvin i Hardanger.I BT magasinet for lørdag 22/7 er det en artikkel om Kong Haakon og der er Eide omtalt med Granvin i parantes.Er det noen eksperter på Granvin eller med tilgang til bygdebok for Granvin som kjenner til Martin Anderson fra Eide?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.