Gå til innhold
Arkivverket

[#33525] Oppslag i kirkebøker for Orkdal og Nes i Sør-Trøndelag


Gjest Bjørn Høgstmyr
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Høgstmyr

Min kones tippoldefar Kristian Sivertson og hans familie skal ha flytta fra Orkdal til Fosen (Nes ?) i 1874. Finnes det noe om dette under 'utflyttede' hhv. 'innflyttede' i kirkebøkene? Er det noen som kan slå opp i disse kirkebøkene for meg? Kristian var født 1832, kona Johanna f. 1830, og 4 barn: Anders f. 1856 (antakelig ikke hjemmeværende lengre), Tomas f.1862, Sivert f.1865 og Johan Martin f.1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant Tomas Kristiansen med familie på Tørum i daværende Nes kommune(tilhører nå Bjugn kommune) i FT 1900. Flere opplysninger om Kristian Sivertsens familie finnes sikkert i 'Gardshistorie for Nes' (forfatter Leif Wahl). Jeg har 2 av disse heime akkurat nå, men mangler den som omfatter Tørum. Om du ikke har fått svar før, kan jeg låne den også på biblioteket i morgen (dersom de har den inne, da...)mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Det var veldig smått skrevet og vanskelig å tyde, men jeg fant følgende: Kilde; Orkdal Mini 668A07 1870-1880 side 435 16/1 under utflyttede. Ægtefolk Christian Sivertsen 44 og Johanna ?? 42 årog børnAnders 17, Thomas 12, Sivert 9, Johan Martin 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Boka som omhandler Tørum er dessverre utlånt for tiden, men du har vel allerede fått de opplysningene du etterspurte.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Fra 'Gårdshistorie for Nes', bind II, av Leif Wahl, under Tørum 201C - gnr 5, bnr 8, side 150, finner jeg disse opplysningene:'Vi skal her omtale Thomas Kristiansens slekt fra Orkdal. Hans far var Kristian Sivertsen Sundli f. 1831, ikke i Orkdal, men bodde på Mo i Orkdal i 1856, Sundli i Orkdal i 1861 - 63 og på Fannrem i 1865 - 68. Han var alle disse årene husmann og gårdsarbeider. Kristian Sivertsen ble gift 29/4-1863 i Orkdal kirke med piken Johanna Tølløvsdatter Prestmo f. 5/7-1830, døpt i Orkdal kirke 5/9-1830. - så kommer omtale om ekteparets 4 sønner. Bl.a. står det at Thomas kom som 13 års gammel gutt til Ole Olsen på Steinvik (han ble bruker på gnr 5, bnr 8) og Sivert kom som 10 års gammel gutt til Bertram Vahl og var der som gjetergutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.