Gå til innhold
Arkivverket

[#33528] Ole Pedersen Ørbæk, rettsprotokoll fra Hedemark midt på 1800-tallet


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Er det noen som er godt kjent i rettsprotokollene fra Hedemarken ca.1840 og flg. år, og som kan ha sett om 'familieryktet' taler sant: At min oldefar, Ole Pedersen Ørbæk, f. 1820, var innblandet i et drap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dessverre har jeg ikke tilgang til de gamle rettsprotokollene for Hedemarken, men jeg mener å ha lest et sted om den saken. Prøvde å søke på nettet men det eneste om gamle mordsaker jeg fant var fra denne avisen. Prøver med en lenke hit:LenkeRiktignok var sakene her fra andre kanter, men det kan jo hende forfatteren av artiklene har tilgang til rettsdokumentene fra saken du nevner også?Lykke til med søking i alle fall! Håper du får hjelp med dette, det er så mange flinke og hjelpsomme folk her i Debatt!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg er i Sverige p.t. - ellers kunne jeg vel tatt en tur til Statsarkivet i Hamar. Så jeg prøver denne 'enkle' måten via Debattforumet, som forøvrig har vist seg å være til god hjelp hittil - langs min 'bedagelige vei'. Da Ole Pedersen var født i 1820, er det som Gunn vet, vanskelig å oppspore hans ferd i unge dager. Det er imidlertid fortalt at han drev som kjørekar, trolig på Hedemarken, og at han drepte en mann som overfalt ham på en av kjøreturene. Men, som nevnt, dette er bare rykter som har versert innen familien i alle år. (Er røken uten flamme)? Ellers var han nok småbruker på Ørbæk ved Minne(-sund)- senere på Sanner i Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det kan også tenkes at hendelsen fant sted i Akershus og at en evt. rettssak mot Ole Pedersen kan finnes i tingprotokoll for Øvre Romerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.