Gå til innhold
Arkivverket

[#33532] Register over avdøde personer-1900-1950


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for kontant svar, dessverre var det som forventet. Men hvorfor i all verden skulle ikke et slikt register finnes? Det hadde jo vært til stor hjelp, og de nødvendige opplysningene finnes jo!Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dei nødvendige opplysningane finst, men ikkje på ein stad. I dag har vi Folkeregisteret på data, men vi skal ikkje så langt tilbake før vi finn kartotek-kort i skoøskjer, rundt omkring i kommunane. Lensmannen har sine dødsfallsprotokollar, somme innsende til sentrale arkiv, andre liggande rundt på dei lokale kontora - og så vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det sentrale folkeregister i Skattedirektoratet har dataregister over alle som har bodd i Norge etter 1960, inklusive de som er døde fra 1960 til i dag (se [url="http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=6640>Lenke).For denne perioden er det derfor ikke noe teknisk i veien for å lage et norsk motstykke til Sveriges Dödbok (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der skal finnast ein database med oversikt over graver som ikke er gått ut på dato/slettet,kirkevergen har tilgang til denne. Om den omfatter hele landet vet jeg ikke,og festetia er kort mange steder-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Konklusjonen må være at alle tilgjengelige data finnes spredt, det gjenstår bare å få disse samlet. At hvert enkelt prestekontor har oversikt over avdøde, er jeg klar over. Men når man ikke vet hvor og når vedkommende døde så er dette til lite hjelp. At opplysningene skulle være skjermet for innsyn kan jeg ikke forstå så lenge det finnes register for personer som døde på 1990 tallet og som ligger på Internett. Vi får bare vente, kanskje blir det en ordning en dag.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Hei den lenken som Åse har lagt ut er bra. Bare alt for lite kirkegårder som er registrert. I sommer fant jeg slekt der i Bergen som jeg ble veldig glad for.Det er jo medlemmer i Dis som har registrert disse kirkegårdene. MEN det fins jo graver som ikke har gravstener og andre graver som steinen er fjernet og de blir vel ikke resistrert?Her må men jo ta kontakt med kirkegårdsverge for å få vite hvem som er gravlagt hvor. Så et register over døde hadde vert flott.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ser at det er komne til fleire namn på den sida som Åse viser til. Eg fann endåtil mine slektningar som er gravlagde ved Åkra kyrkje (no Kvinnherad). Eg ser at min einaste kjødelege onkel (død i 1939, mange år før eg vart fødd), ikkje er registrert. Me fann gravstøtta hans då me var på Åkra kyrkjegard rundt 1990, men me kunne dessvere berre så vidt lesa namnet. Det same er nok tilfelle med andre gravsteinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.