Gå til innhold
Arkivverket

[#33534] Oline Pedersdtr. , Bakke i Vest-Agder


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Oline Pedersdtr. ble gift 01.11.1845 i Bakke,Vest-Agder med Tollei Madsen Hompland, Sirdal.(IGI M 424754) Hvem var hennes foreldre? mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

LDS IGI viser at dei blei gift i 1848, at Oline var 23 år og datter til Peder Pedersen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500224422130&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet ser ut som ho blei født i Åseral i 1824: LenkeDet er sannsynligvis rett familie, for Oline kallar opp ei datter etter mora Tøri i 1854: LenkeOline hadde ein bror Peder født 1821: LenkeTøri Olsdatter var trulig fra Bakke, giftermået sto i 1813: LenkeI 1865 er faren og bror til Oline på Stenungstøl i Sirdal: LenkeKanskje faren er Peder Pedersen Smeland (11) i FT1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Mange takk til Sigbjørn og Harald. Dette var interesant og stemmer bra med det jeg har. Siden vi nå er i Tonstad: Gir 'Sirdal Gard og Ætt' noen opplysninger om Tori, mor til Oline? mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

LDS IGI viser ei Tori Olsen døpt 3.mai 1789 i Bakke,Vest-Agder. Foreldre:Ole Johnsen, Anna Tostensdtr.Kan denne Tori være mor til vår Oline?mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Tori f. 1889 er fra Klungland nede i Gyland. Du skal nok heller opp til Salmeli, til Turi Olsdatter (22) på Salmeli i FT1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11045&gardpostnr=61&personpostnr=1008&merk=1008#ovre>LenkeSteinulvstøl, der enkemannen etter Tori, Peder Pedersen, er i 1865, ligg 3 km nordaust for heiegarden Salmeli. Det er ved den gamle ferdslevegen til Åseral over heia. Salmeli hører i dag til Kvinesdal kommune. Eg vil tru den er omtalt i Fjotland bygdebok.Tori er datter til Siri Kolbentsdatter, fra første ekteskap med Ole Rolvsen Lenke Andre ekteskap i 1786 LenkeDenne Siri er også registrert i slektsdatabase i LDS IGI:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk for god info,Harald. I neste omgang får jeg fjernlåne bygdebøkene for Åseral(Smeland) og Fjotland(Salmeli) på biblioteket.Så litt om Tøri Tolleisdtr. Hompland f.1854. Ifølge en gammel familieoverlevering skal hun ha tjent i Lyngdal i sin ungdom. En person med navn Ingvaldsen eller Ingvardsen er nevnt i denne sammenheng. Fantes det noen kafe i Lyngdal ca 1870?mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harald Storaker

Nei, eg har trulig gjetta feil med Tori Olsdatter Salmeli. Eg var innom biblioteket ein tur i kveld og kikka litt i bygdebøker for Sirdal og Åseral. I Sirdal III, side 270, Salmeli, er Tori nevnt, født 1778, datter av Ole Rollevsen Salmeli og Siri Kolbentsdatter Salmeli. Det står at ho var 7 år i 1785, og ellers ikkje meir.Peder Pedersen Smeland flytta ein del. I Åseral II, side 639, Bydalen, står det om Peder Pedersen, f. ca 1790 g.m. Turid Olsdatter (1791-1829). Det står ikkje kor ho kom i fra. Fødselsåret ser ut til å vere beregna i fra oppgitt alder på 38 år ved begravelse i 1829. Dei fekk barna: 1. Gunhild 1814, g.m.Ånund Jensen Smeland 2. Kari 1818 g.m. Aslak Nikolaisen Sjevrak [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60938.wc2&gardpostnr=215&personpostnr=1373&merk=1373#ovre>Lenke 3. Peder 1821 4. Oline 1824 (født i Bydalen) 5. Guri (1827-1829).Så kor denne Tori Olsdatter kom i fra fant eg ikkje svar på. Kanskje kan ho vere den frå Klungland, Gyland, f. 1789. Eg ville først ha sjekka opp Tøri Olsdatter (8) på Netland i Fjotland i FT1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harald Storaker

Andreas Ingvardsen Seland var landhandler ved folketellinga i 1875 (kilde Lyngdal II, s. 548) og i FT1900 Lenke - Grønndokka Gjestgiveri var rett i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Denne Tøri som var i Lyngdal hos Selandsfolket 1865 må vel være Tøri Tollefsdatter f,20.05.1854.datter til Tolleiv Madsen Hompland og Olena Pedersdatter Smeland. Sirdalsboka II side 505. Tollef og Olena hadde følgende barn:1. Mads 1849,til Kristiansand 1866. Per,f,1851.Tøri.f, 1854.Lisbet 1858. Tolleiv f. 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk igjen til Harald og Sigbjørn.Jeg har sjekka kirkebok for Bakke, Vest-Agder s.328. Giftemål 1813:Peer Persen af Aaseral og pige Tori Olsdtr Ljosdal.Og ifølge Åseralsboka var Turid født i 1790. -Litt merkelig, spør du meg, at mannen heter Per Persen i Åseralsboka, men Peder Pedersen i Sirdalsbokamvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Per og Peder var to ulike skrivemåtar av same navnet. Eg trur den lokale uttalen var Per, mens dei fleste prestane brukte vanlig dansk skrifttradisjon og skreiv Peder. Stavemåten av et navn tilhørte ikkje eigaren av navnet, men var meir et resultat av den stilen og staveferdigheten den enkelte presten eller penneføraren hadde. Eg trur uttalen av navn var nokså fast, men stavemåten ofte varierte fra dokument til dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bennn Limann

Tøri Tollefsdtr Hompland, f.1854 ble gift med Reinert Dolholt fra Landvik ved Grimstad. De fikk mange barn, og eldstesønnen ble døpt Peder. Forøvrig ble ei datterdatter hetende Tora. Slik sett ble navnetradisjonen fra Sirdal holdt ved lag. Se Landvikboka.Tilbake til utgangspunktet:Hvem var mormor til Tori Tollefsdtr Hompland f.1854?LSD IGI 424751 Bakke, Vest-Agder viser foreldre Ole Carsen og kone Lisbeth med følgende barn: 1.Turid Olsdtr døpt 11.juli 1790 2.Carl Olsen døpt 1.april 1780 3.Carl Olsen døpt 5.juni 1781 4.Hans Olsen døpt 23.jan 1785For de tre første barna er oppført Lisbeth Hansen som mor. For det siste barnet er oppført Lisbeth Ljosdal. Jeg går ut fra at dette er samme person. Med bakgrunn i disse opplysningene hadde det vært interessant å vite om Sirdalboka kjenner til denne familien på gardsbruk under Ljosdal?mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hm, har ikke helt tråden i dette men-.Ole Karlsen Liland/ Josdal døpt 6.1.1750.død 8.1.1832. sønn til Karl Olsen Liland,bruk nr 18 og Torid Pedersdatter Liland.Gift 21.10.1779 med Lisbeth Hansdatter Josdal bruk 5-6, døpt 14.09.1749, død 8.9.1816, datter til Hans Evertsen Josdal og Joren Olsdatter Tjørhom. barn # 3 Lisbeth Hansdatter, f,20.05.1818,gift 8.1.1837 med Mads Evertson Josdal bruk#2.PS. dersom jeg hadde din E adresse ville det være lettere å skanne og sende istedenfor skrive med 3 fingre ;-) men det er vel andre som også har glede av å se dette-og da så-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ikke større under enn at Seland har gått i surr. Lisbeth.f 1749 må være farmor til Lisbeth f 1818 Karl Olsen f,1781,Hans Olsen f 1785,gift med Ingeborg Guttormsdatter Harbakken fra Fjotland og det er foreldrene til Lisbeth f 1818. Har ikke funnet noen passende Tøri enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn limann

Takk Sigbjørn, jeg er ening med din tolknig av Lisbeth f.1749. Stort sett synes jeg opplysningene går godt ihop.Ifølge IGI har brødrene Carl Olsen f.1781 og Hans Olsen f.1785 ei søster: IGI viser Turi Olsen døpt 11. juli 1790. Far:Ole Carlsen Mor:Lisbeth Hansdtr.Er det slik at denne søstera ikke er oppført i Sirdalsboka?- Jeg ser det slik at denne Turi Olsdtr f.1790 ble gift med Per Persen(Peder Pedersen) Smeland Åseral. Han var også født 1790.Navna Torid-Turi-Tori må vel være varianter av samme navn. M.a.o oppkalling etter bestemor hele veien.mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Side 418 bind 3 nevner følgende barn Karl f 1781, og Hans f 1785 + Lisbeth f,1818 gift med Mads Evertsen Josdal. Lisbeth viser seg å være datter av Hans . Karl f 1781 gift 1 med Siri Ommundsdatter Josdal ingen barn. Gift 2, 1843 med Torid/Tøri Osmundsdatter Josdaldøpt 1808, 1 barn Lisabeth Sofie f,1848. Karl sin andre kone var brordatter til den første kona.PS. Du finner min E adresse ved å søke på navnet mitt i ruta øverst-det er en frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn limann

Har nettopp vært på Statsarkivet i Kr.sand. Kirkebok for Bakke, Vest-Agder s.93 viser: Døpt 11.juli 1790 datter av Ole Carlsen og Lisbeth Hansdtr Liosdal, Turi. Vitner:Ommund Tonstad,Ole Mauritsen Liosdal,Gunhild Tonstad,Inger Liosdal, Berthe Liosdal.Denne opplysningen kan muligens tyde på at Seland i bind III s.418 har utelatt Ole Karlsen og Lisbeth Hansdatters yngste barn Turi. Hva mener dere, Sigbjørn og Harald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er ingen grunn til å tvile på kirkeboka som er ført av Emanuel Gabrielsen Lund prest i Bakke 1788-1830. Det er tydelig at Seland har gjort en miss da han som 3dje barn av OLE Karlsen og Lisbet Hansdatter har ført Lisbeth Hansdatter f 20.05.1818. Både patronymikonet og fødselsdatoen viser det klart,kona til Ole Karlsen var jo død 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.