Gå til innhold
Arkivverket

[#33536] er Benkestokk norsk eller ?


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..jeg levde i den vilfarelsen at navnet Benkestokk var utdødd, helt til jeg snublet over en Kurt Benckestock angivelig i live i 1999.. Lenke -spørsmålet blir jo da hvordan passer dette inn med ættesoga til Benkestokk? MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..en liten opplysning: (klepp å lim) 'Kurt Benckestock presented some of the on-going work at Pharmacia Upjohn on structural biochemistry'det er ikke meg som eventuelt feilstaver navnet..at 'Benkestokk' navnet er fristilt gir vel ikke svar på hvordan det kan ha seg at svensker bruker navnet Benkestokk (i en eller annen skriftlig variant)..mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Knut Nu da du har fået Kurts adresse på KTH, foreslår jeg at du skriver til ham selv. Han må da vide noget om hvor länge hans slägt har haft det navn. I bedste tilfälde er der forsket om det. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..temaspørsmålet var 'hvordan passer dette inn med ættesoga til Benkestokk?'..jeg ser at det ikke var noen som 'bet' på det temaet..å skrive til Kurt var ingen dum idè, men jeg tror ikke han kan svare på mer enn om navnet er tatt av ham eller en tidligere generasjon..Benkestokk er da, om Sverige har noenlunde lik navnelov som Norge, ikke fristilt (lenger)..har vi da en eldre og en yngre Benkestokk ætt?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Skal du få vite hvordan denne Benkestokken passer inn i Benskestokk-slekten, må du jo få knyttet hans slekt sammen med den gamle Benkestokk-slekten. Det ville være et utrolig sammentreff om det var noen her på forumet som visste mer om dette enn Kurt selv. Vet du at han ikke driver med slektsforskning, siden du ikke tror han kan svare på mer om det er han selv eller tidligere generasjoner som har tatt navnet? Vil du ha svar, så sender du ham en mail. Hvis ikke, lar du bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis ingen heter Benkestokk i Sverige idag, skulle jeg mene at navnet er fritt i Sverige, som hvem som helst kan ta seg. Det samme gjelder Benckestokk og Benkestock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Den godeste Kurt Erik er født i Sverige av norske foreldre og het egentlig Johansen. Han tilhører Ellingsen-grenen, jfr. 'Slekten Ellingsen - en gren av slekten Benkestok'. Da han giftet seg i Sverige for noen år siden benyttet han anledningen til å ta slektsnavnet Benkestock. Da '-stok' kunne mistydes på svensk ble han anbefalt å skrive navnet med -ck. Så i Sverige var dete fritt å kalle seg Benkestok. En idé for flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..skal si det 'bet'.. :-)hvor mange Benkestock er det i Sverige pr i dag? jeg skal gjøre ett lite overslag: 2.. Alle (2) bor i Tyresô, hvor mange generasjoner kan det være snakk om? innleggene i 3 og 4 i denne debatten (og x antall i andre debatter) viser status på navnet Benkestock.. men jeg skal skrive til Kurt å spørre om den andre med navnet Benkestock er datra, søstra eller mora..dermed konkluderer jeg (allerede nå) med at det er en eldre og en yngre Benkestokk ætt.. (før og etter rettskrivningsreglene inntrådte)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..det kom et innlegg mens jeg skrev mitt.. dermed kan jeg utelukke mora.. og flere generasjoner bakover.. men det forandrer ikke utgangspungtet, en yngre Benkestokk ætt..mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.