Gå til innhold
Arkivverket

[#33537] Peder Thorssen Vaage f. 1780 fra Vågstranda, Veøy, Møre og Romsdal


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Er det noe som kan si meg mer aner og familien til Peder Thorssen Vaage født i 1780 på Vågstranda, Veøy, Møre og Romsdal. Hans kone heter vistnok Anne og de skal vistnok ha 2 jenter. Anne Pedersdatter f. 1817 og senere gift med Anders Lassesen Røvik. Pettrine Pedersdatter f. 08.04.1825 og senere gift med Hans Ingebrigtsen Øverland, født 1820 i Fron i Oppland. Dette er hans 2. ekteskap. Er det noen som har mer info om Peder Thorssen Vaage og hvor han og hans kone kommer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, foreldrene til Petrine, født 08 APR 1825 på Veøy er iflg LDS Peder Svansen & Anna Rasmusdr.Samme par ser også ut til å ha ei datter 'Brithe' født 01 NOV 1821.Eneste 'Anne' i aktuell alder ei som er døpt 11 AUG 1816, av foreldre Peder Thronsen & Anne Rasmusdr.De ser i tillegg ut til å ha døtrene Karie, døpt 13 OKT 1811, og Sigrid, døpt 14 AUG 1814. Peder Thronsen & Anne Rasmusdr gifta seg på Veøy 27 DES 1810.Source info:Batch No.: C422241 (1721 - 1817)Batch No.: C422242 (1818 - 1845)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Tusen takk for infoen, men hva står LDS forkortelsen for ?Vet du hvilke kirkebøker opplysningene står i slik at jeg kan sjekke dette selv for å få på plass rett kilde henvisning ?Vet du noe mer om anene til Peder og Anna ??AKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Det er få opplysninger om Peder Trondsen Våge, men jeg kjenner til at han i 1816 kom til br.nr. 3 på Øver-Våge på Vågstranda. Hans sønn overtok senere garden. Jeg vet ikke hvor Peder kom fra, men Trond-navnet var utbredt i Vestnes, bl.a. fantes menn med dette fornavnet på Øverås i Vestnes. Jeg skal kikke litt i Veøy kirkebok og se hva jeg kan finne om Peder Trondsens giftermål og barn.Arne sier at Anne Pedersdtr. f.1817 ble gift med Anders Lassesen Røvik. Det var en ny opplysning for meg, og jeg drister meg til å tvile litt på den.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Hei SteinarMine opplysninger om Anne fikk jeg fra en kollega i DIS Haugaland som fant dette i DISTREFF hos Per Gjedrem i Molde, hvor han har dette fra vet jeg ikke.Familieoversikt for Anne Pedersdtr. Våge Peder Tronsen Våge f.1780 Veøy, Møre og Romsdal f.1780 Vågstranda, Møre og Romsdal Anne Pedersdtr. Våge f.1817 Voll, Møre og Romsdal 1838-1851 Rødven, Møre og Romsdal 1838-1851 Veøy, Møre og Romsdal Gift m.Partner e.l. Peder Olsen Haustenga Rødven f.1805-1851 Rødven, Møre og Romsdal; f.1805-1851 Veøy, Møre og Romsdal; Ingeleiv Pedersdtr. Haustenga Rødven f.1838-1865 Rødven, Møre og Romsdal; f.1838-1865 Veøy, Møre og Romsdal; Peder Pedersen Rødven f.1843-d.1901 Rødven, Møre og Romsdal; f.1843-d.1901 Veøy, Møre og Romsdal; Anton Pedersen Rødven f.1848 Rødven, Møre og Romsdal; f.1848 Veøy, Møre og Romsdal; Anna Pedersdtr. Rødven f.1851-1866 Rødven, Møre og Romsdal; f.1851-1866 Veøy, Møre og Romsdal; Gift m. Partner e.l. Anders Lassesen Røvik Bordvik 1818 Bolsøy, Møre og Romsdal; 1850-d.1902 Veøy, Møre og Romsdal;Håper at det finnes noe mer info om disse personene.Min slekt i Molde kommer fra Øverland og Kringstad, og jeg jobber med å finne ut info om dette, ønsker du å se mer kan du sjekke utarneko.hos.online.no der er min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Først oppklaring av en liten misforståelse: Ifølge opplysninger fra DISTREFF, som du refererer, var det Anne Pedersdtr. Rødven f.1851 som ble gift med Anders Lassesen Borvik, - ikke Anne Pedersdtr. Våge f.1817(korrekt år 1816). Det lyder mer troverdig. Det er mulig at jeg sjekker dette nærmere.Så var det Peder Trondsen Våge:Jeg har gjort oppslag i kirkebok for Veøy. Det viser seg at Peder Trondsen Hovde ble gift 27/12 1810 med pike Anne Rasmusdtr. Lund. Det innebærer at Peder Trondsen var fra Hovde i Måndalen (Vold), og du vil ganske sikkert finne hans slekt på Hovde i 1801 hvis du slår opp på Digitalarkivet.Jeg finner Kari f.8/10 1811 av foreldre Peder Trondsen Lund og Anne Rasmusdtr. Olafsen opplyser i Veøyboka at Peder Trondsen kjøpte garden en gang før 1811. Noen få år senere har familien flyttet til Øver-Våge, der to døtre ble født: Sigrid 1/8 1814 og Anne 28/7 1816. Mine avskrifter av dåpsregisteret går ikke lenger enn til 1818.Veøyboka opplyser at Anne Rasmusdtr. Lund var datter av Rasmus Hansen(!) Lund i hans andre ekteskap med Sigrid Olsdtr. De var henholdsvis 51 og 43 år i 1801. Det er ikke kjent hvor Rasmus kom fra, men navnet Rasmus er velkjent i ytre strøk fjorstrøk. Sannsynligvis hadde Rasmus flyttet til Lund noen få år før 1790 med kone og to sønner. Kona, Anne Eriksdtr. Lund døde 30 år gammel den 12/2 1790 i barsel. Rasmus Olsen(!) Lund ble deretter gift i 1791 med Sigrid Olsdtr. Viset. Olafsen gjør seg i sine notater tanker om at Sigrid kanskje kom fra Ørskog på Sunnmøre.Håper at dette er tilstrekkelig til at du kommer på sporet.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Det kan tilføyes at Peder Trondsen Hovde Våges foreldre synes å være: Trond Larsen Hovde f. 1742 d. 1781 og Kari Olsdtr. Lien Hovde f. 1735/38 og d. etter 1865.Trond Larsen Hovdes foreldre: Lars Trondsen Hovde d. 1775 og Sigrid Ellingsdtr. Holmem Hovde f. 1718.Karis Olsdtr. Lien Hovdes foreldre: Ole Madsen? Lien? f. 1703 d. 1751 og Ågot Olsdtr. Haukeberg Lien f. ca. 1705.Mer om disse vil du finne i Olav Oterholm: Bygdebok for Vold.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Tusen takk for dine innspill, jeg vil prøve og få biblioteket i Haugesund til å låne inn bygdeboka slik at jeg kan sjekke ut disse faktanee som du har funnet til meg. Tusen takk for hjelpa så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Det beste var at du kunne slippe å låne bygdebøkene. Jeg kjenner en som har både Voll-boka og Holm-boka, og som ofte har vært behjelpelig med å gjøre oppslag.Hvis du kontakter meg på: steeghkrøllalfastartpunktumno, så kan du bli veiledet videre.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Bygdeboka for Voll bidrar ikke med så mye mer info om Trond Larsens opphav, men her er da noe.Jeg ser at spørsmålet starter med en Peder Thorssens Vaage, men går ut fra at det er Trondsen det skal være.Hvis det er som Steinar skriver at Peder kommer fra Hovde i Voll, er han etter bygdeboka f 1772. Ingen flere opplysninger om ham.Foreldrene er Trond Larsson (Hovde), 1742-1781. G. m. Kari Olsd. Trond fikk skjøte 1766, og bruket har fått navn etter ham, Trondgarden, Øver-Hovde. Skifte 1782. Enka drev bruket i 1789, men var så fattig at hun slapp formuesskatt.Far til Trond, Lars Trondsen, d 1775, fikk skjøte 1740, men budde alt da på Hovde. Det er uråd å si hvor han kommer fra, men forfatteren antyder at samme Trondnavnet går igjen på Ora og Siem. (jeg har Eidboka også, og skal ta en titt der). Kona til Lars het Siri Ellingsdatter og var fra Holmem. Dette fra bygdebok for Voll s 349-350.I bygdebok for Holm sogn II s 339: Sigrid Ellingsdatter Holmem, f ca 1718, g 1740 m Lars Trondsen Hovde, d 1775. 5 barn.Sigrid (Siri) er datter av Elling Ellingsen Holmem, 1670-1743, fikk byksel på garden i 1700, hadde bumerke. G 1.g m enke Sigrid Andersdatter Holmem, 16?-1709. Uten barn (Sigrid Andersd hadde en datter, men ikke m Elling). Elling g 2.g 1710 m ukjent kone, 3 barn: Gjertrud, 1710-93, g 1744 m Nils Jonsen Frøyset, 1707-51, Elling, 1715-71, overtar etter faren og g 1744 m Marit Jonsdatter Sandnes, 1725-95, og så Sigrid, f ca 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Siden Steinar kan linke Kari Olsdatter til Lien finner jeg henne s 276 i bygdebok for Voll. Om faren Ole Madsen, 1703-51, står det at han var kommen til gards i 1733, men ikke hvor han kommer fra. Kona er ukjent, men Steinar har funnet at hun er fra Haukeberg. (Jeg skal sjekke bygdebok for Eid).Ole og Ågot Olsdatter Haukeberg har 5 barn: Kari f 1735 og en ny Kari 1738 er eldst. Trolig er den eldste Kari død, men begge besteforeldrene kan jo ha hett Kari. Ingen flere opplysninger om dem under Lien, men det står at det var kommet ny bruker på gården i 1757, men enka etter Ola og barna fortsatte å bo der noen år.Bygdebok for Eid (Karl Myskja) s 398-399: Ågot, g 1731 m Ola Mattsson Lia, Innfjorden.Ågot er datter av Ola Sjursson (Haukeberg) 1664-1720? hadde avløyst faren i 1799. Han hadde ikkje god styring på livet sitt. Han og kona Kari Knutsdatter 1681?-1753, Hovde ( da må vi over fjorden til Voll igjen), delte lagnad med mange i det å måtte bøte (1703) eit kuverd fordi første barnet kom til verda mindre enn 9 mnd etter bryllupet. Verre var det at han prøvde å rette på trong økonomi med å ta seg inn gjennom eit burloftsglas på Eide, dirke opp ei kiste og stele 100 rd. Verst var det då han i 1710 vart dømd til å bøte til Kongen halvparten av det han pg kona åtte i lag, for 3. gongs ekteskapsbrot.De hadde 7 barn og Ågot var det 4.Ola var sønn av Sjur Olson (Haukeberg) 1624?-, var bruker i husdyrtellingen i 1657, 1680 og også i 1695.Sjur er sønn av Ola Persson (Haukeberg) som betalte 1 ort i koppskatt i 1645 for seg, kona og en dreng. Nevnt siste gang 1656.Far til Ola, Per betaler skatt på Haukeberg i 1590.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I Voll bygdebok s 328 finner jeg Kari Knutsdatter under Mestauå på Hovde, datter av Knut Olsen, som er blitt bruker i 1687, og kona Birgitt Olsdatter. Skifte etter Knut i 1690, og kona giftet seg trolig med Lars Nilsson som var bruker 1695-1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I innlegg 10 lovet jeg å sjekke Ora og Siem for eventuelle opplysninger om Lars Trondsen. Det kan jeg ikke finne. På Ora er det en klar Trond-kandidat, men en sønn Lars er ikke nevnt. Det er det jeg kan bidra med så langt.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Du har nok en gang gjort en god innsats, Osvald. Jeg hadde, som du sikkert skjønte, tenkt å oppgi emailadr. din til Arne, men nå slipper jeg det. Derimot tror jeg det blir en verre jobb å finne Rasmus Hansen/Olsen Lunds opprinnelse, men jeg se om jeg ikke finner dødsnotiset i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.