Gå til innhold
Arkivverket

[#33538] Maren Sophie Christensen og Hans Eriksen, Søndre Braarudgate i Horten, 1865


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Søker foreldre og søsken til Maren Sophie Christensen, født i Sem i Vestfold ca. 1826 Gift med Hans Eriksen som var smed. De bodde i 1865 i Søndre Braarudgade i Horten. Takknemlig for alle opplysniger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Sandvik

HeiFant giftermålet deres på familysearch.org 09.12.1855 i Borre.Samme sted fant jeg Maren Sophie Abrahamsen dpt. 25.09.1825 i Sem. Foreldrene heter Abraham Xstensen og Andrea Olsdatter. Jeg fant ingen Maren Sophie Christensen døpt i Sem. Kan det være at hun har tatt farens patronym??Abraham Christensen og kona er på gården Røsland i Sem i 1865 LenkeHvis dette er riktig familie finnes det ihvertfall 4 søsken.Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Hans Eriksen fra Sem i passe alder. Riktignok er alderen skrevet med et ? i folketellingen: LenkeMaren Sophie Christensen har ieg deimot ikke funnet, så det er vel mulig at den teorien som Ellen framsatte, kan ha noe for seg.Håper noen kan hjelpe deg med kirkebokoppslag på disse kandidatene-Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en leste over barna i Abrahamsenfam: I Tillegg til Maren Sophie fant jeg ved foreldresøk:Christen som jeg legger en lenke til her: LenkeGunild Marie dpt. 19 aug 1821Ny Gunlid Marie dpt. 29 jul 1828 ( sikkert oppkalt etter den eldre søster?)Anne Hellene dpt. 26 sep 1830.Det ser vel ikke ut til at noen av barna til Maren Sophie og Hans Eriksen fra 1865-tellingen er oppkalt etter noen her, men oppkallings -regler blir ikke alltid likt praktisert.Vet du ellers noe om denne slekta?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Ellen Marie og Gunn!Takk for forslag. Må innrømme at jeg hadde håpet på et litt annet svar.Ved dåpen til fler av min oldefars og oldemors (Lauritz Christensens og Helle Andrea Jørgensdatters) barn finner jeg både Hans Eriksen og Maren Sophie Christensen som faddere.Min teori var at kanskje Maren Sophie var søster til min oldefar Lauritz. I så fall skulle foreldrene ha vært Christen Sefrinsen og Maren Olea Hansdatter.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne Maren Olea Hansdatter og Christen Sefrinsen som gifter seg her i Sem du mener? LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger om det paret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå vises det i innlegg 4 til at paret ble viet 9. desember 1855 i Borre. Da vil jo det enkleste og sikreste være å slå opp i kirkeboka, for der vil fedrenes navn være oppgitt.Om ingen av debattantene her har mulighet til å dra på et bibliotek og sjekke, er det også mulighet for Bjørn selv å dra på Riksarkivet, ettersom han bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig med deg i det du sier Kristian, om folk er så mobile at de har mulighet for å sjekke selv?Jeg ser at jeg i farten la inn en feil lenke fra vestfoldslekt i mitt siste innlegg.Her var den mulige kandidat til Hans Larsen. ( Det blir ren gjetting, men det er mulig at Bjørn drar kjendsel på noen av folkene her?)LenkeMaren Olia Hansdatter skulle være f. ca 1797 , regnet ut fra alder ved giftemål-Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Viet 0912 1855 i Borre:Hans Eriksen Pande 29 Sem (far Erik Johansen) og Maren Sophe Christensdatter 29 Sem (far Christen Sefrinsen). Begge vaksinert 2909 1827.Erik Johansen m/fam. er omtalt Sem&Slagen I på s.158 under Panne: Merk at Hans IKKE er nevnt i den søskenflokken,og at hans foreldre giftet seg i 1829 (ifølge bygdeboka). Christen Sefrinsen er allerrede nevnt i innlegg 8 og 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.