Gå til innhold
Arkivverket

[#33556] Ambjør Pedersdatter, f. ca. 1761, Drammen?


Gjest Egil Theie
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

Ambjør giftet seg 9.7.1789 i Bragernes med Bjørn Stengrimsen fra Sigdal, sønn av Stengrim Håkonsen. Bjørn var g.1.g. med Ingeborg Eriksdatter.Bjørn og Ambjør fikk barna Peder (1792), Søren (1794) og Ingeborg (1799).Fadderne var: 1792: Ragnhild Hansd., Guri Stengrimsd., Hans Hans., Erland Peders.(Mulig feilskr. for Halvorsen?) og Niels Jacobs. 1794: Erland Halvorsen (g.m. Guri Steingrimsd.), Reijer Syversen, Ole Andersen, Kari Clausdatter, Anne Toresdatter. 1799: Anne Biørnsd. Christine Christophersd. Reyer Syversen, Lars Peders., Gundi Gullichsen.Ambjør er nok den samme som dør på Eiker (Stensmyr?) i august 1807. Bjørn og Ambjør er på Store Moen i Drammen i 1801.Sønnen Søren kommer senere til Stokke og bor 1865 på Valberg under Bratås. De var også innom plassen Løverød i Andebu.Vet noen hvem som er Ambjørs foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Drammen (Bragernes/Strømsø) er en vanskelig materie, og min erfaring er at det er få holdepunkter med fadderne der, selv om enkelte nokså klart må være slekt. Men like ofte ser de ut til å ha vært naboer eller bekjente.Jeg vil anbefale deg først å sjekke konfirmantlistene, om der finnes noen Ambjør Pedersdatter i passende alder. Konfirmantlistene for Bragernes er generelt veldig gode, for det er for en lang periode oppgitt hvor konfirmaanten var født. Det er riktignok ikke alltid det stemmer: Hvis konfirmanten er oppgitt som født i Bragernes, og man ikke finner vedkommende, kan det bety at han eller hun har bodd der med sine foreldre så lenge vedkommende kunne huske, eller at vedk. var født i Lier. Grensen mellom Bragernes og Lier ser ut til å ha vært noe flytende.Hvis du ikke finner noen i disse listene, ville jeg ha sett på kommunikantlistene. Disse er dessverre ikke mikrofilmet, så vidt jeg kan skjønne, så de må man se i original på Kongsberg. Her vil du riktignok ikke finne noe om hvor Ambjør kom fra, men du vil kunne få stadfestet omtrent når hun kom til byen. Det vil kanskje hjelpe noe i den neste fasen du da må gå over i, som dreier seg om å lete i distriktene rundt etter en passende kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på et par ting i forbindelse med 1801-tellingen. Bjørn Steengrimsen er oppført med alder 56 år og i 2. ekteskap. Sønnen Haagen er da vel en sønn fra hans 1.ekteskap?Husmandsplassen de bor på ligger i Stømsgodset. Altså ikke på Bragernessiden. Da vil det vel være naturlig at barna er døpt på Strømsøesiden?Om du ser på de ekteparene som er husmend under samme gård, så finner du to par der mannen har Peder som fornavn, Peder Pedersen og Sara G. og Peder Fluggen og Kari Olsdtr.Begge disse parene kunne passe i alder til å være Ambjørs foreldre?Håper du finner en løsning i kirkebøker herfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser igjen at Sognet er ført opp med Bragernes og da blir det vel flere steder å lete.Senere hørte vel Strømsgodset til Vestfold og Bragernes til Buskerud. ( Husker ikke helt når denne forandringen kom, vet det har vært grenseskifting flere ganger i Drammen.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Ambjør Pedersdatter jeg finner i passe alder dpt i Buskerud på F.S. er denne damen:LenkeHun er fra Rollag. Kan det tenkes at hun er innflytter til Drammen ?Det er et forslag i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at det siste innlegget var et dårlig forslag. Må ha vært trøtt da jeg skrev. Denne Ambjør Pedersdatter døde samme år i følge F.S.Godt jeg så det nå, før jeg begynte å finne hennes aner i Rollag.Lykke til med din leting i kirkebøkene . Ville vel tro at du finner henne i nærområdet til Drammen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei GunnDet er riktige personer du har funnet de forskjellige stedene. Bjørn hadde i sitt første ekteskap barna Søren og Marta (f. ca 1781). Første kone Ingeborg Eriksdatter Raaen dør i Bragernes i barsel og begraves i februar 1788.Den Reier Syversen som er fadder har jeg også funnet men finner ikke noen kobling, annet enn som nabo. Har prøvd FS og funnet den samme Ambjør som deg, men som du sier, hun døde. Ellers er det Ambjør å finne i Numedal.Bjørn bodde tydeligvis på Bragenes når han giftet seg, og Ambjør kan da være derfra. De to med navn Peder på Store Moen i 1801 har jeg ikke sjekket og skal prøve det.Til Svein (2): Skal også prøve konfirmantlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sett at den Ambjørg Pedersdatter som ble født og dør samme år i Rollag hadde en yngre søster med samme navn, dpt 19 des 1766.Foreldre Peder Olsen og Ingeri Tollefsdatter. Gård som var nevnt var N. Fiose Rollag.I 1865 finner jeg ikke denne Ambjørg i Rollag. ( Det er kan hende lurt å sjekke denne damen nærmere. Mannen var fra Sigdal og det kan jo hende at hustru nr. 2 var dratt fra Rollag i Tjeneste i Drammen?)Kun en teori, men fantasi må ofte til for å finne opphavet? Lurer på om Stengrimsen navnet senere ble Steingrimsen?Rundt 1960 var det familie med dette etternavnet på Konnerud, men det trenger jo ikke være etterkommere av Bjørn Steengrimsen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Den Peder Pedersen gift med Sara Gulbrandsdtr er nok muligens fra Modum. De døper en sønn Hans der i 1783, og er ikke å finne der i 1801Peder Flugen`s sitt farsnavn er Kristoffersen, han og Kona Kari Olsdtr kom i 1793 til Flugen også kalt Moensbråten i senere tid. De fikk bygselbrev med 12 dalers årlig avgift, betaling av skatter og dertil plliktarbeide.Jacob Fegth ble eier av Flugen i 1808. Flugen gikk senere inn under Storemoen.Angående Jørgen Kleggen, så bodde og eide han gården Kleggen til ca 1812. En Lars Andersen eide gården fra 1812-49, da han testamenterte gården til en Stengrim Danielsen, kan det være noe slektskap her på en eller annen måte ?.Ville prøvd kirkebøkene for Strømsø, Skoger, Tangen. De ligger alle på den siden av elva som disse gårdene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Her har du den Stengrim Danielsen som døpt i Strømsø [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=strf1792&gardpostnr=674&merk=674#ovre>LenkeForeldrene hans i 1801 LenkeHer har du fadderene til en sønn Erik Knudsen Lenke Kan denne Peder Larsen var din Ambjørg sin far ??Her er fadderene til en datter. Knudsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Har nå funnet en kandidat i Drammen, kanskje litt gammel, men nok innenfor feilmargin 1801: Døpt 2.12.1757, Ambore. Far: Peder Didriksen. Faddere: Pernille Giul? ??????., Anne Knudsdatter, Jacob Jensen, Bernt Olsen. Ambor Pedersdatter konfirmeres i 1776, 18 år gammel.Jeg får se på deres forslag senere. Født i 1766 kan vel være innenfor feilmargin det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være foreldre til Ambor Pedersdatter tro?Gift i Lier, er ikke langt unna Bragernes og Drammens grenser?LenkeLitt spennende å se om du finner flere opplysninger i kirkebøkene?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHar funnet flere barn av Peder Didriksen født i Bragernes, men ingen mor oppført:Døpt 29.9.1755: Peder Didrichsens Datter Ingeborg Maria. Fadd: Pernelle Guils.? Birthe Marie Pedersdatter, Lars Olsen og Lars Pedersen. Introd: 19. Oct.Døpt 24.3.1754: Peder Didrichsens datter Ingeborg Marie (x utenfor, død?) Ingeborg Pedersdatter, Cathrine Pedersdatter, Ener Pedersen, Hans Jørgen Simensen.Døpt 4.6.1752: Peder Didrichsens barn Kierstine. Fadd: Malene Peder Lians?, Martha Eliasdatter, Jon Christophersen, Jens Jensen.Døpt 12.10.1749: Peder Didrichsens barn: Didrich. Fadd: Kierstine Arnesdatter?, Marie Nielsdatter, Ole Tollufsen, Amund Larsen.Søkte også etter hans vielse i Bragrenes, men fant ingen tilbake til ca 1740. Den vielsen du viser til Gunn passer rimelig godt med første barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.