Gå til innhold
Arkivverket

[#33566] Michel Olsen f. ca 1703 Røros


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Michel Olsen dør på Herjutrø i Malvik i 1763, 60 år gammel. Kona hans er ikke kjent, men ut fra navn barn og barnebarn er det sannsynlig at kona hans var den enken Syneve Harchildsd. som dør på Herjutrø 73 år i 1769. Jeg vet ingen ting om hennes fødested eler foreldre, heller ikke noe om vielse. Det første barnet er noter Ole f. ca 1727. I mine notater står det at Michel var født ca. 1703 på Røros og at han er omtalt i bygdeboken for Røros. Dessverre har jeg notert dette for lenge siden og før jeg ble flink til å notere kilder. Er det noen som kan bekrefte oppførelsen i bygdeboken? Og ikke minst hva det står om han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte hvorvidt denne Michel Olsen er nevnt i Rørosbøkene eller ikke, særlig ut fra det faktum at du ikke kan antyde hvor dette skulle stå.Jeg kan imidlertid nevne et par par Michel Olsen som kan sjekkes ut:1) Ole Johansen Feragen hadde en sønn Michel som var 1,5 år i 1701. Michel Olsen Feragen døde på Røros i 1760, 62 år.2) Ole Michelsen Grind 34 i 1701 (en mulig far)hadde 4 døtre i 1705. I skiftet etter ham i 1714 nevnes en sønn Michel på ni år. Men jeg antar han er den Michel Grind som døde i 1738 33 år.Dette var ikke særlig mye, men to kandidater er i hvert fall sjekket ut:-)Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Takk skal du ha Astrid. Jeg har en misstanke om at hvis Michel har noe med Røros å gjøre er det at han evt. har jobbet på Bergverket en kort periode før han flyttet til Malvik. Jeg har selv gått igjennom bygdebok og skifter for Røros og finner ikke noe spor etter hverken Michel, Synøve eller deres eventuelle foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.