Gå til innhold
Arkivverket

[#33567] Peder Moe og Martelle/Mathilde Tarjette Brulands etterkommere


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Ovennevnte ektepar fikk tilsammen trolig 10 barn. 4 av disse er jeg kjent med døde tidlig, nemlig Martin Lorentz Bruland f. 1871 Mathilde Tarjette, f. 1872 Tvillinger, født 1879 Etterkommerne til Laura Elisabeth, f. 1864 og Anna Constance f. 1876 er kjent. Spørsmålet er omMathilda f. 1865 Ida Sofie, f. 1867 Johan Nikolai Monclair Bruland f. 1869 og Bolette Tarjette f. 1872 kan ha fått etterslekt?Mulig hjelp imøteses med stor takk!Med vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det må vel være dette paret det er snakk om. Her i FT 1865 ??[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61301.wc2&gardpostnr=787&personpostnr=8119&merk=8119#ovre>LenkePeder (Johannesen) Moe (f. 20.juli 1820) har allerede minst 6 barn før han inngår ekteskapet (23.feb. 1864) med Mathilda/Martell (f. 18.feb.1838). Det blir 16 til sammen !!Jeg tror en av sønnene havnet her på Hedemarken som dyrlege. Se her: LenkeDet litt snodige med denne dyrlegen er at han i ekteskapsinngåelsen i Bergen 1.mai 1900 (med Johanna Nicolaia Boge) har DIETLEF NIKOLAI BRULAND oppført som far. Dette kan selvsagt være feil, for i dåpen på Askøy 3.feb.1869 står PEDER MOE OG MATHILDE TARIETTE BRULAND oppført som foreldre (Og det sier vel din kilde også).Siden jeg ikke har klart å gi deg noe vesentlig å gå videre på vedr. etterkommere av de tre du nevner i innlegg 1, - så finnes det en Jean Bruland i Danmark, og det skulle ikke forundre meg om han er etterkommer av Johan (Jean) Nikolai Monclair Bruland (dyrlegen).En liten pikant greie du eventuelt også kan sjekke opp. Hvem er far til dette barnet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg har funnet at Peder Moe i sitt ekteskap med Rachel Oline Sunde fikk 8 barn: Rachel Oline f. 1849, Berthe Severine f. 1851, Gertrud Bolette f. 1853, Petra Johanne f. 1855 Peder f. 1856 James Martin Hansen Moe f. 1857, død tidlig James Martin Hansen Moe f. 1858Jeg har ennå ikke funnet etterkommere etter disse heller, men har ikke gitt opp håpet. Hvis noen kunne finne barn, ville det vært strålende!Når det gjelder Johan Nikolai, dyrlegen har jeg liten tro på ham. Jeg tror de litt spesielle engelske innflytelsen i navnevalg ligger i familien fordi det er sjøfolk der.Alle de ovennevnte samt de førstnevnte Mathilde, Ida, Johan og Bolette samt en mulig Harriet som spøker i historien, er min bestemors søsken. Det skulle derfor vært svært morsomt å finne etterslekt. Det er nesten utrolig at det av så mange søsken (18-19, hvorav fem døde tidlig)skal finnes så få etterkommere og kun etter to, Laura Elisabeth og Anna Konstance.....Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, da er det bare Johan (Jean) og Bolette igjen som kan ha etterkommere av de 4 som etterspørres i innlegg 1.Lill: Du har liten tro på Johan (Jean) Nikolai Bruland (dyrlegen). Innebærer dette at du heller ikke tror han er Peder/Mathildas sønn ?? Det vil jo være litt av et sammentreff hvis Johan Nikolai Monclair Bruland har en navnebror (med et såpass spesielt navn) som er født i samme år.Jeg tror fortsatt dyrlegen i Stange i 1900 er sønn av Peder/Mathilda (hvis det ikke er noen form for adopsjonsproblematikk inne i bildet). – Og jeg tror faktisk også at det bør være mulig å finne eventuell etterslekt her. (Skal prøve å sjekke på statsarkivet en av de nærmeste dagene)-Eller var det bare antydningen min om Jeans etterslekt i Danmark som du ikke har tro på ? (Jo, - den kan være noe mer spekulativ, så jeg deler din tvil her.)Når det gjelder barna i Peders første ekteskap, så tror jeg disse 3 ugifte damene neppe har tilført noe etterslekt:Rachel Oline [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01301.wc2&gardpostnr=9907&personpostnr=46014&merk=46014#ovre>LenkeBerte Severine LenkePetra Johanne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

FORBLØFFENDE !!!Da har vi altså det merkverdige sammentreffet at to navnebrødre (med særs spesielle navn) blir født samme år.Her har vi den som er sønn til Peder/Mathilde. – Men han ble vel ikke dyrlege på Hedemarken:Individual Record FamilySearch Vital Records IndexJohan Nikolai Monclair BrulandChristening: 03 Jan 1869Place: Bergen, Hordaland, NorwayParents: Father: Peder MOE Mother: Mathilde Tariette BRULANDSource Information: Batch Number: C429415 Source Dates: 1843 - 1869 Film or Fiche Number: 123737 Collection Details: Nykirken; Den Norske KirkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for all hjelp - det tynnes virkelig i rekkene!Av første pulte står vel Peder f. 1856 igjen og ev Johannes Mattheus f. 1860. Min tante har fortalt at det var 'etpar brødre' av min bestemor som var sjøfolk, så disse levet nok og kan ha fått etterslekt.Mens vi er inne på denne puljen av barn må jeg fortelle en liten kuriositet jeg fant på Familysearch. Der står det at såvel Berthe som Gertrud giftet seg med Emil Christoffersen. Mens Emil igjen giftet seg med 4 nye kvinner!!Siste puljes gjenstående er altså - utover Laura og Anna - Johan Nikolai f. 1869 og Martin Lorentz Bruland f. 1871, Bolette Tarjette 1874 og en mulig Harriet f. 1873.Harriet er en liten kuriositet, likeså. Kan ikke finne henne, må vel lete i Statsarkivet, hun skal ha vært Annas søster fordi Anna senere giftet seg med sin svoger. Harriet og Alfred Larsen bodde i Tøiengt. 45 i 1900. Men det er alt jeg vet om henne, likeså. Hun døde antakelig ca 1916.Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Rachel, den førstefødte ser ut til å være unntakelsen i denne familien, hun ble over 100 år og løste matematikkoppgaver mange og åtti år gammel ifølge beretninger.Fremdeles vet jeg egentlig ingenting om Peders liv eller Johannes Mattheus, eller om Johans, Bolettes eller tilsist om Harriets fødsel eller død.Håper noen fremdeles holder ut :-).Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Hanne Heen

Hei LillJeg løfter dette temaet opp igjen da jeg for tiden holder på med samme slekten. En søster av Martelle er født Engel Marie Beyer Bruland og ble gift i Kristiansund med Carl Edvard Vold fra Strinda. Jeg prøver nå å hjelpe etterslekt av dem som er bosatt i Australia med å finne ut mer om denne familien. Kunne du være interresert i kontakt?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Hanne,Dette er jo mer enn gledelig! Jeg har holdt på så lenge med dette temaet at jeg nesten har gitt opp. Jeg kjente ikke Engel Marie Beyer Brulands ektemann. Men var det ikke hun som var ansatt hos sin kusine Christiane Drejer i Aukra?Åja, jeg er absolutt interessert i kontakt. Du kan evt. skrive til meg på lill.juelsen@c2i.net.Hjertelig takk! Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Sorry - jeg mente vel på gården Thornæs i Fræna hvor kusine Julie Hagerups mann var lensmann. Julie var datter av Christiane. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei LillFlott at du vil ta kontakt, skal si at den damen i Australia vil bli gledelig overrasket.Det var ingen lett familie å nøste i. Om du ser i mine 2 tidligere innlegg så langt om Engel Marie kan du se hva som er kommet frem der. Det er innlegg nr. 40722 og 40832.Vet du hvem som er foreldre til Engel og Martelle? Jeg har en teori om en som het Johannes og hans kone Engel som jeg har funnet i Bergen, man har ingen beviser enda.Sender deg en mail.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei LillBeklager her var det jeg som bommet.Foreldrene til Engel er på plass, det var Martins foreldre jeg lurte på. Og det er de jeg tror må være Johannes og Engel Bruland.Kan du bekrefte om de er de riktige?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Har tidligere hjulpet Lill med aner på Brulandssiden og etter mine notater blir anerekken til Engel slik:1. Engel Marie Beyer Bruland født 22.12.1847 i Bergen2. Martin Lauritz Bruland født 3.8.1803 i Bergen3. Elsebe Outzen (Elisabeth/Else Arntzen) døpt 10.11.1807 i Hammerfest4. Jan (Johan Nicolai Munchler) Bruland døpt 28.4.1776 i Bremanger (Kinn)5. Rachel Elisabeth Jansen døpt 1.11.1774 i Bergen6. Andreas Outzen (Antzen) 34 år i 1801 kjøpmann i Hammerfest gift der 14.11.1799 med7. Martha Jensdatter 31 år i 1801 tellingen for Hammerfest8. Ole Rasmussen Bruland bustad Holmen i Bremanger9. Mariane Jensdatter Munchler døpt 27.9.1739 i Bergen10. Jan Rasmussen (Hop) født ca 174211. Karen Agnethe Olsdatter Bruland døpt 23.8.1743 i Bergen12. Rasmus Bruland i Bremanger13. Kone ukjent14. Jan Niculay Munchler født i St. Martin (Bergen) gift 15.9.1734 i Bergen med15. Ane Jansdatter Hardt16. Far til nr 10 Jan Rasmussen mangler her17. Mor til nr 10 Jan Rasmussen mangler her18. Ole Olssøn Bruland (trolig fra Bremanger)19. Lisbeth JonsdatterNår det gjelder opprinnelsen til Andreas Outzen vil dette framgå av tema 37379 her på Digitalarkivet.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk Odd Brede, da kom jeg jo veldig mye lenger.Skal legge navnene på plass, så går de videre til Australia. Dette blir nok hyggelig lesing der nede.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Heisan, Odd og Hanne! Der sparte du meg for jobben, Odd! Tusen takk for hjelpen - igjen :-).Navnet Arntzen er nok en feil, tror kanskje man har fjernet det etter diverse klager sendt til arkivet, men har ikke tid til å sjekke akkurat nå.Hanne: Kontakt er opprettet med Susan. Takk skal du ha.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.