Gå til innhold
Arkivverket

[#33568] Opplysninger om Aase Andersdatter Bulie, Birkenes, født 1785 død 1860


Gjest Bjørn Arild Lindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arild Lindland

Jeg søker informasjon om Aase Andersdatter Bulie, Birkenes, hun var gift i 1819 med Abraham Olsen Nyhus født 1797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Det kan det være, men jeg kommer ikke videre med hensyn til hvem som er hennes foreldre. Hvis Bulie(n) er gården hun kommer fra. Dette er i Kvås i Vest-Agder og sett i forhold til barnevandringene på Agder kan hun godt ha kommet til Birkenes (Nyhus på Flakk)i Aust-Agder. Hvis jeg søker på Anders i Kvås får jeg opp 2 som på alder kan være faren: Anders Olsen på Trædahl, 47 år og Anders Osusen på Lien, 48 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Takker meget Berit! Jeg få søke videre på dette Kvås sporet. Hvorfor hun har Bulie som etternavn i Birkenesboka. Anders Osusen er Gaardbruger og faaer almisse og bor på Lien i 1801 Han kan ha bodd/kommer senere til å bo på Bulien? Geografisk er kanskje disse gårdene i nærheten av hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Antagelig jobbet hun på Bulien da de ble gift og da blir jo det 'adressen' hennes. Og Birkenesboka vet ikke mere om henne enn at hun hadde adresse Bulie. Det er nok ikke etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Fjogstad

Buli(e),Rødli(e),Vassbotn (tidl. Tieremoen),Joreid m.fl. er alle gårder på østsiden langsmed Oggevann, og finnes beskrevet med folk og fe i Vegusdal bygdebok.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Man har sett nøye gjennom Vegusdal Bygdebok over de gårdene som er nevnt, uten å finne Aase Andersdtr. Forklaringen kan være følgende:Under et av Buli brukene finnes følgende på side 483:Kort utdrag: Et ektepar, mannen 'f. 1710 d.1759 har tre barn, Torborg f.1752, Hans f. 1755 og Knud f.1757 - alle med ukjent lagnad'.'Etter dette ligg soga om Buli i mørket. Me veit verken om folk eller fe på plassen før han blir skyldsett i 1833 som eige bruk...'Min anm.: I denne perioden er det da plass til f.eks. Anders med familie og den etterspurte Aase.Dette temaet minnet meg om hva en lokalkjent for lenge siden fortalte om et av stedene der. 'Det skjedde engang en stor tragedie hvor nesten hele familien ble utslettet - det hørtes helt over på andre siden av vannet'.Min anm.: Enten var det hesten med slede og folk som gikk gjennom isen eller så var det noe annet. Kanskje noen gamle i området kan bidra med den rette historien.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Takker for innspill! Buli ved Ogge er nok stedet Aase har Buli navnet fra. Forbindelsen til Flakk gikk på den tiden hun levde langs Dikeåna fra Ogge og til Birkeland. Der ble transportert mye tømmer den vegen til sagbrukene ved Flakkefossen. Men hvor er Aase ved FT 1801. Jeg kan ikke finne henne. Hun skulle da være rundt 15 år, og sannsynligvis i tjeneste. Men hvor er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Her er Aase f. 1794 i 1865 på det Buli bruket jeg nevnte, som den idag kjente salmesanger Aanen Danielsen kjøpte i 1833 (etter at bruket hadde ligget i mørket).LenkeDet er ikke sikkert at Aase er boende i Øiestad i 1801.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det kan tilføyes at det var Baard Christensen Joreid som kjøpte bruket i 1833 og overdrar det til svigersønnen i 1855. Disse flyttet like etterpå for neste eier fra 1857 (ikke 1833 som var feil) er da Daniel Aanensen. Flere opplysninger har man ikke.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Siden Aase er tilbake på Buli i 1865, som enke kan det vel tenkes at hun har familie der i 1865? Hun giftet seg i 1910 med Abraham Olsen Nyhus og bodde på Flakk. De fikk barna: Severine f. 1819 d. 1890 Ole Andreas f.1820 d. 1892 Guttorm f. 1824 d. 1824 Guttorm f. 1825 d. 1886 Bent f. 1828 d. 1905Ole Andreas er min tipp olderfar, han giftet seg i 1847 med Inger Gurine Nilsdatter Svaland f. 1821 og død 1902, hun var datter til Nils Knudsen Mollestad f.1795 d.? og Ragnhild Tellefsdatter Svaland f. 1796 de giftet seg i 1819. Ole Andreas og Inger Gurine hadde barna: Aaselle Katrine Olsdatter Flakk f. 1848 d. 25 mars 1934 i Laudal, Vest-Agder Andrea Olsdatter Flakk f. 8.sep. 1850 d. 13. nov. 1935 i Aarsnes, Høvåg Nils Olsen Flakk f. 1852 d. 1852 Abraham Olsen Flakk f. 1857 d.? Ragnil Olsdatter Flakk f. 1857 d. ? Nils Olsen Flakk f. 1858 d. ?Aaselle Katrine var min oldermor, hun giftet seg 28 okt 1879 med Ole (y) Knudson Tisland f. 9 aug 1855 på Tisland i Laudal og d.16 jan 1930 på Lindland, Laudal. Andrea Olsdatter Flakk er bestemor til tidligere fylkesmann Bue Fjermeros.Med bakgrunn i overnevnte håper jeg at noen har mer opplysninger om Aase Andersdatter Bulie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Til Knut: Det kan ikke være samme Aase som du viser til i lenken, hun er født i Øiestad i 1794 og lever i 1865, 'min Aase' er født i 1785 og døde i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Har visst behov for en pause nå fra pc'n Aase Andersdatter Bulie døde i 1860! Og ikke i 1865 som jeg skrev i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Under Nyhusætta i Birkenes bygdebok er det helt riktig at den Aase (kalt Aaste ved begr.) Andersdtr. Bulie står f.1785 og d.1860.Hvis du går gjennom alle gårdene på østsiden av Oggevann i Vegusdal bygdebok så vil du ikke finne noen Anders eller Andreas som har Aase eller Aaste som datter født i perioden 1780 - 1800. Den eneste Aase som kan knyttes til Bulie (ikke nevnt i Vegusdal bygdebok) er hun i FT 1865 som nevnt tidligere.Enten er Aase Andersdtr. fra en annen Buli(e) gård, eller så er Vegusdal bygdebok full av feil og mangler eller så har Birkenes bygdebok feil.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Vet noe om der er kirkebøker bevart, som kan være aktuelle å lete i for den aktuelle perioden 1780 - 1800 , Vegusdal, Birkenes, Vennesla, Iveland? Nærmeste kirke til Buli er Vennesla, men er usikker på hvilken kirke de som bodde på østsiden av Ogge benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ut i fra de opplysninger man nå i kveld har innhentet fra eksternt, kan følgende settes på plass:Aase Andersdtr. i FT 1865 på Buli er moren til Jensine Jensedtr. (kirkeboken i Landvik) som er hustruen til Daniel Aanensen - alle nevnt i FT 1865 på Buli.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Da er nok den Aase Andersdatter som befinner seg på Buli i 1865 en annen og ikke den jeg søker. Takker meget for innspill! Har noen tilgang på kirkebøkene for området. Ekteskapsinngåelsen til Aase i 1819 foregikk nok i Birkenes kirke og her bør farens navn være opptegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Birkenes for den perioden finnes under Tveit.LenkePå Statsarkivets lesesal i Kr.sand.S. finnes alle microkortene. Vil anta det tar ca. 1 time å eventuelt finne dem i 1819.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Arild Lindland

Prøver å vekke denne til live igjen! Har sjekket ekteskap inngått i 1819 i kirkebok for Tveit for 1819, men jeg klarer ikke å tyde det som står. Er der noen som er gode på handskriften til den som har skrevet dette:LenkemvhBjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.