Gå til innhold
Arkivverket

[#33569] Vigsel 1787 Domkirken - Bergen


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Dorthea Olstad ble gift med Ellert Ellertsen 5/3-1787. Løpenummer: 4584 'Vigde i Bergen 1663-1816'Hva het hennes far? Hvor kom hun fra (fødested)? Hva het forloverne?Imøteser veldig svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke gitt opplysninger om brudeparets foreldre, og dessverre heller ikke om fødested. Forloverne er heller ikke ført i kirkeboken, men har nok vært før i en egen forloverbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Dette er ikke svar på spørsmålet. Men jeg lurer på om Ellert er den som blir døpt i NK 14/6-1763 av foreldre Ellert Ellersen,reder og Elisabeth Ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ser at Lars Hansen Olstad blir cop i DK 27/7 1778. Han kommer fra Ullensager og er 70 år 1803.En slektning av Dorthea ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Y. Nedrebø,Takk for svar! Selv om svaret ikke ga meg det jeg håpet på.Terje E. Skrolsvik,Det var interessant det at Lars Hansen Olstad kom fra Ullensager. Jeg så på vigselen til Lars og Elisabeth. Men fant ikke noe om hvor Lars kom fra. Hvordan fant du det med Ullensager? Kanskje du har kirkeboka hjemme?Er det mulig at du kan se for meg hva som står i originalen ang. vigselen til 'mine' Dorthea og Ellert? For jeg er blitt litt usikker på om det er originale kirkebøker ansatte i dig. arkivet bruker, siden du nevner det med Ullensager. Du nevner 70 år i 1803. Hvilken kilde er det hentet fra? I folketellingen Bergen 1801 er det en Lars Hansen Olstad som er 62 år og gift med Elisabeth Husebøe.'Min' Ellert ble født 02/03-1735 i Bergen. Foreldre: Ellert Didriksen og hans 1. kone Anne Jansdatter/Jonsdatter.'Min' Ellert ble gift 05/03-1787 i Bergen med Dorothea/Dorthea Hansen Olstad. I folketellingen i Bergen 1801 har hun som etternavn Ellertsen og er 44 år.Ellert ble også stavet Elert/Ehlert.Jeg undersøker de personene på vegne av meg og flere. For noen av dem har stilt meg spm. ang. de personene i Bergen.Jeg har fått noen dataark av ei dame (dessverre er hun veldig syk nå, så jeg ikke får spurt henne. Håper hun blir bedre.)hvor det står at Dorthea er født Christiania. I FS fant jeg ei Dorthea Olstad som giftet seg med Christopher Am.Hønsi!!! i Gjerdrum. Er det noen som har peiling på hvilket etternavn Am.Hønsi kan være? Siden Am.Høns må være feilstavet.Håper på svar fra deg, Terje S. Og fra andre også.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Kristin. Den tellingen jeg refererer til 1803 i Bergen, kan Yngve Nedrebø fortelle bakgrunnen til.Men den forteller at Lars Olstad bor i 1 rode hus nr 134.Han er født i Ullens Ager, er 70 aar og skoleholder.Det står videre at han har ingen sønner.Jeg vet ikke om du har sjekket fadderne til Ellert og Dorthe ? , ellers så har jeg de liggende.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Terje Skrolsvik, du mener vel fadderne til barna til Ellert og Dorthea? For det er jeg interessert i.Dorthea er jo ikke døpt her i Bergen.Derfor antar jeg det slik. Det vil være interessant å se om Lars er en av fadderne.Jeg forstår det slik at jeg må lage nytt tema om telling i Bergen (1803)? Var disse (by)tellingene hvert år i Bergen-lignende som i Oslo?Takk igjen for ditt innlegg!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Så det da meldingen var sendt. Klart det var barnene.Ellert døpt 24/8-1788:Madme Hoe,Jomfr Hiordt,Hr Johan Nordahl Bruun,Hr Georg Vedler,Hr Jørgen Brunkaast,Diderich ElertsenHerman døpt 20/11-1791:Madme Caroline Holtermand,Jomfru Mette Bruun,Hr Jacob Ness,Hr Christopher Bremer,Hr Henrich HelmersFriderich døpt 19/7-1793:Madme Lucia Maria Erichsen,Jomfru Dorothea Vedler,Hr Frideric Ludvig Thanow ?,Hr David Paasche,Hr Friderich RylandKaren Elisabeth døpt 4/10-1796:Madme Abelone Margrethe Taaning,Jomfru Anne Malene Mastrander,Hr Johan Amon Klein,Hr Jacob Ibsen,Hr Christian JørgensnHar ikke funnet noe tilknytninger mellom Lars og Dorthe.Elert Didrichsen Sort og Anna Jansdat har Elert til dåp 2/2-1735. Faddere:Elsebeth Brade,Abigael Krøger,Geske Margrethe Geving,Claus Pegelau, Erich Østensen, Reinert Luth.Elert Didrichsen Sort giftet seg opp igjen med Kiøneke Witthe, men det visste du vel ?? M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Terje E. Skrolsvik,Tusen takk for at du oppga fadderne til barna til Dorthea og Ellert!Kjempesnilt av deg.Det er fint å ha det, selv om man ikke finner forbindelsen mellom Dorthea og Lars.Men et barn var det hoppet over, nemlig Hans (bror til min stamfar Ellert). Er det mulig å få faddernes navn? For da kan vi se om koblingen mellom Dorthea og Lars finnes der eller ikke.Hvis du har oversikt over 1803-tellingen, er det mulig at du kan slå opp for å se hvor Dorthea evt. kommer fra?Uansett lager jeg spørsmål/tema til Nedrebø ang. tellinger i Bergen.I går på slektsforskerdagen fikk jeg hjelp i det med Am.Hønsi. Forklaringen: Am er tysk (an dem) og betyr oftest på. Og Hønsi er egentlig Hønsen, en gård i Gjerdrum. Men noen brukte likevel Hønsi. Det finnes en trafikkskole som heter Hønsen. Skiltet til trafikkskolen kan man se fra veien.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Jeg vet ikke hvor kjent du er på Digitalarkivet. Alle de barnene du er på jakt etter ligger ute på Digitalpensjonatet.Hvis du søker på Kirkebøker som er registrerte/digitalisert i Bergen, får du og opp at faddere er registrert for Nykirken fram tom 1780.Elert og Anne har mange flere barn en de jeg remset opp + Hans. Men Hans f.1730 sine faddere er: Anne Kierstine Kamstrup,Lisbeth Friel,Anna Weiners,Lyder Westerhofs,Bastian Gierding,Marthinus Fahl. Lykke til videre. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Terje E. Skrolsvik,Takk for innlegg/svar!Jeg er litt kjent på DA.Dessverre har det oppstått en misforståelse. Jeg mente Hans, bror til Ellert(f. 1788) og sønn til Ellert og Dorthea. Mente ikke bror til Ellert (gift med Dorthea). Håper jeg kan vite faddernes navn til Hans døpt 29/10-1790 siden det har oppstått misforståelse!Er klar over at man kan se faddernes navn frem til 1780. Og siden du nevnte at du hadde det (i tiden etter 1780), så spurte jeg deg om det.Ellers visste jeg at Ellert giftet seg med Kiøneche Witthe etter at Anne Jansdtr. døde.(innleggsnr. 8).Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Faddere til Hans døpt 29/10 1790:Ingebor Bruun,Jomfr Catharina Helena Hoe,Hr Gert Hagelsten,Hr Carsten Holtermand,Hr Peter Stamer.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.