Gå til innhold
Arkivverket

[#33575] Thora Embretsdatter, f. 1780 i Hemsedal. Til 'Holmestrandskanten' etter 1801?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med spor etter Thora Embretsdatter fra Hemsedal. Hun ble født ca. 1780. Foreldrene het Embret Nilsen og Kari Pedersdatter. I 1801 bor de som husmannsfolk på Skaalt i Hemsedal.I 1801 er Thora Embretsdatter selv i tjeneste på Ålrust i Hemsedal, men jeg har muntlige, men dessverre ikke bekreftede, opplysninger om at hun flyttet ut og havnet i nærheten av Holmestrand. Noe nærmere enn det ble ikke angitt.Finnes noen der ute som vet noe om Thora Embretsdatter og om hun faktisk havnet 'på Holmestrandskanten'?Med hilsenKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tilbakemeldingen! Henne har jeg også funnet i FS, men jeg er usikker på om det er en 'førstekandidat'. Jeg har vært borti kirkeboka for Næss fra den tida og husker at jeg fant den tung å finne fram i, men må man så må man....Navnet Thora hadde hun forresten fra bestemora på farsida, Thora Knudsdatter Ulsåk, f. 1718.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hans Larsen og Thore Ingebretsdatter vies i Våle 26. april 1817. Hennes alder er oppgitt til 33 år. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500037162291&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHans Larsen og Tore Engebretsdatter døper sønnen Lars 28. juni 1818 i Botne. LenkeHans Larsen og Thore Engebretsdatter døper sønnen Engebret i Holmestrand 11. februar 1821:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk Ketil!Nærmere en blink går det vel ikke an å komme med det få opplysningene jeg hadde å bidra med. Nå blir det å ty til kirkebøkene. Håper bare brudeparets fedre er nevnt. Med tanke på at nevnte Thore Ingebretsdatter kan ha kommet fra Hemsedal er det vel ikke mye hjelp i navnene på fadderne til barna. Vi får se...Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Brudeparets fedre er neppe nevt i en kirkebok fra 1817, disse opplysningene kom først med ved innføringen av kirkebokskjemaet fra 1820. Men det kan hende det står opplysninger om Thoras hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg regnet egentlig ikke med at fedrenes navn skulle være nevnt, men som du sier er det godt mulig at Thoras hjemsted er nevnt i innføringen av vielsen.Faren til Hans Larsen mener jeg het Lars Nielsen; det synes nemlig som om den samme Hans Larsen giftet seg på nytt i 1853 med ei Lena Eriksdatter og i 1853 er fedrenes navn med (FS/IGI). I 1865 bor de to gamle i Søndre forstad i Holmestrand.Foreløpig er det bare en god følelse av at jeg er på rett spor, men om det er den riktige Thora drar det sammen en del andre løse tråder jeg har på en aldeles forunderlig måte. Mikrofilm av kirkebøkene for Våle, Botne og Borre er allerede bestilt til gjennomsyn!Takk til Ketil som fant vielsen i FS - jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt selv uten å finne den. Løsningen lå i å søke med 'Thor' eller 'Thore' som brudens fornavn. 'Thora' gir ingen tilslag.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.