Gå til innhold
Arkivverket

[#33577] Emigrantprotokoller Bergen- ferdig digitaliserte og søkbare?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg leter etter noen som reiste til USA fra antakelig Bergen. Men jeg finner ikke dem. Har sett på dokumentasjonen. Men fant lite svar på spørsmålet om alle er med i de digitaliserte emigrantprotokollene for Bergen.Så mitt spørsmål er om emigrantprotokollene for Bergen er ferdig digitaliserte og søkbare.Hva er svaret?Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Emigrantprotokollene for Bergen 1874 til 1930 er ferdig digitalisert.Men alle emigranter er IKKE med i emigrantprotokollene. Seøv har jeg arbeidet med om lag 1000 emigranter fra Jølster i Sunnfjord. Om lag 800 lar seg finne i emigrantprotokollene, rundt 200 mangler der. Noen av dem reiste som sjøfolk. Andre hadde giftet seg i Norge med amerikansk borger og drog uten å registrere seg hos norsk politi. Noen reiste først til England, uten å oppgi at de skulle videre o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Y. Nedrebø,Takk for din forklaring/innlegg!Jeg vet ikke om du selv har laget lister over emigranter fra Hordaland (lignende hjemmesiden med lister om utvandrere fra Jølster).Så jeg håper du kan/vil lese teksten nedenfor og komme med tilbakemelding hvis du har svar.Jeg søkte på Søgnesand etter en Knud Olsen. Da fant jeg din artikkel om utvandrere fra Jølster. Den var interessant. (Lenke lød noe sånt etter det jeg tror jeg husker). For jeg leter for noen i USA tippoldefar Knud Olsen som kom fra en gård som het Seim. Han er født 1844 eller 1852 (mai ifølge folketelling). Etterkommeren vet ikke hvor i Norge Knud Olsen kom fra. Etterkommeren sier at han kom til Clatsop i Oregon og bodde der til han døde. I folketelling og i dagliglivet brukte han navnet Ole Seim. Byttet navn, fordi mange het Knud Olsen. Jeg har funnet en aktuell kandidat, Knud Olsen, f. 1852 bosatt på Sæim(Sæheim) i Røldal, Hordaland. Tror ikke han kom fra Jølster. Jeg vet ikke om det er riktig som jeg tror. Finner ikke denne Røldalskaren som emigrant. Derfor spurte jeg om emigrantprotokoller var ferdig digitaliserte og søkbare. Så jeg antar etter det du sier at han er blant de mange som ikke er med i protokollene. Har også sett i Norway Heritage. Skal se i kirkeboka (døpte 1852 og utflyttede rundt 1875) for Røldal under Odda en dag på Riksarkivet hvis jeg ikke spør i brukerforumet. For han emigrerte i 1875 ifølge folketelling.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Hei Kristin, jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men bare så du ikke kjører deg fast i ett spor: Det finnes mange steder som heter Seim på Vestlandet. I (nåværende) kommuner i Hordaland: Bergen, Granvin, Kvinnherad, Lindås, Odda (Røldal som du nevnte),Voss. I Sogn og Fjordane: Vik, Årdal. Mvh AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

A. Totland, (sambygding)Takk for ditt innlegg! Fint at du nevner forskjellige Seim-steder.Jeg har foretatt søk på Knud Olsen både i digitalarkivet og i RHD i folketellinger. Søkte på navn(aktuelle variasjoner, aktuelle steder, aktuelle fødselsår, gårder med navn Seim osv..Alt mulig).Finner ikke Knud Olsen/Seim født i 1844 el. 1852 blant emigrantprotokollene for Bergen. Derfor skrev jeg det jeg skrev i mitt forrige innlegg.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Kjellaug R. Petit,Takk for ditt innlegg!Jeg hadde funnet han på tellingen for Vangen sokn. Men han er tjenestekar på gården Seim. Ifølge etterkommere skulle han komme fra en gård som het Seim. Og aldersmessig så blir det avvik på tre år fra han som skal være født i 1844 eller 1852. I dette tilfellet tre år fra 1844 (man skal altså være født ca. 1847). Ut fra det jeg har lært om at når man var 19 år da man ble folketelt i 1865, så betydde det at man var fortsatt 18 år, men brukte neste bursdagsår (19 år). Og min andre erfaring er at folketellinger var mer korrekte enn emigrantlister (emigrantlister-ofte avvik på 2 år på opprinnelig fødselsår).Foreløpig er det Røldalskaren som er nærmest. Men jeg forsetter å lete.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.