Gå til innhold
Arkivverket

[#33581] Svendstuen u/Skjerden, Stange, Hedmark


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Bygdebøkene for Stange gir svært lite opplysninger om husmannsplasser og ingenting om Svendstuen. Du bør lete etter ekteskap i Stange kirkebok nr. 13 (1862-1879). Forøvrig tror jeg det er denne Evine som du skal se etter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Tusen tusen takk for tipsene om kirkebøkene og om linkene, utrolig hva du finner på nett.Hei Bengt Flott at du tipset meg om bygdebøkene, denne Evine tror jeg blir vanskelig, hun står oppført som Evine E i FT, men kan jo være et mellomnavn, men veldig glad for at tipset meg om hvilken kirkebok jeg må låne. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Som nevnt står det lite om husmenn og husmanplasser i De gamle bygdebøkene for Stange.Under Skjerden Østre , gnr. 51 , Bruk i,2,3 s. 265 står nevnt 1939 var det 2 husmannsplasser ; Titerud og Snekkerbakken og 1 inderstebolig : Svendstua.I 1875 var det to husmannsplasser , Titerud n, Sameien, Svendstuen og Bakken med i alt 2 kuer, 2 svin og 2 sauer og med utsæd 5 tønner korn og 5 tønner poteter.Om folkene her sier ikke bøkene noe om, dessverre. Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Gunn Tusen takk for informasjon, tipset her sier vel at kirkeboken over viede må studeres for å komme videre. Flott at dere har gjort disse oppslagene for meg. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Maya. Her er de rette svarene på dine spørsmål.Ekteskap i Stange kirke 10.4. 1875. Ungk. Arbeider HANS AMUNDSEN Hosmestad og EVINE EVENSDTR. Østby. Fødested Hans: Gyrud-eie. 25 1/2 aar. Fødested: Evine. Moen-eie, Romedal. 31 aar. Forlovere: Grdb. Amund Røhne og Grdb. Even Holte.HANS AMUNDSEN, f. 22.7. 1849. Dpt. 9.9. 1849 i Stange kirke, men av Ottestad Sogn. Ægte. Foreldre: Huusm. Ammund Hansen og Kari Hansdatter Gyrudeie. Faddere: Ole Gyrudeie, Peder Gyrud, Knud Kjelsveen, Marte Nordstadeie, Eli Nordstad.EVINE EVENSDATTER, f. 20.8. 1845. Dpt. 4.1. 1846 i Romedal kirke. Uægte. Foreldre: Pige Pernille Christensdatter Moeneie og Ungkarl Even Erichsen Moeneie. Begges 1. Lejermaal. Faddere: John Christophersen Moeneie og kone, Syver Olsen ibid. og kone, Magnhild Christensdatter Moen.Her er foreldrene til Amund i 1865: LenkeHvor foreldrene til Evine er i 1865 er jeg mere usikker på da de ikke var gift med hverandre.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei BengtTusen takk for at du har funnet disse personene for meg. Jeg skjønte at Evine E, burde ha enten et mellomnavn eller etternavn som begynte med bokstaven E, siden det er opplyst i folketellingen. Nå har jeg fått et utmerket utgangspunkt til å jobbe videre med slekten, så igjen tusen tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.