Gå til innhold
Arkivverket

[#33584] Karen Jonsdatter Nedre-Frei


Gjest Heidi Oshaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Oshaug

Er det mulig å finne forfedrene til Karen? Hun ble født ca. 1767 og bodde i eller ved Frei på Nordmøre. Jeg finner henne ikke i noen av stedene jeg har lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMulig dette er tilfeldigheter, men jeg fant en Karen Johnsd med riktig alder, med en sønn John på riktig alder, og en mann med riktig fornavn, men ikke alder helt nede i Rogaland? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det ser jo ut som dette må være rette familien? Problemet er at det av en eller annen grunn mangler gårdsnavn for Kvernes prestegjeld i 1801-tellingen, så det kan av og til være tråklete å finne ut akkurat hvor folk bodde, hvis man ikke kobler med opplysninger i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Oshaug

Hei, Rart at de finnes i Rogaland også. Kanskje de bodde i Rogalsn ei kort stund. Hadde vært interesssant å høre fra noen(kanskje fra Frei) som kan være i slekt med henne. Men jeg er temmelig sikker på at KAren var fra Frei og at Svend var fra Stokke. Har fått det muntlig fra en fra bygda som har skrevet ned mye om slekter. Men jeg har ikke fødselsdato på henne. Da blir det kanskje mer vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Har sett over det som står under Nedre Frei i 'Gards- og ættesoge for Frei' av Hans Hylbakk. Finner ingen Karen Jonsdatter nevnt der. Men det er en Jon Olson Ohr og Randi Olsdotter som hadde en fjerdepart av Nedre Frei, og de fikk barn i tidsrommet 1756-1774. Hylbakk sier de har seks barn, men nevner bare navnet på fem. En bør vel finne giftemålet mellom Karen og Svend for å komme videre bakover på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Folketellingafor Kvernes 1801: Sven Jakobsen Stokke, husbonde, gbr. på Stokke, Storlandet, 36 år, kone Karen Jonsdatter, 32 år, barn: Ane, 6 år, Jon, 3 år Randi 1 år. Folketellinga for Kvernes 1825: Sven Jakobsen Stokke, 63 år, kone Kari Jonsdatter, 54 år, sønn Jon Svendsen, 25 år, sønn Jakob Svendsen, 21 år. Ane Svendsdtr. 28 år, g.1821 m. husmand Rasmus Johansen Grønset, Storlandet. Jakob Svendsen g. 1836 m. Ane Olsdtr. Vebenstad,Nilsstua, f. 1810. De bodde i Myra på Veiset. 4 barn - ingen etterkommere. Folketellinga 1801 i Digitalarkivet er håpløs, da gardsnamn mangler fullstendig. Heldigvis er den å få på film (fish) og den er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Kari er nok fra Nerfrei, men bygdebøkene for Frei er svært mangelfulle for 1600- og 1700-tallet og også for deler av 1800-tallet, dessverre.Rett på sak:I Freiboka b. 1, s. 288 finnes en Jon Olsen på Frei som døde i 1787. På skiftet etter ham, s. 54b i skifteprotokollen, den 2/1-1788 etterlot han seg følgende barn:1. Jakob, 24 år2. Endre 17 år.3. Johannes 13 år, vanfør.4. Marta 27 år og5. Kari Jonsdtr. 21 år.Randi Olsdtr., mor til barna, var datter til Ole Jakobsen på Frei. Han var ikke sønn til Jakob Nilsen som det står på s. 287.Det er skifte etter bror hans i 1770, Gunder Jakobsen i Furulia, se Gjemnes b. 4, s. 17.Så har vi et skifte i 1829 etter Jakob Jonsen Grønset, Gjemnes. Han døde barnlaus og derfor ble det hans 3 søsken som skulle arve ham:1. Broren Endre Jonsen.2. Søstra Martha Jonsdtr.3. Søstra Karen Jonsdtr. gift med Sven Jakobsen Stokke.Dersom du leiter i kirkeboka for Frei rundt 1793/94 finner du Karen og Sven gift der, helt sikkert, for de er ikke gift i Kvernes.De hadde følgende barn:1. Ane f. 3/3-1795,2. Jon f. 28/3-17983. Randi f. 29/8-1800, trolig død som lita.4. Jakob f. 19/9-18045. Styrker f. 8/5-1810, død 1/10-1812.Sven Jakobsens foreldre var Jakob Olsen Stokke og Ane Aslaksdtr. f. 1738 på Visnes i Eide av foreldre Ane Tørrisdtr. og Aslak Johansen på Visnes. Du vil kunne lese mer om dem i neste bind av Eideboka. Jakob Olsen var f. ca. 1725 på Stokke og d. 7/11-1803 på Stokke, mens Ane Aslaksdtr. døde 28/11-1791.Karen Jonsdtr. døde 3/8-1835 og Sven Jakobsen døde 4/2-1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Oshaug

Hei, Tusen takk for mange svar. Det er veldig fint å få hjelp fra så mange. Hvis det dukker opp mer informasjon så håper jeg at dere skriver hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.