Gå til innhold
Arkivverket

[#33589] Død i Bergen februar 1920


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
LenkeEr det mulig aa faa vite om det staar noe om hvem Oleanne Husø var gift med? Hun döde i Bergen 4/2- 1920 og etterlot seg to smaa barn, Joakim og Kristian.De skal ha forandret navnet fra Wergeland til Husø.Mvh Kjellaug R. P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi finner ikke mannan hennes som död, kan dette vaere han? Lenke Nicolai Nilsen Huus, död i oktober 1930.Er det muligheter for aa finne det ut?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nicolai Nilsen Huus var fyrbøter og ugift. Hans arving var søsteren Mathilde Huus.Fiskehandler Nicolai Husø, født 1875, bodde ved 1922-tellingen i Solheims barakk 14 - 110 med en sønn. Han var da enkemann. Jeg finner ham ikke utflyttet fra Bergen 1922-1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant en Nikolai Kristiansen Husö i valget i 1906, undres om det er samme person. LenkeDet vi vet er at han var enkemann da han giftet seg med Oleanne, hvor hun kom fra vet vi heller ikke. Han skal ha hatt en datter fra förste ekteskap.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, det er mye mulig at det er rett person. Skal se om jeg finner konen död for den vi leter etter giftet seg som sagt opp igjen med en Oleanne.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette ser ut for aa stemme for denne Gjertine döde i 1914: LenkeDet passer med födselen til de to sönnene han fikk med andre kona.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Har ikkje funne giftet mellom Nicolai og Gjertine i Bergen eller Solund, så det er vel kanskje å finne i Gulen, sidan Gjertine er skreven Merkesdal i 1904 (eg kan sjekke Gulen-bøkene i kveld om du ikkje har dei sjølv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ref. innlegg (9); Foreldra til Nikolai, f. 13.9.1875 Husøen (Solund) skal vere f. 25.1.1843 (Kristian, f. Nyhammer, Gulen) og f. 5.4.1841 (Trine, f. Rød, Gulen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ville ha vaert kjempefint, jeg har dem nemlig ikke. Hans andre kone er det vel umulig å finne ettersom hun står oppfört kun som Oleanne Husö. (dersom det er rett person, noe som jeg tror er mye mulig)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Du skriver at 'De skal ha forandret navnet fra Wergeland til Husø'.Meiner du at Oleanne skal vere f. eller tidlegare ha vore gift Wergeland?Eg har nokre Oleanne - Olianna - Olianne eg skal sjekke ut for deg, alle f. i Gulen/Eivindik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er opplysningene fra folketellingen 1912:Muralmenning Vestre 12b, IIII etage Nicolai Kr. Husø 1875 1109 Sulen Murarbeider g, innflyttet 1901 16-10, Gjertine Marie Husø 1875 2010 Evenvik g, innflyttet 1901 16-10, Jakobine Marie Husø 1898 1611 Evenvik innflyttet 1901 16-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Gulen 2, Merkesdal, u. plassen 'Dalen':Matthias Jonson Brandsdal, f. 1834, d. 1912 g. 24.5.1859 m. Gjertrud Johannesdtr. Brandsdal, f. 1839. 8 born levde opp.Nr. 6: Gjertine Marie, f. 20.11.1875 g. 1901 m. Ole Andreas Kristianson, f. 1868 Husøy********Solund 1, Husøy nr. 57:Kristian Olson, f. 1843, d. 1904 og Trine Henriksdtr., f. 1842 flytta til Husøy i 1873/74. Dei hadde 3 born med seg, bl.a. Ola Andreas. 8 born er nemnde, inkl. Nikolai, f. 1875.********== Har Gjertine først vore gift med Ola Andreas og deretter broren hans, Nikolai ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang tusen takk til dere begge for kjappe svar. Det er svaert lite vi vet om disse folka. En venninde og slektning av meg er datter til Gerhard Kristian Husö, som 4 aar gammel mistet sin mor Oleanna Husö i spanskesyken i Bergen. Han hadde en bror som var 2, selv var han 4. Etter hva de vet mistet han og faren straks etter, men dersom det er den Nicolai Husö som Nedrebô fant i 1922, saa maa jo det og vaere feil. Han het, som sagt, Nikolai Husö og var enkemann med en datter da han giftet seg med Oleanna. Dette ser ut for aa passe godt med den Nikolai Kristiansen Husö som dere har funnet. Dessverre er begge brödrene döde i dag og min venninde vet ikke annet enn at de ble oppdradd hos en onkel. Hun har alltid faatt höre at farfaren het Wergeland i sine yngre dager, men forandret navnet til Husö. Etter hva jeg ser her, maa jo det vaere feil. Oleanna vet de ingenting annet om enn det jeg har skrevet, har heller ikke pikenavnet hennes.Nok en gang hjertelig takk for hjelp.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Når det gjeld Gjertrud Johannesdtr. flytte ho til sonen Andreas i Bergen omkring 1915 og dø truleg der.*********Har bladd litt:Oleanne, f. 1893 Grima, vart gift i Gulen.Olianna, f. 1895 Eivindvik, ikkje noko meir nemnd om ho.Olianna, f. 1886 Breivik, Brekke, ser ikkje at ho er nemnd i Brekke III.**********Bladde også raskt igjennom kapittelet om Wergeland i Brekke II, men utan å finne noko som kan hjelpe med oppklaring (eg kan sjølvsagt ha oversett noko).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang, tusen takk!Dette blir vel som nåla i höystakken.Begge de to siste kan jo passe med alder, men det står dessverre ikke hvor gammel hun var da hun döde i 1920.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Far til Nikolai, f. 1875 Husøy finn vi under Nyhamar i Gulen 3:L.nr. 155, br.nr. 3:Ole Jørgensson Rød, f. 1819, d. sk. 1878, g. II 1841 m. Brite Iversdtr. Henriksbø, f. 1882(??feil), d. 1905.b. Kristian, f. 5.3.1843 g.m. Trine Henriksdtr. Rød, busett Indrevær og HusøyUnder Rød, i same boka finn vi mora til Nikolai:Lnr. 108, br.nr. 2: Henrik Thrulsson Kversøy, f. 1811, d. 1883 g. 28.10.1834 m. Agate Johannesdtr. Rød, f. 1804, d. 1851.d. Thrine, f. 5.4.1841 g.m. Kristian Olsson Nyhamar.************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei igjen Kjellaug,Kjenner du nøyaktige fødsels- og dåpsdatoar/år på Joakim og Kristian (Gerhard Kristian) Husø? Kva kirkesokn høyrde dei til på den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.