Gå til innhold
Arkivverket

[#33589] Død i Bergen februar 1920


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gerhard Kristian var födt i 1916 i Bergen. Da bodde de paa Nordnes etter hva min venninde sier.Jeg skrev nok feil navn paa broren, tror det var Anfinn han het, de kalte han visstnok for Finn. Min venninde er paa veg hjem til Norge, saa jeg kan ikke spörre henne i kveld.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Gisle: Tror du det kan vaere feil i bygdeboka for giftermaalet til Gjertine? Dersom hun fikk datteren Jakobine Marie Husø 1898 16/11 i Evenvik og saa giftet seg i 1901 med Ole Andreas, saa er det da litt merkelig at hun flyttet til Bergen med Nicolay samme aaret??Hvordan kan vi finne ut av dette? Faren staar vel oppfört i kirkeboka da barnet ble födt? Jeg har problemer med fylkesarkivet i Sogn, finner det litt vanskelig aa lete der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Födselsdatoen til Gerhard Kristian Husö er 21 januar 1916. De bodde da som sagt paa Nordnes etter hva min venninde har faatt vite.Hun vet ikke brorens födselsdag, han var 2 aar yngre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Kjellaug,Også i Solund Bygdebok står det at Gjertine gifta seg i 1901 med broren til Nikolai, Ole Andreas, f. 1868.Men eg finn ikkje denne Ole Andreas i FT1900, heller ikkje blant emigrantar !!! Så kanskje det er feil både i Gulen- og Solund bøkene ?På [url="http://fylkesarkiv.no/>http://fylkesarkiv.no/ | Databasetenester finnes det registrert fødde i Eivindvik omkring 1898, men ingen som passer med Jakobine (men så er vel ikkje oversikten fullstendig heller).Uten at eg er heilt sikker så høyrer vel Nordnes til Nykirken (menighet og/eller prgj), så kanskje det mogeleg å få SAB til å gjere eit oppslag (sidan f. år er kjent). Ser at dei aktuelle kirkebøkene ennå ikkje er skanna og/eller gjort tilgjengeleg på http://www.arkivverket.no/URN:kb_read.Ser at det er ein Finn Husø som d. 1919 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen for hjelp!Det virker underlig at det skulle vaere feil i begge disse bygdebökene! Jeg har og lett etter Ole Andreas i FT 1900 uten resultat, jeg har prövd med forskjellige variasjoner av Christiansen/Kristiansen og Husö.Kanskje jeg bör sette opp en ny melding for aa faa noen til aa sjekke daapen til (Gerhard) Kristian i 1916? Haaper paa at Yngve Nedrebö kan vaere til hjelp.Den Finn saag jeg og, men vi vet ikke noe om han. Jeg har lett etter denne halvsösteren og, men finner henne heller ikke.Det er som du sier mange ubesvarte spörsmaal.Jeg fant forresten en Oleanne f. i Merkesdal i 1893 foruten de som du nevnte i # 20.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du store min!! Det maa jeg si var godt gjort, hvem tenkte paa det.En brikke paa plass saa langt-:)Tusen takk skal du ha!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Der staar hun som datter av Nicolai enda moren giftet seg först med broren, dette blir mer og mer mystisk!Du er visst den rene Sh. Holmes-:)Nok en gang takk.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ja, det virker som om det kan vere feil det som står i begge bygdebøkene, men dette vil truleg kun vigsla mellom Gjertine og Ole og/eller Nikolai fortelle.Eg har enno ikkje klart å finne Gjertine i FT1900, men kanskje ho er faren til Amerika? Eg ser at to av brørne hennar, Henrik og Jakob, dreg den vegen i hhv 1889 og 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gjertine fant vi jo i Bergen med mannen Nicolai Husö: FT 1912 (fra Yngve Nedrebö):Muralmenning Vestre 12b, IIII etage Nicolai Kr. Husø 1875 1109 Sulen Murarbeider g, innflyttet 1901 16-10, Gjertine Marie Husø 1875 2010 Evenvik g, innflyttet 1901 16-10, Jakobine Marie Husø 1898 1611 Evenvik innflyttet 1901 16-10.Kommunevalget i Bergen 1904: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=stemrett&gardpostnr=23088&merk=23088#ovre>LenkeHun döde i Bergen 1914:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ref. innlegg (30): Den Oleanne f. 1893 du nemner fann eg ikkje att under Merkesdal i bygdeboka.Ref. innlegg (36): Ja, Gjertine finnes i Bergen fra oktober 1901 (ref. innflyttingsdato nemnd i FT1912), men kanskje ho oppheldt seg i Amerika rundt 1900 (sidan ho så langt ikkje er funnen i FT1900)?Ha ei fin helg!M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uff ja, det er jo sant at Gjertine ikke er aa finne i FT 1900, jeg har og lett etter henne. Heller ikke finner jeg Ole Andreas, har sökt paa landsbasis etter begge uten resultat.Vet du hvor gammel Bertha Helene var da hun döde?Det ser ut for at flere av disse söskene kom til Bergen. Fant og en Christoffer, se paa linken i den andre meldingen du satte opp.Jeg er takknemlig for at du har flere gode ideer.Naa lurer jeg paa om Anna er den samme som Oleanna (mor til denne Finn), for jeg kan ikke finne to som heter Nicolai Husö i Bergen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Fosmo

God morgen, Kjellaug!Ja, også jeg følger med på dette og er spent på om dere klarer å finne ut noe. Dette er nemlig slekta til kona, men ingen av oss finner ut av dette. Jeg har søkt og søkt etter denne Ole Andreas som ble gift med Gjerdine, men uten resultat.I Bygdeboka for Gulen står det at Gjert flyttet tl Lofoten, men det stemmer ikke. Han ble gift med Ingeborg Marie Antonsen fra Nesna, Nordland.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

God morgen her fra Frankrike og-:)Ja, det er mange spörsmaal her, og det er jo artig naar man kan finne en brikke aa sette paa plass. Jeg synest det er veldig rart at Gjertine skal ha vaert gift med ole Andreas, men som Gisle sa, man maa nok inn i kirkebökene for aa finne det ut.Han var jo inne paa ideen at de kunne ha emigrert, hva da om Ole Andreas döde der borte og Gjertine kom hjem igjen? Men hun fikk naa denne dattera med Nikolai da... Naa har jeg nett funnet noe interessant i S&F fylkesarkiv. Har sökt paa alle variasjoner av Oleanna, og fant denne utflyttet to ganger til Bergensomraadet. I 1914 drog hun til Aarstad og i 1916 til Bergen.Type Namn Bustad År Flytt frå Flytt til u Olianna Marie Olsd. Eivindvik 1914 Eivindvik Aarstadu Olianna Marie Olsd. Eivindvik Eivindvik 1916 Eivindvik BergenHun ble f. 1895 og foreldra var Ole Ellingsen Eivindvik og Gjertine Olsd.Jeg undres paa om dette kan vaere den Oleanna vi er paa jakt etter.Förste kona til Nikolai döde i 1914. Förste sönn til Nikolai og Oleanna ble födt i 1916. Men hvordan finne dette ut?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

God Morgen,Ref. innlegg (20).Eg har i tillegg sjekka dei 5 stk Olianna / Oleanna som vi finn i FT1900 for Gulen, det står ikkje noko om at nokon av desse gifta seg med Ola eller Nikolai.Ha ein fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen-:) Da kan de vel med andre ord elimineres?Glemte aa si at det familien vet er at Oleanna var ca 20 aar yngre enn Nicolai, det kunne stemme med den som jeg fant utflyttet til Bergen.Men paa den andre siden kan det jo tenkes at Oleanna kom fra et annet sted enn Gulen.Hadde vi bare funnet ekteskapet deres-:(Eller pikenavnet hennes ved barnas daap/födsel.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har naa prövd meg paa Kristiansen/Christiansen som etternavn og har funnet to döde i Bergen ved det navnet:1. Nikolai M.V. Kristiansen 61114 - l.nr 275, bodde i Haakonsgt 1 og döde 14/4 - 1964. I tilfelle det skulle vaere den samme som Nikolai Husö, saa vil det si at han ble 89 aar gammel, det er jo ikke umulig.2. Nicolay Gjertin Kristiansen 61219 - l.nr 223, bodde Follesö og döde 4/5 -1965.Men det er vel lite trolig at en av disse er 'vaar' person.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takket vaere Yngve Nedrebö har jeg naa funnet Oliannas (Olianna Maria)daap i Askvoll. Hun var födt 27/3- 1877 av foreldre Andreas Olsen og Elen Gideonsd., tjenestefolk paa Eimind Nordre i Askvoll.Hva skulle vi ha gjort uten all denne gode hjelpen-:)Flere faddere til sönnen Gerhard Kristian var Gideonsen Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Askvoll Bygdebok, Folket II B:Kumle (Klubben høyrer til Kumle), nr. 58:Andreas Olson Stang (55e), Refsøy, f. 1841 i Solund. Husm. Klubben, g. 1876 m. Ellen Anne Marie Gideonsdtr. Sunnhordvik, f. 1857 i Kinn, d. ?Barn:1) Olianne Marie Eimind N., f. 1877, d. 18992) Gjerke Turine, f. 1890, d. 18993) Peder Elias Andreasson Eimind, f. 1883 (g. 1907)4) Ludvig Albert (Eimind), f. 18865) Karina Sitora Andreasdtr Kumle, f. 1888 (g. 1909)6) Anton Elias Rifsø, f. 18917) Bernhard Martin, f. 18948) Georg Matias, f. 1896== Det må vere feil det som står i bygdeboka, at Olianne d. 1899, for det er vel ho vi finn u. Kumle i 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte aa föye til at det uten tcil er feil dödsaar ettersom det maa vaere Olianna marie som gifter seg som Nedrebö sier:'18. august 1915 giftet enkemann Nikolai Husø, født 1875 i Sulen, seg i Nykirken, Bergen med Olianne Andersdatter Eimind, født 1877 i Askvoll og datter av innerst Andreas Olsen. 'mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.