Gå til innhold
Arkivverket

[#33592] Anders Andreasson Grahn (1862-1887) frå Toten til Wisconsin -detaljar om opphav?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1865 for plassen Jensbruvolden under Gran på Toten syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Andrias Larsen Husfader g Husmand med Jord 1838 Vestre ThotenMarte Paulsdatter hans Kone g 1834 Vestre ThotenPetter Anton Andriasen deres Søn ug 1860 Vestre ThotenAnders Andriasen deres Søn ug 1862 Vestre ThotenClara Andriasdatter deres Datter ug 1864 Vestre Thoten~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Huslyden utvandra til Amerika kring 1880 og busette seg i eller nær Stoughton, Dane Co., WI.Sonen Anders gifte seg med Anna Swiggum med bakgrunn frå Hafslo (Luster) i Sogn, og difor er eg på leiting etter nokre detaljopplysningar om Anders og opphavet hans:* Fødselsdatoen til Anders Andreasson Grahn er i Amerika oppgjeven til 16.1.1862. Er det mogeleg å få ei stadfesting av denne datoen?* På kva gardar/plassar på Toten hadde Andreas Larsson og Martha Paulsdotter opphavi deira?* Er det mogeleg å få greie på kva år denne huslyden utvandra til Amerika? Reiste alle i lag?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen!Om dette er den rette Anders Andreasen så viser IGI at han er døpt denne dato, det kan vel passe også med f. 16 jan.LenkeSkal se hva ellers jeg kan finne. Håper noen i lokalmiljøet på Toten kan sjekke kirkebøker opp mot dette.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg vielsen til Andrias og Marthe, og her er hans far nevnt:LenkeKan være et bra utgangspunkt til kirkboksøk. Det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men jeg kan fortsatt se hva jeg finner av opplysninger om familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker vidre på lenken finner du Marthes far også: Poul Anders Jensen.Dette skulle være en bra begynnelse til å finne ut mer:Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Anders Andreassen ble født 13. jan. 1862 på Holje i Kolbu.Faren, Andreas Larsen, ble født 11. feb. 1836 på garden Kyset (antakelig Lille Kyset) i V. Toten (foreldre: Lars Hansen og Agnete Andersdatter), mens mora, Marte Paulsdatter, ble født 11. apr. 1834 på garden Østre Gran i Kolbu (foreldre: Paul Andreas Jensen og Anne Karine Johannesdatter).Andreas Larsen og Marte Paulsdatter reiste med Angelo til Staughton 29. jun. 1883, sammen med barna Petra, Johan og Frants Kristian. Barna Petter Anton og Klara reiste med Rollo til New York 21. apr. 1882. Anders Andreassen reiste allerede 20. mai 1881 med Angelo til Chicago.Ved avreisen til Amerika var familien bosatt på Holmstadbakken i Ø. Toten.Mvh., Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp av lokalekepertise til kirkebok-oppslag og emigrasjon!Jeg fant følgende barn av foreldre Lars Hansen og Agnete Andersdatter, f. Vestre Toten:Legger inn en lenke til Andreas Larsen: LenkeØvrige barn som var reigstrert i Mormonerdatabasen:Antonette dpt. 17 mars 1833Petronelle f. 10 sep 1842Theoline dpt. 24 jan 1840Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Paul Andreas Jensen og Karine Johannesdatter kom disse barn fram på IGI:Peder Paulsen dpt. 14 aug 1842Anders Paulsen f. 13 nov 1856, d. 7 des 1856Martin Paulsen dpt. 27 aug 1854.I folketellingen 1865 er det også en datter som jeg ikke fant her ved foreldresøk. Clara f. ca 1845Også her med forbehold om rett avskrift. ( dette bør sikkert sjekkes mot kirkebøker også!)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om ikke dette kan være Agnete Andersdatter i 1865 -tellingen, hun er i så fall enke på dette tidspunkt:LenkeDet var det jeg tror jeg klarer å finne på nettet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Gunn og Rune for svært nyttige og gode opplysningar. Nok ein gong har Brukarforum synt seg frå ein fantastisk god side!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.