Gå til innhold
Arkivverket

[#33593] Hvor ble det av Anders Andersen Vintervold?


Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Han ble født i 1731 på Røros, mor Maren Rasmusdatter, far Anders Jacobsen Vintervold. Han giftet seg den. 12/4 1757 i Røros seg med Lucie Larsdatter,f.26/2 1737/Røros. Her stopper det litt opp for meg. 1. Hvor flyttet de? 2. Er det deres sønn Lars Andersen jeg finner igjen på Vigeraunet gård - strinden i FT1801 sammen med kona Randi Andersdatter Røstad? Der bor oså hans mor Lucie Larsd.64 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nok vært borti dette før, men har ikke funnet igjen temaet. Nok om det. Ifølge Rørosboka V side 234 ble Anders Andersen husmann på Hognesaunet i Stjørdal. Familien finnes ikke der i 1801. Jeg antar denne påstand om Anders Andersen grunner seg på et skifte (etter foreldrene?). Anders og Lucia hadde fire barn døpt på Røros (Maren 1758, Lars 1762, Maren 1764, Lucia 1766). Flere barn finner jeg ikke ved søk på Vintervold.Ved landsdekkenke søk på Lucie Larsdatter, ev. Lars Andersen (født 1761) kommer til Vikeraunet i Strinda. Lenke Ifølge Trondheim byleksikon kjøpte Lars Andersen Vikeraunet i 1803.Men noe definitivt bevis på at det er riktig familie på Vikeraunet i 1801, har jeg ikke.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg nedstammer fra samme slekt (Vintervold) og var så heldig å få veldig god hjelp av Astrid angående dette. Det Astrid fant ut om 'min' gren vil du finne på DIS sitt slektsforum under ukjent sted i Gauldalen- Sør Trøndelag. Tråden heter Rasmus Arentsen. Jeg tror det er denne 'tråden' Astrid sikter til? Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er nok ikke den tråden jeg tenker på, Øystein. Det Lars Chr. Hansen vil ha bekreftelse på, er nok om disse folkene på Vikeraunet i Strinda er etterkommere etter Anders Andersen V. og Lucia Larsdatter. Og jeg har fremdeles en vag følelse av at jeg har vært borti hans spørsmål før:-). Egentlig er jeg blitt såpass nysgjerrig på dette at jeg akter å se under Hognesaunet i Stjørdalsboka neste gang jeg er på Biblioteket. Hvis da ikke Lars Chr. Hansen har gjort det uten resultat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Hei igjenJoda Astrid, jeg vet vi har vært innom temaet tidligere, men jeg er ikke kar om å finne diskusjonen!! Det er denne bekreftelsen jeg er ute etter! Jeg har ikke sjekket i nevnte bok, men denne Stjørdalsboka er vel til utlåns i mitt distrikt også. Håper denne antagelsen er riktig da jeg har kommet et stykke bakover på Vintervold, RørosLars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Siden jeg stammer fra samme slekt Vintervold, så hadde det vært morsomt å se hva du har funnet om Vintervold. Enten her på forumet eller om du kan sende meg en mail på olillega@c2i.net. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Skiftet etter Anders Jacobsen Vintervold og hans forhen avdøde hustru Maren Rasmusdatter påbegynt 24/8-1776:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 05 , 1772-1777, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Nytt register.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24725/558Sønnen Anders Andersen bodde på Hognesounet i Stjørdalens prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.