Gå til innhold
Arkivverket

[#33598] Eva Justina f 1843. Sverige d.Stangeby Nøtterøy


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

HeiJeg leter etter etterkommere etter Eva Justina f. Hansdotter men gift Torbjørnsen. I tellingen 65 hadde hun sønnene Henrik f.1877, Hans f.1878 og Karl f.1882 er det noen som vet noe om dem? Er intresert i alle opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet mellom Hans Torbjørnsen og Eva Justine Hansdatter, men ikke på Nøtterø men i Skjeberg.LenkeKan det tenkes at barna er døpt andre steder enn på Nøtterø.Under vestfoldslekt ligger det en del kirkebokavskrifter , søkbare i 1877 og 1878.Det skulle jo være år der to av barna er opplyst født, men i dette arkivet finner jeg ingen barn av Hans Torbjørnsen Dpt.Kan hende det vil være lurt å lete i Skjeberg? i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg så ikke i farten at de tre barna som bor hos enken Eva, er alle født i Skjeberg.Da nytter det ikke med leting på Nøtterø.Mulig det går an å finne flere opplysninger om Hans Torbjørnsen?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da har jeg finnet feil hans Torbjørnsen i 1865, han er nok heller f. i Skjeberg med far Torbjørn Henriksen som vielsen sier.LenkeHåper dette er rett familie. Vet ikke hvorfor Eva og barna havnet på Nøtterø etter at mannen var død. Vet heller ikke tidspunktet for mannes død. ( De kan selvsagt ha flyttet hit mens han levde) Ikke så rart vi ikke finner stort om dem i Bygdebøkene for Nøtterø)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ser ut som det er dem.Om det er det har de ikke hatt store fantasien når det gjelder navn, for Hans sine barn og dattersønn har jo samme navn som den eldre genrasjonen.Ellers kan de være veldig glad i hverandre Det er en dattersønn der også. Eva Justina er foresten etterkommer av soldaten Hans Udd fra Bohuslen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. I Sigurd Unneberg Gård og slektshistorie for Nøtterøy II side 1041 er det nevnt at Fru Eva Justin Hansdatter Torbjørnsen f.1843 i Sverige, flytter til Stangeby med sine barn. 6 barn er navnt. I tillegg til de tre i innlegg 1 nevnes 1. Andrine f. 1868, 2. Theodor f.1870, 3. Olga f.1873, Det er ohså mer info om sønnen Hans som overtok bruk 35 Stangebyrønningen. Mannen Hans Torbjørnsen er født 1842 Skjeberg og død ca 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så fint at du fikk hjelp til oppslag i nyere bygdebøker av Jan Sigbjørn.Jeg burde nok også skaffe meg den gårds og slektshistorien ser jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Eva Justine Hansdatter #24456, f. 1843 i Sverige. Hun giftet seg med Hans Torbjørnsen #16485, f. 1842 i Skjeberg, Østfold, d. 1896 omk på Stangeby, Nøtterøy. Eva døde 1929 i Buerstad, Øvre, Nøtterøy. Barn: 1) Andrine Hansdatter #24457, f. 1868. Hun giftet seg med Oskar Olsen #24458, f. i Skjeberg. Andrine døde 1964. 2) Theodor Albert Hansen #16484, f. 3 okt 1870 i Skjeberg, Østfold. Han giftet seg med Asta Emilie Sahlsten #14440, gift 17 mar 1907 i Tjøme kirke, Tjøme, f. 4 apr 1883 i Holtan, Øvre, Tjøme, (datter av Svante Edvart Albin Sahlsten #13909 og Josefine Amalie Jakobsen #13910) d. 1954. Theodor døde 1965. Asta: Født før foreldrene ble gift. NB! Jeg har flere opplysninger om Sahlsten familien på TjømeMed hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hadde vært veldig intresant med opplysninger om sahlsten. Er intresant med bredden rundt familien. Å tusen takk for hjelp. Jeg lurer litt på sønnen Hans som tok over gården, tok han navnet Torbjørnsen? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant Andrine og Oskar på Kalsøen Østre i Skjeberg.De hadde også Olga sin bror Theodor boende. Og Olga Og hennes mann Hedvin Hanssen Solheim på/i Glemmen. Det står at Stangebyrønningen blir kalt Grinda, er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om det er Grinda gård i Bjørndaleveien på Nøtterøy som er denne gården? Det skal ha bodd en familie Torbjørnsen der ute. Men vet ikke om det er på den gården. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. I Sigurd Unneberg Gård og slektshistorie for Nøtterøy II side 923 står det at Stangebyrønningen ble frasolgt Stangeby i 1763. I 1770 kalles dette stedet for Grinda med gnr.96. Men på side 1040/41 under Stangeby er bruk nr. 35 finner jeg Stangebyrønningen som ble utskilt fra bruk 36 i 1876. Dermed ser det ut til at navnet kanskje forsvant i 1770 og gjenoppsto i 1876 under Stangeby gnr 115.Det står at sønnen Hans som overtok gården het Hans Hansen d.1960. Eiendommen ble i 1957 overtatt av sønnen Egil Harald Hansen f.1922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.