Gå til innhold
Arkivverket

[#33602] Ingeborg Kristoffersdatter, Fjeldberg


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Mitt utgangspunkt er Ingeborg Kristoffersdatter, gift med Steffen Johannesen Karteid. I FT 1875 finner jeg henne, og det oppgis at hun er født i 1824 og kommer fra Korskirkens sogn i Bergen.Jeg har lett etter hennes opphav og funnet dette [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=2715&merk=2715#ovre>Lenkemvh IngerKan det på noen måte verifiseres at dette er 'min' Ingeborg og hennes foreldre?Jeg søkte videre på faren, Christopher Monsen Axdahl og fant følgende i Fjeldberg: Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Mons Aksdal hadde sønnen Christopher til dåpen den 12 juni 1786.År 1800 ble Christopher Monssen Axdal konfirmert i Fjelberg Kirke.I 1784 ble Ungkar Mons Eriksen Axdal gift med Pige Ingeborg Christophersdtr. Axdal. Etter mine notater kom hun fra Øvre-Aksdal.Mvh Arne Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk for disse opplysningene! Den siste hadde jeg faktisk funnet fram til selv i mellomtiden... :-)Det virker jo ganske sannsynlig at det er den samme Christopher Monsen Axdal som kommer til Bergen som soldat (yrke oppgitt da han giftet seg) og gifter seg med Rangele Torchelsdtr Hope (Jeg fant giftermålet) og får 6 barn hvorav 'min' Ingeborg er den yngste. Han kalles Christopher Monsen Axdal ved giftermålet og ved hver av fødslene.Jeg har imidlertid ikke funnet noen dødsdatoer for Ingeborg eller ektemannen Steffen, annet enn at hun må ha dødd før FT 1900 og han etter, antageligvis på Fjelberg. Kan noen finne det for meg?Dødsdatoer for Ingeborgs foreldre (Christopher Monsen Axdal og Rangele Torchelsdtr Hope har jeg heller ikke. Jeg antar at de døde i Bergen.Takknemlig for oppslag i relevante kirkebøker.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloEr Ingeborg Kristoffersdtr, Øvre Aksdal søster til Brønille (Kristoffersdtr) på Øvre Aksdal? LenkeJeg har endel fra diverse bygdebøker om Brønille sin bakgrunn, hvis det er av interesse. Info fra bygdebøker o.l.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg vet ikke, men jeg fant en Christopher Nilssen fra Øvre Axdal som var konfirmert i 1750, og det kunne vel kanskje passe med faren?På siden som lenken din peker til finnes også en Nils Nilssen. Kan det være en bror?Jeg er absolutt interessert i det du måtte ha, men jeg vet jo ikke sikkert om det er den rette familien. Dersom noen kunne finne en kirkebokinnførsel om Ingeborgs fødsel, hadde det vært kjempefint!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du finner henne paa FS, kopi fra kirkeboka: LenkeMan maa jo sjekke om det som er paa FS er riktig, men det pleier som regel aa vaere det naar det er kopi fra kirkeböker. Her finner du jo diverse nummer som du kan sjekke i alle tilfeller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.