Gå til innhold
Arkivverket

[#33604] Slektsforskerdagen 2005


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Årets Slektsforskerdag arrangeres over hele landet 29. oktober.se her: [url="http://www.disnorge.no/dn/index/307.html>http://www.disnorge.no/dn/index/307.html om det er et arrangement nær deg! De fleste lokallagene har en omtale av sine arrangementer på sine hjemmesider, velg knappen 'lokallagene' her: http://www.disnorge.no/DIS-Oslo/Akershus sitt arrangement kan du for eksempel lese om her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Alle som vil diskutere ADEL, kan møte meg ved min stand i DIS-Oslo/Akershus' arrangement i Oslo. Det tenker jeg var et bra tilbud !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre så er det minst 10 mil til nærmeste sted som noe slikt som Slektsforskerdag arrangeres, men jeg skal iallefall drive på for meg selv med å tolke skifter for Stjør-og Verdal egentlig Frosta og Åsen) for 1779,1781,1782,1785, 1790 og 1816 som jeg har tatt utskrifter av fra mikrofilm. Skulle ønske jeg hadde noen andre her hjemme som kunne hjelpe meg med tolkningen, fordi jeg er ganske fersk med akkurat det jeg nå holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jo jeg ikke slekt i Vefsn, og bussforbindelsene mellom Mosjøen og Sandnessjøen er heller dårlig på helger. Her jeg sitter med å skrive av skifteutskrifter fra mikrofilm, driver jeg jo likevel med hobbyen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg fekk god hjelp fra Vefsn Slekstshistorielag. Takk, takk! Eg vart sett på sporet etter farfars farfars farfar og farmor - og kom til Hamnes og Hellesvika i Alstahaug. Så Anne Lise, om det les dette, og i skiftene du skriv av finn ein Anders, far til Martha Andersdatter eller Karen Andersdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11820&gardpostnr=6&personpostnr=190&merk=190#ovre>Lenke - så vil eg vere glad for eit vink på denne tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre for deg Knut så er det ikke skifter for Helgeland jeg holder på å skrive av nå. Min mors aner var stort sett fra Helgeland og noe i Hallingdalen og Lofoten, mens min fars aner stort sett fra fra Frosta/Åsen, Stjørdal, Skogn/Levanger og noe i Buskerud.Nå er det mine trønderaner på Frosta jeg stort sett holder på med, men finner også skifter på mine andre trønderaner som jeg syns jeg må ta med med det samme jeg har mikrofilmene for årene ca 1778-1785. Har skrevet ut skifter fra denne filmen og fra 1785-1790 på en annen film som jeg holder på med å gjennomgå her hjemme.Svein Edvardsen har jo gjort en kjempejobb med å gi ut skifter for Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hei! Slektsforskerdagen er vel overstått, og det er trist at de i nord ikke har noe litt nærmere enn 7-10 milDette er noe å tenke på til neste år, det er nemlig mulig å få til samarbeide med f.eks. biblioteker i nærmiljøet. Det behøver ikke å være svære arrangementer med kjempeforedrag osv! Det viktige er at slektsforskere blir oppmerksomme på et sted der de kan møte andre med samme interesse! Vel møtt neste år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå hadde vi her i Sandnessjøen et veldig trivelig møte torsdag kveld, og vi som er interessert i slekt kjenner stort sett hverandre litt iallefall.Da snakket vi blant annet om hva vi holdrer på med angående slektsforskning. Jeg må innrømme at jeg ikke kom på dette med Slektsforskerdagen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Langt og langt i nord... Sammen med en gruppe fra Sørreisa Historielag var jeg i Tromsø, 20 mil en vei med bil. Jeg dro med hurtigbåt, knappe to timer hver vei. Det var vel verdt turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Her i Trondheim hadde vi en flott dag. Det var mange tilhører på de forskjellige foredragene, meget godt besøk hos de som demonstrerte slektsprogram, men litt dårligere når det gjaldt hjelp til søk på internett. Vi hadde representanter fra Statsarkivet i Trondheim og Trondheim Folkebibliotek. Besøket på Gunnerusbiblioteket var dessverre noe begrenset. Alle som besøkte oss kom av interesse for slektsforskning og den yngste var 13 år. Han har vært aktiv siden han var 8 år gammel!! Er det noen som kan slå denne rekorden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det er nok ikkje berre i Nord-Noreg det vert store avstandar! Næraste staden frå Geilo er 16 mil over tre fjellpass til Kongsberg eller 20 mil nedover dalen til Hønefoss. Elles hadde det sikkert vore interessant å høyra Tore Vigerust leggja ut om opphavet til Kruckow-ætti og andre adelsætter i og frå Sogn...! Men kanskje det kjem noko i skriftleg form?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det spørsmålet forstår jeg ikke, Lars. Jeg har da ikke blitt invitert noe sted for å foredra om Kruckow og andre adelsætter i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Tore, eg refererte berre til invitasjonen og tilbodet som vart presentert i innlegg #4 - og rapporten i innlegg #10! Men kanskje eg har misforstått...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Er det noen som vet hvor mange som deltok ved arrangementet i Rogaland og i Hordaland 29 oktober ? Jeg trenger sifrene til en artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.