Gå til innhold
Arkivverket

[#33606] Johannes Svendsen Blessem, Vågå, f. ca. 1611. Kona Marit Gundersdtrs slekt


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En ukjent Gunder hadde disse barna (går frem av 2 skifter etter barnløse søsken): 1)Hans Gundersen f. ca. 1604. Gift med Bergete Olsdtr. Bodde på Svee (Sved) i Vågå. Skifte 2/10 1684. Jordegods i gården Sve 2 huder, i Sandnes odelsgods halvt åttende skinn. Barn: Gunder (d. ugift før skiftet), Gulbrand, Ole, Johannes, Eldrid. I 1666 er det nevnt at Johannes var 'lemster i fingrene og enøyet'. Han var da 14 år. 2)Jacob Gundersen f. ca. 1612 (alderen oppgitt til 84 (eller er det 54 år, som Hougen sier?) i 1666, men det må være altfor høyt. Han er nevnt som nr. 2 av brødrene i 1679, men som nr. 1 i 1677.) Gift med Eli Pedersdtr. Valbjørg f. omkr. 1615. De bodde på Valbjørg i Vågå. Jacob døde ca. 1682 (skifte). Eli døde 1697 (skifte). Barn: Ingeleiv, Else, Trond, Gunder, Iver, Sjugurd. 3)Tore Gundersen. Gift med Åse Svendsdtr. De bodde på Nedre Skordal i Fron, hvor det var skifte etter Tore 24/11 1677, fol. 60b. De hadde ingen barn, søsknene til Tore arvet. (På kortet nevnes pussig nok ikke broren Hårik, som det var skifte etter i 1679. Var han død før dette, eller er han uteglemt fra kortet? Sjekk skiftet!) Åse var søster til Johannes Svendsen Blessum nedenfor. 4)Hårik (Harrich, Horrich) Gundersen f. ca. 1610. G.m. Marit Rasmusdtr. De bodde på Øvre Bilben i Vågå. Hadde stesønnen Rasmus Gulbrandsen 16 år i 1666. Skifte etter Hårik 8/7 1679, fol. 87a, hvor Håriks søsken arvet, men der var ingen formue. 5)Sofie Gundersdtr. g.m. Ole Knudsen Holbø i Vågå, f. ca. 1599. De bodde på Holbø. Skifte 17/12 1675 fol. 34b. Odelsgods i Holbø 2 huder 9 skinn m.b. Barn: Knut, Bård, Gunder og Marit. 6)Marit Gundersdtr. g.m. Johannes Svendsen Blessum i Vågå, f. ca. 1611. De bodde på Nordre Blessum og skiftet i live 1687. Barn: Svend, Bergete, Marit, Ragnhild, Else, Randi, Kari. 7)Rønne (Randi) Gundersdtr. g.m. Erik Olsen Klomstad i Nord-Fron. De bodde der. Skifte 1685, jordegods i Holaker på Lesja 6 1/2 skinn u.b. Barn: Gunder, Ole, Gyda. Engebret Hougen skriver i 'Ættesoge for Gudbrandsdalen' bd. III s. 28 om Jacob Gundersen Valbjørg at 'Det er i eldre tid sagt at han skulle vera frå Fellese, og det er rett. Han åtte 1657 og 1660 5 1/2 skinn i denne garden'. Problemet er bare det at det i 1666 på Fellese bodde en Hans Gundersen, 73 år gml., som godt kan være sønn av Gunder Fellese som i 1624 eide 3 huder m.b. i gården. Det var skifte etter Hans på Fellese 20/12 1675, og da eide han odelsgods 2 huder 2 skinn i gården. Hans Fellese er heller ikke inkludert blant søsknene til Jacob Valbjørg. Det går ikke frem at Hougen kjente til de to skiftene der søsknene til Jacob blir regnet opp. Jeg velger derfor så langt å anta at Jacob Valbjørg kan ha kjøpt noe av godset i Fellese på et tidspunkt, og siden solgt det igjen, for han satt ikke med det i 1682. Noen som kjenner til den Gunder som kan være far til denne søskenflokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg løfter denne igjen, i håp om at noen med ekspertise på Vågå leser.'Blessem' i overskriften skal selvfølgelig være 'Blessum', som det også går frem lenger nede i selve teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Jacob Gundersen Valbjørg er 54 år i 1666.(Har kopi av mandtallet). Kona til Tore Gundersen på nedre Skurdal, Åse Svensdtr, var ho frå Blessum? Søster til Johannes gift med Marit Gundersdtr.? Sven Blessum eig jord i nedre Skurdal i 1615.Mvh Torbjørn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for avklaring av alder på Jacob. - Ja, Åse Svendsdatter var søster til Johannes Blessum. Tore Gundersen fikk skjøte på 2 skinn i Nedre Skurdal av Johannes Blessum 13/3 1654, tingl. 23/3 1663 i Fron.Det er rart at Svend Blessum ikke står oppført med noe jordegods i 1624. Han hadde forresten initialene 'S.H', han var lagrettemann ved hyllingen 1610.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, jeg har fått med meg skiftet etter Hans Gundersen Fillingsø ('Fellese'). Han eller hans barn er ikke nevnt blant arvingene etter de ugifte søsknene i denne barneflokken til den ukjente Gunder. Jacob Valbjørg og Johannes Blessum var ellers vurderingsmenn på nettopp dette skiftet, noe som vel ville være utenom det vanlige hvis det dreide seg om en h.h.v. bror og svoger til avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn moldal

Jeg har ikke sett orginal skiftene, bare registert , og der er det masse feil. Men skulle ikke Hans og Hans være brødre, hvordan kunne det da passe med Gunder Isum på Fron, han var jo lensmann på samme tid som Svein Blessum i Vågå, var det ikke to av barna som ble gift dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Etter odelsjordboka for 1657 eig Hans Svee 1 hud i 'Hiellembstad i Gudtzdall'. Odelsgods.Skatte Matrikkelen 1647, Gausdal: 'Erich Hielmstad - 1 hud. Bøgger Hans Sueed paa Waage'.Kan dette vera eit spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans Sves jordegods i Hjelmstad i Gausdal var nytt for meg. Det kan tenkes å være et spor, hvis det ikke var noe han hadde fått med sin kone. Jeg får prøve å finne ut hvem som satt med dette i 1624, i første omgang.Ellers holdt jo alle disse søsknene til i Vågå og dels i Fron, så jeg har antatt at opphavet kom fra ett av de stedene også. Jeg har så langt holdt en knapp på Vågå, ettersom i hvert fall Tore Gundersen ser ut til å ha kommet til Skordal i Fron i forb. m. sitt giftermål med Svend Blessums datter Åse, som hadde eid gods i den gården.Akkurat den tilsynelatende mangelen på felles jordegods er et problem, og som kanskje tyder på at opphavet Gunder kanskje ikke hadde lensmannsstatus eller var spesielt velhavende? På den annen side kan søsknene ha eid gods tidligere som de har solgt. Funnet til Torbjørn av Hans Sves jordegods i Hjelmstad, som han ikke satt med ved skiftet i 1684, kan tyde på at det kan være lurt å gjennomgå tidligere odelsskattelister for store deler av Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Harald Sve Bjørndal

Hans Gundersøn, bonde på Sve, var gift med Berit Olsdtr. Sandnes.Sønnen Johannes (den lemstre) tar over. Det blir senere rettssaker, da sønner til Johannes,s eldre brødre ønsker gården tilbake, uten hell. Bumarket er en en sammenvevd H og S (Hans Sve).Gården har siden vært i samme familie. Jeg er nå generasjon nr 13 etter Gunder dersom jeg ikke har regnet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.