Gå til innhold
Arkivverket

[#33608] Slektsbok, Beiarn


Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Til de to siste innleggene. Jeg er oppmerksom på at det kan være langt flere opplysninger i arkivene enn det man skulle tro. Men det er vel slik for de fleste som søker slekt, at man begynner i det små og prøver å samle så mye som mulig, før man gir seg i kast med nedstøvete originalkilder i arkivene. Dette er et tidkrevende arbeide ikke minst på grunn av lesevanskeligheter. Likevel gir dette et lønlig håp om å finne flere opplysninger om forfedrene.Til innlegg 49. I ”Kontrastenes rike” er Joen Olsen beskrevet på side 627.”Jo Olsson født 1689 død ca 1750.Gift I 23.aug. 1716 med Karen Olsdatter f 1657 grvl. juni 1720.Gift II før 1723 men Lisbeth Olsdatter fra Kvandal i Skjerstad, kanskje f 1688 og grvl. 28. mai 1754 (”Lisbeth Jansdatter”)”.Men hva betyr det siste ”Lisbeth Jansdatter”?Det var ingen barn etter Joen Olsen så denne grenen etter en eventuell Gammeltysker slutter her.Håper at vi kan finne ut hvor Joens tre øvrige brødre - Henrich, Petter og Steffen/Stephen tok veien og om det er etterkommere etter dem. Det er også en mulighet for at de kan ha hatt søstre.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Torild Hermansen

Fracis de Adelaine var 'gammeltyskerens' navn.Han ble kalt Anders i bygda.F.ca.1590 i Elsaas.Ha. kom til Norge og bosatte seg paa Voll i Beiarn,og fikk soennen Johannes Andersen. Han vendte senere tilbake til Fraknrike og doede der,men skal;-da han fikk bonanger;-ha sent 'en toenne gull'til sin etterslekt i Beiarn.Beskjed om dette ble lest eoo paa kirkebakken hele tre ganger,uten at noen meldte seg... Formuen ble staaende i bank til 2.verdenskrig,for saa aa bli konfiskert av Hitler... Med vennlig hilsen TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til innlegg (42): Ang. Karen Svendsdatters mor:I skiftet efter Maleene Nielsdatter Høstmarken i 1743, med registrering 17/9 1742, som du finner i Skifteprotokoll for Helgeland, bok 13, side 592 ff, er hennes barn nevnt.Foruten Ole som er død, finner du Berethe Sophia som er enke, Karen som er død, Inger Maria og Trine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Min far drev med slektsforskning og han fortalte det.Jeg er ca 9.slektledd etter Francis de Adelaine. Med vennlig hilsen TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Torild. Kjenner du dine fem første ledd etter denne Francis/Franz og går de tilbake til Ole/Oluf Johannesen, se innlegg 48. Den tønnen med gull høres ut som et eventyr for den kunne neppe bli stående i bortimot 300 år uten at noen forsynte seg av den, hvor skulle den i tilfelle ha vært oppbevart? Kirkebakken der arvinger skal være etterlyst, må være ved Gildeskål gamle kirke. Finnes det i det hele noen opplysninger om dette? Må gi Frank rett - historien er fascinerende, men er den noe mer enn det?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg noterer meg foreløpig historien som 'muntlig overlevering', men skulle gjerne sett en skikkelig kilde for dette. Kanskje er det noe i tingboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det som er merkelig med denne historien, er at den er nokså lik uansett hvem man hører den fra. Jeg har fått den overlevert fra en som ikke hadde noen tilknytning til bygden og som hadde fått den fortalt(i 1943) av en kvinne som var født i 1860.Det blå glasset som jeg har lagt inn, stammer fra gammeltyskeren og det finnes jo i dag, bevart i mer enn 300 år. Finnes det transskriberte tingbøker for Salten før 1700-tallet? Originalene skal være i SA i Trondheim og jeg er enig i at det kunne ha vært interessant med en titt i dem. Spørs bare om de omhandler det aktuelle tidsrommet.Kan glasset røpe noe om tid og sted?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

De som har greie på slikt som 'ankiviteter og snurrepiperier' kan kanskje finne ut av omtrent når og hvor glasset er laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torild Hermansen

Hei Inger! Johannes Andersen Voll,f ca 1645,var far til Ole Jansen Johannesen Adelaide 1696-1769. Far til Morten Olsen,f.1731-1811,gift med Berit Larsdatter,f,1727-? Far til Lars Mortensen, 1762-1842,gift med Anne Larsdatter,fra Larsos,1759-1842.{Elisabeth Bendiksdatter x Lars Johnsen} Disse ble foreldre til Jebel Larsen,fra Eiterjord, f.1873,gift med Maren Kristoffersdatter fra Vollf.1789- 1881.Lars Jebelsen fra Eiterjord ,f.1829-1905.Han hadde 13 barn,de siste med hans kone Caisa Greta Nordbeg,1848-1925.Hun kom fra Arvidsjaur i Sverige. Disse to ble foreldre fil min Morfar:Invald Fritjof Larsen Ronnaabakk,1883-1972. Med vennlig hilsen HT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.