Gå til innhold
Arkivverket

[#33609] Dorthea Johanna Larsdatter, f ca 1832 Tjøtta


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvem var hennes opphav?I et skifte på Forsmoen, Tjøtta, i 1838 er det nevnt ei Dorthe Johanne Larsdatter 5 år. Kilde: Skifter fra Tjøtta 1811-1845 av Svein Edvardsen.Kan dette være henne? Er det flere skifter hun inngår i? Mangler skifter for perioden 1846-1881. Hun dør før 1900 da Markus er enkemann i 1900.Andre opplysninger:FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61817&gardpostnr=360&personpostnr=2642#nedre>LenkeFT1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

I Skifte Forsmoen 1851 etter enke Milla Maria Christophersdatter, død 17. november 1851, nevnes avdødes datter Dorthe Johanne Larsdatter, 19. år. Øvrige barn som nevnes i skiftet er Johan Christian Larsen, 23 år, Christianne Larsdatter 24 år, Karen Maren Maria Hass Larsdatter, 21 år og Milla Maria Larsdatter, 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk.Alderen stemmer med ca fødselsår. Hadde håpet at Dorthe/Dorthea var gift ved skiftet etter moren, slik at jeg kunne få bekreftet slektskapet.Ved giftemålet mellom min Dorthea og Markus Sivertsen i 1862, er ikke foreldrene (fedrene) oppgitt.Får lete videre på dåpene til barna, kanskje noen av søskene er faddere?Ingen skifter etter ei Dorthe/Dorthea Johanne Larsdatter?Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.Jeg finner ikke Dorthea Johanna Larsdatter i noen av Svein Edvardsens hefter om skifte, men i noen fotokopier av sider fra kirkebøker for Tjøtta/Vevelstad som jeg har tatt vare på, finner jeg Dorthea Larsdatter gravlagt 2. august 1900. Hun er opplyst å være født i 1833 og er gift med husmand Markus Sivertsen. Jeg har ikke hennes eksakte dødsdato i slutten av juli da hullmaskinen har ødelagt datoen.Jeg har også i mine kopier funnet dåpen til søsteren Karen Maren Maria, døpt i 1831. Foreldre er Lars Larsen og Mille Christophersdatter, bosatt på Furumoen.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Supert!Skal selv sjekke dødsdato i kirkeboka så snart jeg får tak i mikrofilmen.Da har jeg kommet litt videre på Dorthea, så få jeg fortsette med hennes mann Markus.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.