Gå til innhold
Arkivverket

[#33613] Hvem var Ole Halvorsen, f. i 'Vinje Sogn' ca. 1770?


Gjest Oddbjorn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjorn Johannessen

I et annet tema (Lenke) har denne Ole Halvorsen vært drøftet, men siden temaoverkriften der ikke er direkte fokusert på 'problemet' Ole Halvorsen, starter jeg et nytt. Håpet er selvsagt at noen Telemarks-eksperter kan komme med noen gode tips.Ole Halvorsen var min 3xtippoldefar, og han dukker første gang opp i de kildene jeg har undersøkt, 19. juni 1803. Da gifter han seg i Søndeled med Kistine Abrahamsdtr. (datter til Abraham Olsen Rød og Tone Christoffersdtr.). Han kalles da 'Ole Halvorsen af Vinje Sogn'. Det må bety at han kom til Søndeled fra Vinje i Telemark. Det er selvsagt likevel uvisst om han var født der. Opplysninger ellers kan tyde på at han kanskje holdt til ved Rødshammeren, som var hammerverkfilialen til Egelands jernverk (i hvert fall var kona og hennes foreldre derfra).Neste kildenotering på Ole Halvorsen er fra 1806. Da har han og kona flyttet til Stuenes i Austre Moland prestegjeld (Aust-Agder). Det ligger i nærheten av Eydehavn - og midt mellom jernmalmgruvene ved Neskilen og Mørfjær (en del av det såkalte Arendals-feltet). Min hypotese er at han da kan ha hatt jobb som gruvearbeider. 3/8 1806 blir sønnen Halvor døpt i Austre Moland kirke (f. 30/7), og blant fadderne finner vi Sophie Strengereid. Hun var søster til Ole Halvorsens kone, Kistine Abrahamsdtr. Hun hadde i 1804 giftet seg med Aanon Johnsen Strengereid, som jf. bygdeboka for Holt var født i Fjone i Nissedal.Få år senere må Ole Halvorsen m/fam. igjen ha flyttet, for Kistine Abrahamsdtr. blir begravet i Holt (7-8 km nordøst for Stuenes) 1/4 1810. Hun kalles da 'Kone Kistine Abrahamsd. Ole Halvorsens Werket' og er 39 år. Ole må altså da ha fått seg arbeid ved Nes jernverk.24/12 1810 gifter Ole Halvorsen seg på nytt i Holt med Karen Gundleiksdtr. Adressen hans er da Rosselandseie (Karen er fra Lilleholteie). De får i alt 6 barn og ser ut til å fortsette å være mye på flyttefot.1. Kirstine Olsdtr. (oppkalt etter Oles 1. hustru) døpt 24/2 1811. Familiens adresse: Lilleholteie.2. Sigri Olsdtr. (oppkalt etter Oles mor?) døpt 6/6 1813. Familiens adresse: Lilleholteie.3. Gunlech Olsen (oppkalt etter morfaren; farfarens navn var 'opptatt' av sønnen Halvor fra Oles 1. ekteskap) døpt 1/1 1816 (f. 20/12 1815). Familiens adresse: Strengereid. Blant fadderne finner vi Sophie Abrahamsdtr. Strengereid (altså søster til Oles 1. hustru).4. Berthe Olsdtr. (oppkalt etter mormora) døpt 30/1 1817. Familiens adresse: Strengereideie.5. Torbor Olsdtr. døpt 19/11 1820. Familiens bosted Haaverin (Hovrind).6. Gunlech Olsen døpt 30/12 1821. Familiens adresse: Berg(e)eie.Ved alle disse barnedåpene er Ole titulert som 'Inderst'. Når dattera Kirstine blir konfirmert i 1828, er han 'Huusmand'.Spørsmålet er altså: Hvem var Ole Halvorsen? Faren har selvsagt hett Halvor, og mora sannsynligvis Sigri/Sigrid/Siri. Er der noen Ole Halvorsen f. i Vinje rundt 1770 (muligens noe tidligere) som kan være aktuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg er ingen Telemarksekspert, men jeg tenker likevel å lete etter noen mulige kandidater til foreldre til Ole Halvorsen.Har først kikket gjennom folketellingen 1782 for Vinje.Her er kun husfarens navn nevnt, men det kan være mulig å finne opplysninger der likevel.Fant 19 personer med fornavn Halvor.Startet på Halvor Olsener først:Fant en Halvor Olsen ( lutvinder ) Ingen barn notet ( Mulig det kun er registrert barn over 12 år) Han befinner seg på Svalestuen Ausbøe, Rauland Sogn2. Halvor Olsen oppført med et barn , Vinje, gard Gugaarden m/ Woxli3. Halvor Olsen , inderst Hylland Søndre ( barn ikke oppført)Dessverre er Mormonerdatabasen ute av drift i formiddag, så der får jeg ingen hjelp. ( Hadde tenkt å søke meg systematisk gjennom listene over Ole Halvorsener f. ca 1770-1780 der) Men det kan jeg gjøre senere.Først fant jeg ikke 1801 telling for Vinje, men ved søk på fornavn Halvor så kom det likevel opp en god del i Vinje.Festet meg ved denne i første omgang.Legger en lenke: LenkeHan er som du ser enkemann, men navnet Sigrid er nevnt under barneflokken til Husfaren, muligens en bror av denne Halvor.Skal lete bedre, og komme inn igjen om jeg finner noe av interesse. ( Må ha noe å pusle med mens influensaviruset herjer i kroppen)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i 1801 tellingen for Vinje et ektpar Halvor og Signe. Om disse hadde en sønn Ole født før det eldste barnet som er oppført 17 år her, er vel ikke trolig. ( Men ikke helt umulig?) derfor tar jeg dem med:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for lenkene, Gunn. Den sistnevnte familien ser avgjort interessant ut. Hvis den 19 år gamle sønnen skulle være 'min' Ole Halvorsen, er han kanskje likevel litt ung? Han ser ut til å være født i begynnelsen av 1780-årene. Den mannen jeg leter etter gifter seg altså i 1803 med en kvinne som i så fall er 10-12 år eldre (f. 1771). Det er selvsagt ingen umulighet, men...Jeg har dessverre ikke funnet Ole Halvorsens dødsår i kirkeboka for Holt. Ved begravelsen vil sannsynligvis en anslått alder være innført. Han kan jo også være født før 1770. Jeg skal lete videre etter begravelsen hans så fort anledningen byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall ektefellenes aldersforskjell like stor.Dette er nok ikke din Ole Halvorsen, men han passer omtrent i alder og arbeider ved verket her.Synd konas navn ikke passer med den du har funnet!( Om han da ikke var gift 3 ganger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jo da, det er flere eksempler (selv om det ikke er 'regelen') på koner som er mye eldre enn mennene sine. F. eks. var min tippoldefar (Ole Halvorsens dattersønn) 9 år yngre enn kona si. Betydelig aldersforskjell den veien møter en imidlertid oftest ved 2. eller 3. gangs ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jeg ser at en liten morsomhet fra i sommer henger igjen i adressen min (et lite apropos til Knut Fastings mange fantasifulle adresser). Vel, når tropenatten først har dukket opp her, får jeg vel leve med den så lenge denne debatten varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

29/11 1806 gifter en Gunder Halvorsen Winje seg i Holt med Kirsten Knudsdtr. Langetvedt (Langtveit). Vinje er ikke et gårdsnavn i Holt, så han må være tilflytter. Den tanken har slått meg at han jo kan ha vært fra Vinje i Telemark - men jeg har ikke noe kildebelegg for det. Jeg har også registrert et par andre personer i Holt på 1800-tallet med oppgitt fødested Vinje. De østlige bygdene i Aust-Agder hadde tradisjonelt atskillig mer kontakt mot øst/nordøst mot Grenland og Vest-Telemark enn vestover. En vest-egd i Holt hører absolutt til sjeldenhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, blir det kan hende TROPENATT ingen snart? Været er jo blitt så uberegnelig. ( Litt artig adresse!)Ja, ja. -- Jeg har søkt etter en Gunder Halvorsen i Telemark i 1801-telling. Den eneste som befinner seg i Vinje, med det navnet og i passe alder er denne karen.LenkeIkke godt å si hvem han er, da han tydeligvis ikke bor hos foreldre.Den Gunder Halvorsen som gifter seg i Holt, kan han være en bror av Ole?Får se om Mormonerdatabasen åpner igjen snart.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Her er Ole Halvorsens sønn Gunlek i 1865: Lenke. Han hadde to sønner som ble døpt Gunlek. Den eldste døde nok som liten. Sønnen Halvor fra 1. ekteskap finner jeg ikke. Jeg har også lett etter ham som konfirmant uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå ble jeg litt forvirret av den syge Benthe, var det en datter som het Bente?Mulig jeg har lest for dårlig i lenken til den forrige debatten?Jeg får nok skjerpe sansene litt for å følge med i svingene her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Søstrene Kistine og Sophie Abrahamsdøtre fra Søndeled giftet seg altså med hver sin vest-telemarking (som kanskje sågar kan ha vært gamle bekjente?): Kistine i 1803 med Ole Halvorsen fra Vinje og Sophie i 1804 med Aanon Johnsen fra Nissedal. Ingenting i kildene fastslår at de to mennene var FØDT i hhv. Vinje og Nissedal. Dermed må nok søket etter Ole Halvorsen omfatte et større område enn 'Vinje Sogn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Olav(Ole) er det klart vanlegaste navnet i Vinje, og også i heile Vest-Telemark. I tillegg er både Halvor og Sigrid av dei mest bruka navna, slik at å finne rette Olav Halvorson er ei lita utfordring. I kyrkjebøkene for Vinje er det fram til 1810 berre ført opp navnet på faren ved dåp. For husmenn er det stort sett fornavn og patronym, for gardmenn er det stort sett fornavn og gardsnavn. I det aktuelle tidsrommet (1770 +-10år?) er det fødd ein 10-12 personar i Vinje med navnet Olav Halvorson. Ein del vil ein truleg finne døde som små og ein del vil ein kunne fylgje opp i vaksen alder i heimbygda. Eit problem er det sjølvsagt at det ikkje ser ut som det er gravlagde barn i Vinje i perioder på 1770-talet. Det betyr neppe at alle vaks opp, det er vel heller det at kyrkjeboka er mangelfullt ført.Eg har oversikt på 3-4 av Olav Halvorsønine i dette tidsromet, og skal prøve å få tid til å kikke litt på nokre av dei andre utover hausten.Når det gjeld Gunnar(Gunder) Halvorsen er det nok enklare. Det er truleg rette personen som er funnen i innlegg nr.11. Han er då tenar på garden Vesås. Resten av familien er heller ikkje langt unna, dei held til på husmannsplassen Langlid under Vesås. Foreldra er Halvor Gunnarson og Tore Aslaksdotter og Gunnar er døypt 9.juli 1780 i Vinje. Det er spekulera i om Gunnar og Olav Halvorson, som er utgangspunktet for debatten, er brør, men det er dei ikkje. Gunnar har rektignok ein bror som heiter Olav, men han er fødd i 1795 og blir buande i Vinje til han døyr i 1860. Det ser ellers ut til at Gunnar med familie flyt tilbake til Vinje rundt 1815.Ellers ser eg du nevner at du også har funne andre personar i Holt som skal vera fødd i Vinje. Det hadde vore interessant og forhåpentlegvis nyttig om desse navna blei kjende.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha for innspillet, Aslak. Nei, der er nok heller vrient å finne igjen en kar med et såpass vanlig navn når ikke gårds- eller plassnavnet i Vinje er nevnt. Når det gjelder Gunnar Halvorsen, ser det ikke ut til at hans og Ole Halvorsens familie har hatt noe med hverandre å gjøre. Jeg har for eksempel ikke sett dem nevnt som faddere for hverandres barn. Og det samsvarer jo godt med din konstatering av at de ikke har vært i slekt.Du refererer ellers til min opplysning om at det også var andre fra Vinje som slo seg ned i Holt på 1800-tallet. Jeg registrerte i alle fall to mens jeg lette etter noe annet i kirkeboka. Dessverre noterte jeg ikke ned navnene, siden jeg ikke anså dem som relevante i forhold til Ole Halvorsen. Men ved neste statsarkivbesøk skal jeg prøve å finne dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp av en lokalkjent.Det ser ut til å være en svært vanskelig oppgave. I 1801 folketellingen finner jeg 29 personer med navn Ole Halvorsen i Telemark. Har prøvd å lete gjennom listene om jeg kunne finne et foreldrepar Halvor eller Signe/Sigrid Men problemet er at flere av Ole Halvorsene ikke bor hjemme . Ikke merkelig i den alder.Her også søkt litt i Aust-Agder.Der fant jeg denne karen som er ugift og kulledreng og husmann. Men hans mor heter Ragnhild, så dette blir vel et nytt blindspor.LenkePrøvde oggså finne ut om ekteparet Halvor Tarbjørnsen og Signe Svenningsdatter hadde en sønn med navn Ole.( Fra et av mine tidligere forslag)Her fant jeg ingenting på F.S , som nå er i drift igjen.Din Ole Halvorsen kan som du sier, være et helt annet sted i årene før han giftet seg. At han er oppført som fra Winje, behøver jo ikke bety at han fortsetter å bo der i voksen alder.Lykke til med leting. Håper at Telemarks-ekspertisen finner noe spennende i kirkebøkene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette lurer jeg på om er den samme Ole Halvorsen som har mor med fornavn Ragnhild, her er farens navn også med:LenkeHar funnet svært få Ole Halvorsener med mødre Sigri/Siri/Signe, men ofte er kun farens navn nevnt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok sannsynlig at 'min' Ole Halvorsen ikke bor sammen med foreldrene i 1801. Dermed må vi vel gå ut fra at han er identisk med en av dem i passende alder (f. + - 1770) som allerede er nevnt her. Hvem av dem er det imidlertid umulig å si noe sikkert om foreløpig, i og med at 1801-tellingen jo ikke inneholder opplysninger om fødested. Dermed kan han i og for seg 'gjemme seg' både i Vest-Telemark og østre Aust-Agder. Jeg vil, som nevnt tidligere, gå ut fra at han er begravet i Holt - så når begravelsedatoen blir 'avslørt', så kan vi vel i hvert fall forhåpentlig få peilet inn et mer nøyaktig fødselsår (selv om det også vil være omtrentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå funnet noen flere opplysninger i kirkebok for Holt vedr. paret Ole Halvorsen og Karen Gunleksdatter. De fikk, i tillegg til de barna som er nevnt i innlegg 1, en 'attpåklatt' i 1831 (de kan også ha fått barn mellom 1822 og 1830, men det har jeg ikke undersøkt systematisk). 30/7 1831 ble Siri Olsdtr. Berge-Eje født. Hun ble hjemmedøpt dagen etter av Hermand Olsen Venemyhr, og døde allerede 3/8 - før dåpen ble stadfestet i kirken (begr. 7/8). Foreldre: 'Huusmand Ole Halvorsen og Karen Gunlechsdr. Berge-Eje'. Ingen faddere er nevnt.2/8 1843 døde 'Hustru Kari Gunleksd. Bergeeie' (begr. 12/8). Oppgitt alder: 55 år. Alderen hennes høres rimelig ut. Hun må i så fall ha vært ca. 22 år da hun giftet seg i 1810.16/6 1845 dør 'Enkemand og fattiglem Ole Halvorsen Bergeeie' (begr. 23/6). Dette kan umulig være noen annen enn 'min' Ole Halvorsen. Jeg hadde håpet å kunne peile inn et mer nøyaktig fødselsår ut fra aldersopplysningene ved begravelsen, men der tok jeg feil. Kirkeboka påstår nemlig at han da var 50 år, en opplagt feilinnføring. Han skulle i så fall ha vært 8 år ved inngåelsen av det første ekteskapet og 15 år ved inngåelsen av det andre! Det var kanskje ikke så nøye å få noenlunde korrekt alder på et fattiglem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det skal ikke være enkelt å finne din Ole Halvorsen, ser det ut til.Ta en titt på denne karen:LenkeRiktignok ikke oppført dpt i Vinje, men mor og farsnavn og alder kunne kan hende passe?Har ikke flere opplysninger om denne familien, men det er kan hende noen med lokalinfo. som kan hjelpe deg . Ha en fortsatt god letedag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg beklager , lenken ble tull.Jeg fant en Ole Halvorsen dpt i Sannidal , far Halvor Olsen , mor Sigri. Merner ham var dpt 1771.Så var det å finne igjen den jeg fant da, får prøve igjen!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.