Gå til innhold
Arkivverket

[#33613] Hvem var Ole Halvorsen, f. i 'Vinje Sogn' ca. 1770?


Gjest Oddbjorn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Denne Ole Halvorsen f. i Sannidal, kan du nok stryke. Fant familien i 1900 og det viser at det nok er feil familie jeg fant der:LenkeFår fortsette leting, etter foreldre med antatte fornavn, Halvor og Siri/Sigri.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan jeg få lov å 'bryte meg inn' i denne debatten?Jeg har lenge søkt etter en Halvor Olsen som var født i Norge ca 1879 og som emigrerte til USA. Han døde i 1934 i Clallam County, Washington, USA. Men jeg har ikke funnet ut hvor han kom fra!Er det noen av dere som vet noe om han?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Som denne debatten viser, er en Ole Halvorsen (og dermed også en Halvor Olsen) uten gårds-/plassnavn svært utfordrende å finne. Enda mer vrient er det selvsagt når også øvrige geografiske referanser mangler. Vi har jo her med svært vanlige navn å gjøre. Har du navn på eventuelle barn av denne Halvor Olsen, Birger? Var han gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for svar! Jada, han var både gift og skilt. Han ble gift med Laura Fugleberg, født i 1887 i Washburn County , Wisconsin, USA. Men han ble også gift med enken Lizziw Bell den 2.4. 1930, født i England i 1870. Hun døde 2 år senere og han døde 2 år etter henne. I 1910 bodde han i LEEDS TWP, BENSON, ND. Begge foreldrene og han var født i Norge.Nei jeg forstår at dette med Olsen-navnet ikke er godt å finne ut av når en ikke finner emmigrasjonen.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke se at det kan være noen slektsforbindelse mellom 'min' Ole Halvorsen og 'din' Halvor Olsen. Kanskje det derfor ville være mest hensiktsmessig å legge inn et påminningsinnlegg i den tillenkede debatten? De som eventuelt vet noe om den emigrerte Halvor Olsen finner vel ikke fram til ham her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mary Farrell

Hi, OddbjørnLet's use this posting for the Ole Halvorson search. But I'd like to start with Gunder Halvorson, since it looks like his son, Clemmet, moved back to Vinje. Can you confirm that Gunder did indeed have a son named Clemmet who was born around 1814 or so? Were they any other children? There is a burial in Vinje for a Gunder Halvorson that I can look up. If I remember correctly it was around 1817.Then, let me get together the names of all the Halvors who married Sigrids in the right time frame in Vinje and see what we can come up with. This will be a challenge.Thanks,Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Yes, he had a son named Clemmet. He was baptized in Holt 7th February 1813. There were at least three more sons: Clemmets twin brother Aslak, Halvor (bapt. 6th April 1807) and Knud (bapt. 12th March 1809).RegardsOddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Since I have hand-transcribed the Vinje confirmation lists I decided the begin with those. Now, there is a serious difficulty here since the early lists only use first name plus patronymic for the confirmands. No ages. No farm names. And some of the boys were will into their 20s before they were confirmed.And, there is the possibility that your Ole Halvorson was confirmed somewhere in AustAgder.I started looking for confirmations of Ole Halvorsons in 1776. To my surprise, since that is such a common name in Vinje, I did not find any until 1796. Then there's another one in 1798, another in 1799, and one in 1800. That narrows the candidates down considerably.Next step will be the Halvor/Sigrid marriages.This is fun,Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Olav Halvorson på Kromviki er temmeleg sikkert ein av konfirmantane Mary har funne. Kvar han er fødd finn du ved å sjå på Ft.1865, han bur framleis på Kromviki.Ein av dei andre kan vera 'din' Olav Halvorson,Etter å ha leita eindel i kyrkjebøkene for Vinje sit eg att med to kandidatar som ser mest sansynleg ut. Dei er fødd 1779 og 1780 og har foreldre som heiter Halvor og Sigrid.Då kan me starte med å legge ut dei bitane av puslespelet eg har så langt:24/4-1774 Trulova Halvor Knudsen og pige Sigri Olsdatter Caut: Gunder Udgaarden og Knud Jonssen.10/7-1774 Gift Halvor Knudsen og pige Sigri Olsdatter7/5-1775 Døpt Halvor Knudsens søn Knud Test: Torbiør og Halvor Midsæ, Tarald Olsen, Margit Kostvedt og Tone Udgaarden29/6-1777 Trulova Halvor Knudsen og pige Sigri Olsdat. Caut: Hermo Iversen og Biøn Osmundsen13/7-1777 Gift Halvor Knudsen og Sigri Olsdatter28/6-1778 Døpt Halvor Knudsens datter Torbiør Test: Margit Aslacsd., Gunder Svensen, Ole Qvammen, Torjus Ols., Ragnild Kringlegaarden2/5-1779 Døpt Halvor Knudsen Kiøns søn Ole Test: Kiodvor Hylland, Hege Olsd. Kiøn, Salomon Ringhuus, Bjøn Osmundsen, Wetle Bjønsen27/8-1780 Døpt Halvor Knudsens søn Ole Test: Sigri Nestestue, Halvor Ødegaarden, Knud Jonsen, Margit Trondsd. og Gunild JonsdatterSom du ser er det to ektepar med like navn. Har ikkje funne fleire døpte utover på 1780-talet. Fordele ungar blir berre tipping, magefølelsen min seier at dei som er gift 1774 har barn 1775,78 og 80 og dei som er gift 1777 har barn 1779. Men som sagt, berre tipping.Moglegheten for at 'din' Olav Halvorson har ei mor som heiter noko anna enn Sigrid eller at han ikkje er fødd i Vinje skal ein vel heller ikkje sjå burt ifrå ?Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk, Aslak, for godt arbeid!. Det var flott at du tok med forloverne og fadderne. Her kan det jo være noen spor å gå etter.Når det gjelder hvem som er barn til hvem, tror jeg din magefølelse kan være rett. I hvert fall bør vel den Ole som er døpt i 1779, være sønn til paret som gifter seg i 1777. Jeg legger der nemlig merke til at Bjøn Osmundsen både er 'Cautionnist' ved trolovelsen og fadder ved dåpen. Hilsen Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg nå prøve meg på litt halvkvalifisert gjetting: Hvilken av de to Ole Halvorsen Aslak nevner i innlegg 40, passer best til å være 'min' Ole Halvorsen?Jeg legger merke til at Gunnar Udgaarden er forlover for paret Halvor og Sigri som gifter seg i 1774, og ei Tone Udgaarden er fadder for Knud Halvorsen, døpt i 1775. Her ser det ut til å være en sammenheng. En annen av fadderne heter Torbiør. Det heter også hun som sannsynligvis er parets datter, og som blir døpt i 1778.Blant 'min' Ole Halvorsens barn er det ei datter ved navn Torbor, der jeg ikke har identifisert oppkallings-personen, men det ser ut til at hun må være oppkalt fra farens, altså Ole Halvorsens slekt. Uansett hvilken Ole Halvorsen av de to nevnte, som da kan være den rette, peker Halvor Knutsen og Sigri Olsdtr. g. 1774 seg ut som det mest interessante foreldreparet. Hvis vi holder fast ved at den eldste Ole er sønn av paret som gifter seg sist, bør den yngste Ole være den mest sannsynlige.Dette halmstrået er selvsagt svært tynt. Kanskje kan jeg her få hjelp av Rikard Berge (bind II av bygdesoga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

There's a burial on 15 Aug. 1779 for Halvor Knudsen Kiøn's son, Ole, 15 weeks old.There's a burial 2 Sep. 1781, for Halvor Knudsen Aasbrek (spelling? This farm name is unknown to me), 36.There's betrothal 17 Apr. 1786 for Knud Olsen to the widow Sigrid Olsdtr. Sp: Aslak Saeren & Vetle Sveinson. Marriage 27 May 1786.Then, a baptism, 18 Mar 1787 for Knut Olsen Stokkestoylien's son, Halvor. Baby had been home bapt'd by Herbjorn Olson. Wit: Torbjorg Hylland, Gunhild Midboe, Halvor Fondelid, Sveinung Jonson & Anne Andresdtr Saeren.Possible burial for Knut Olson in Oct 1794, called Knut Olson Halling, 53. Would that mean he came from Hallingdal?1801 census does show a widow, Sigrid Olsdtr at Midsae in Vinje with her 14 year old son, Halvor.Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

If we then compare the information from Aslak and the information from Mary, it's evident that only that Ole Halvorsen who is baptized 27/8 1780 possibly could be 'my' Ole Halvorsen.When it comes to the parents, the situation is not that clear. The Halvor Olsen who was buried 2/9 1781 might though most likely be he who married 1774. Then we have a farm name: Aasbrek. A question necessary to be answered is then: Where is that?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I can't find the names Aasbrek and Halling (I doubt this means 'man from Hallingdal') in the 1801 Census (Vinje) - but here is Stokkesto Lien (however with another family): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Aha, it's Aasbukk, not Aasbrek. And I found it on my topographical map of Vinje. Still it is not a farm name that I have encountered before in Vinje. No luck with Halling yet.Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

If it's OK for Mary I'll write in norwegian, because I assume that some of the people that reads this discussion have bigger problem with english than Mary have with norwegian.Åsbukk ?? Beklager, men det er total bom.Åsbrekk er rektig navn, det var ein husmannsplass under Tjønn. For dei som har kart (Vinje 1:50000) ligg plassen ca 700 m nordvest for Gravastøyl. Litt lenger vest finn ein Åsbrekktjønna som er avmerkt på kartet.Me har då ein Halvor Knutson på Tjønn i 1779 og ein Halvor Knutson på Åsbrekk u/Tjønn i 1781. Ein eller to ?Når det gjeld (til)navnet Halling er eg rimleg sikker på at det er enklaste løysing - person frå Hallingdal. Det kan au sjå ut som Hallindølen har vore usedvanleg seigliva:Gravlagd oktober 1794 - Knud Olsen Halling 53 årGravlagd 14/6-1795 - Knud Halling 51 årEin eller to ?Ser ut som me har stø kurs, eit steg fram og to tilbake.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det bildet som da blir enda tydeligere, er vel at Halvor Knutsen Kiøn/Tjønn må være identisk med Halvor Knutsen Aasbrekk, og at det er hans enke, Sigri Olsdtr., som så gifter seg med Knut Olsen i 1786. Dette Halvor Knutsen/Sigrid Olsdatter-paret får så sønnen Ole i 1779, og han dør seinere samme år. Dermed kan denne Ole Halvorsen elimineres som aktuell kandidat til å være den Ole Halvorsen denne debatten har som utgangspunkt.Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

No er me så heldige at me har ei kjelde som kan sei noko om Halvor og Halvor. Prøv eit søk på 1782 teljing for Vinje i Digitalpensjonatet.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for tipset, Aslak. Jeg ser i 1782-tellinga at Halvor Knutsen Tjøn står oppført med kone og to tjenestefolk ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Vinj1782&gardpostnr=31&merk=31#ovre>Lenke). Da må vel den andre Halvor Knutsen vi har diskutert her, være Halvor Knutsen Kallok (kone og to barn)? (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.