Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Sofie Olberg

[#33616] Peder Madsen f c a1691 gift 1731 i Høland m Kirsten Engebretsdatter f?

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiPeder Madsen f ca 1691 Nes Østre?, Høland? giftet seg 05 januar 1731 med Kirsten Engebretsdatter f? ukjent.Noen som kjenner til hvor Kirsten ble født og hennes foreldre?Deres sønn Halvor Pedersen f ca 1746, på Hage u Kinnestad i 1801 på Setskog giftet seg i 1782 m Berte Hansdatter f 1762 (digitalarkivet oppgir at hun født samme år som sin mann, men hun døde iflg bygdeboken i 1866 på Stensrud.Noen som kjenner til hvor Berte ble født? Og hennes foreldre?mvh Inger Sofie Olberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Ottesen

Kirsten Engebretsdatter, født ca. 1714, var datter av Engebret Herliksen (fra Haukevik på Rømskog) på Gåsviken på Setskog (ca. 1661-1732) og Jøran Olsdatter fra Gåsviken (ca. 1661-1726). Jf. ”Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog [HS]”, b. 1, s. 152, samt ”Rettelser og tilføyelser til bind 1 og 2 [RT]” [2003], s. 9.Hennes ektemann, Peder Madsen, født ca. 1701, død 1750, var sønn av Mads Pedersen Skratalrud i Trøgstad og Kirsten Halvorsdatter fra Åmot, Setskog. Jf. RT, s. 26. (Peder Madsen, født ca. 1691, sønn på Østre Nes, Høland, var død uten livsarvinger innen 1724, da det ble skiftet på Graverholt, Setskog, etter hans barnløse morbror Brynild Pedersen.)Peder Madsen og kona Kirsten Engebretsdatter hadde ti barn, hvorav to levde opp: Ragnhild og Kristian. Deres sønn Halvor, født 1746, døde året etter, bare et drøyt år gammel.Hverken Halvor Pedersen eller Berte Hansdatter på Hage av Kinnestad (jf. HS, b. 1, s. 231) ser ut til å være fra Høland; heller ikke barna deres er født her. (Selv ville jeg først ha undersøkt om de kunne være fra Rømskog.) Halvor Pedersen er i følge folketellingen 1801 født ca. 1762 (og er gitt altfor høy alder da han døde i 1846). Berte Hansdatter, født ca. 1762, er ikke den Berte Hansdatter som døde ”103 år” gammel i 1866, for den Berte var enke etter Johannes Johannesen Heggedal; jf. RT, s. 15.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Sofie Olberg

Hei oddTusen takk nok en gang. Da må jeg se og få rettet opp den feilen jeg har. Dvs at Halvor Pedersen Hage var sønn av Peder Madsen. Jeg var også på jakt etter Anne Randine Halvorsdatter (hun er døpt 11 september 1791 i Aurskog, og er datter av Halvor Pedersen og Berte Madsdatter???) I flg Fs. Anne giftet seg første gang 28 desember 1910 m Kristian Larsen f 1781 på Buer u Kaldaker- 1831 på Buer. Hun giftet seg 2. gang m Hans Johannesen Heggedal.mvh inger Sofie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive